De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Nu vind ik als formule (scheikundige) meerdere opties.
 
wikipedia C2H5OH
google C2H6O
wiki/Lijst_van_triviale_namen_van_chemische_verbindingen  CH3CH2OH
 
Mijn vraag is zijn deze alle 3 correct? zit er verschil tussen deze 3?
 
Mvg Allan 

Berichten: 460

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Tja wat is correct. In principe zijn ze allemaal hetzelfde, al is de 2e van google misschien de kortste "officiele" IUPAC weergave.. het geeft het aantal elementen in het molecuul aan. Maar daaruit weet je niets van de structuur. Van de C2H5OH zijn meerdere structuren te tekeken, het zou ook een ether kunnen zijn. Met C2H5OH geef je aan dat er een alcoholgroep aan de keten van 2 koolstoffen. Nog uitgebreider is de CH3CH2OH, daarmee geef je de hele structuur weer geeft.
(Btw de laaste geeft in dit geval niet meer info dan de eerste, er is geen andere structuur mogelijk)
 
 
Dus het is maar net welke informatie je mee wilt geven aan je structuur. Hoe korter, hoe minder informatie

Berichten: 5

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Thnx Druipertje...
 
Ik wil deze formule als tatoeage laten zetten.... dus C2H6Oen C2H5OH vallen dus af.... aangezien dit ook ether kan zijn (mij een stapje of wat te ver).
 
CH3CH2OH it is :-)
 
ik heb geleerd bij twijfel altijd meerdere bronnen raadplegen.... 

Berichten: 1.816

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Zet dan C2H6OH op je huid, altijd aandacht krijg je dan.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

C2H5OH kan alleen C2H5OH zijn en laat chemisch gezien geen enkele ruimte voor twijfel: ethanol.
 
CH3CH2OH is wat dat betreft onnozel. Qua molecuulformule is het fout (want alleen C2H6O is volgens de afspraken juist), en qua structuur vertelt het niets méér dan C2H5OH, het is alleen langer.
 
Maar zoals Thionyl opmerkt, met C2H6OH weet je zeker dat je de aandacht trekt.
 
Let er wel op dat de cijfertjes in subscript worden getatoeëerd. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.816

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Was wel bedoeld als grapje.....
LiA

Berichten: 5

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Nogmaals bedankt voor info... 
en gelukkig is het mij niet om aandacht te doen (al is dat nooit erg).
toch raar dat er meerdere variatie te vinden zijn...?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Waarom is dat raar? Schrijf jij je naam altijd voluit, of ook wel eens alleen naam en voorletter(s), of alleen initialen?
 
Het is maar net wat je wil weergeven. Voor sommige toepassingen volstaat het om C2H6O te schrijven, bijvoorbeeld als alleen de samenstelling (verhouding waarin de elementen voorkomen) van belang is. Dan heeft dat zelfs de voorkeur omdat je dan snel kunt tellen.
 
Voor andere toepassingen is het handig dat mensen meteen weten dat het om ethanol gaat. Als de structuur van belang is, is het handig om C2H5OH op te schrijven.
 
De minder zinnige mogelijkheid CH3CH2OH kan juist wel weer zinnig zijn bij meer ingewikkelde moleculen. Voor bijvoorbeeld C3H7OH zijn 2 verschillende varianten te verzinnen, dus dan is die weergave niet per se optimaal. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Als het gaat om hoe esthetisch het is -wat natuurlijk zeer arbitrair is- zou ik gaan voor de C2H5OH variant.

Die lange structuurformule is vrij onoverzichtelijk voor leken terwijl bijna iedereen de eerstgenoemde variant kent. Daarnaast vind ik het persoonlijk te lang. Maar goed, dat is mijn mening. Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat vereeuwigd wordt op je huid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Alle formules zijn juist. In de chemie heb je verschillende manieren om een molecule voor te stellen: brutoformule en structuurformules. In de brutoformule komt elk element één keer voor met een bepaalde index, in dit geval is het dus C2H6O. De notatie C2H5-OH is de structuurformule van ethanol. In de organische chemie is het beter om de structuurformule te gebruiken want die geeft aan welke bindingen er aanwezig zijn (in dit geval zegt de structuurformule dat de hydroxylgroep OH gebonden is aan een C-atoom waaraan 2 H-atomen zitten). Merk ook op dat de OH-groep apart wordt weergegeven zodat die goed zichtbaar is en zodat je de stofklasse methaan kunt herkennen. Met de brutoformule zou dit ingewikkelder zijn want de functionele groep van de alcoholen (OH-groep) wordt niet weergegeven. De structuurformule wordt afgeleid van de algemene notatie voor alcoholen (of alkanolen): R-OH waarin R (restgroep) = CnH2n+1. Dus voor ethanol (met twee C-atomen) geldt:
C2H2*2 + 1-OH = C2H5-OH. Het is heel gemakkelijk om van de structuurformule de brutoformule te maken: je telt de achterste H op bij die van de restgroep => C2H6O. De derde formule is ook een soort structuurformule. Een C-atoom gaat altijd 4 bindingen aan (met 2, 3 of 4 bindingspartners). CH3-CH2-OH zegt dat de eerste C bindingen aangaat met drie waterstofatomen en een tweede koolstofatoom, dat op zijn beurt verbonden is met het eerste atoom en aan twee waterstofatomen en aan de hydroxylgroep.
      H   H
H - C - C - OH
      H   H
 
De meest nauwkeurig notatie is de derde, want die geeft alle bindingen weer. De algemene notatie echter is de tweede.
Hopelijk heb ik u kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Ik zou voor de structuur-weergave (of hoe noem je dat) van DaA29 gaan.
 
DdA29 schreef:  
      H   H
H - C - C - OH
      H   H
 
 
Een goede tatoeëerder kan daar wel wat mee ...  ;)  ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Ik niet, want met een structuurformule heeft het niks te maken. Er is geen chemicus die ethanol op deze manier zou weergeven, dus waarom zou je je arm ermee volkladderen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Marko, met alle respect hoor, maar...
ik denk niet dat LASL op zoek is naar een wetenschappelijke conversatie met een chemicus...
Ik denk dat hij/zij zoekt naar een
- leuke
- originele
- ondubbelzinnige
- maar toch correcte
manier om het woord 'alcohol' te schrijven, en dan nog liefst zodanig dat de tatoeëerder er iets moois van kan maken.
Die criteria in gedachten, lijkt de structuur-notatie van DdA29 mij zeer geschikt.
 
Uiteraard moet moet LASL zelf maar beslissen wat hij/zij op zijn/haar velletje wil laten vereeuwigen...  ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Als je dat echt zonder enige twijfel wil overbrengen, dan volstaat 64-17-5. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De scheikundige formule van alcohol (ethanol)

Janosik schreef: Marko, met alle respect hoor, maar...
ik denk niet dat LASL op zoek is naar een wetenschappelijke conversatie met een chemicus...
 
 
Daar gaat het toch ook helemaal niet om?
 
Het ging om het correct weergeven van ethanol. De getoonde manier om de structuur te tekenen wordt in de praktijk door niemand gebruikt, zeker niet binnen de organische chemie zoals werd beweerd. 
 
Het zou neerkomen op het laten zetten van een tatoeage van een kat, waarna dit het resultaat is:
 
kat.jpg
kat.jpg (45.66 KiB) 6274 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer