[Scheikunde] Titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[Scheikunde] Titratiecurve

We moeten voor school een titratiecurve tekenen van een titratie waarbij een oplossing van een zwakke base wordt getitreerd met een oplossing van een sterk zuur. Daarbij moeten we de equivalentiepunten aangeven. Ziet zo'n titratiecurve er ongeveer hetzelfde uit als de titratiecurve tussen een sterk zuur en een sterke base? Kan iemand me op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Titratiecurve

Hier is een handig linkje:

http://docent.ehsal.be/onderwijsvernieuwin...e/Titratie.html

Daar kun je precies zien hoe de titratiecurve eruit ziet
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 21

Re: [Scheikunde] Titratiecurve

Op die site staat dat je base toevoegt... en ik wil weten hoe de titratiecurve eruitziet als je een sterk zuur toevoegt aan een zwakke base. Is dat gewoon andersom of hoe moet ik dat dan zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Titratiecurve

Als je een zwakke base met een sterk zuur titreert, zal het ep sneller bereikt worden dan wanneer je met een zwak zuur titreert. Je omslagpunt komt in het eerste geval dus al na (laten we wat zeggen) 1 ml, terwijl wanneer je met een zwak zuur titreert, dit misschien na 10 ml is. Dit is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid base.

Als je een zwak zuur met een sterke base titreert, zal dit ep ook snel komen, alleen zijn de pH waarden omgedraait (van laag naar hoog, terwijl in het eerste geval de pH van hoog naar laag gaat, uiteraard).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer