hout smelten?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

hout smelten?

Hout wordt verbrand, maar waarom smelt het eigenlijk niet zoals metalen? En kan het onder bepaalde omstandigheden of met toegevoegde stoffen wel smelten en weer stollen? Hopelijk kan iemand mij het antwoord geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hout smelten?

Hout ontleed voordat het kan smelten door een proces genaamd thermolyse. Hierbij ontstaan brandbare gassen welke bij de aanwezige temperatuur en voldoende zuurstof vlam vatten. Als je hout zal verhitten zonder zuurstof, dan zullen deze gassen alsnog ontstaan maar niet vlam vatten.
 
Enkele andere stoffen die deze eigenschappen hebben zijn bijvoorbeeld
 
Amonium dichromaat
Barium Azide, smelt weleenswaar maar kookt bij 160oC en ontleed bij 180oC en explodeert bij 225oC (1 bar absoluut)
Natrium Nitraat, ontleed voordat kookpunt bereikt is
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hout smelten?

Hout is geen zuivere stof of simpel mengsel. Het is een structureel zeer complex geheel waar sterkte en andere eigenschappen niet zozeer door de stoffen als wel door de organisatie wordt veroorzaakt. Zelfs al zou je het kunnen smelten dan zou je het niet meer in dezelfde vorm kunnen terugkrijgen. Vergelijk dit met een kristallen servies bij oma in de kast: als je al dat glas zou smelten en opnieuw zou stollen zou je er toch niet meer uit kunnen drinken: je hebt dan nog steeds glas, maar geen "glazen" meer.
 
Veel van de stoffen in hout zijn polymeren die niet zomaar kunnen smelten en die inderdaad bij hoge temperatuur ontleden.

Reageer