[overig] Het opstellen van hoofdvraag / deelvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Het opstellen van hoofdvraag / deelvragen

Voor school doen wij een project waar we een duurzaam gebouw ontwerpen. Zouden jullie misschien advies willen geven over de hoofdvraag/ deelvragen? Wij hebben ons verdiept in afval en water.
Deelvragen:
1) Welk type prullenbak stimuleert leerlingen het meest om afval gescheiden weg te gooien?
2) Hoe kunnen wij met behulp van een regenwateropvangsysteem water hergebruiken?
3) Hoe kunnen we het nieuwe gebouw aangenaam verwarmen/verkoelen met behulp van een koude-warmteopslag?
4) Welke voorzieningen kunnen wij van andere (school)gebouwen overnemen?
5) Welke soorten afvalstromen kunnen wij op school recyclen?
Als hoofdvraag dacht ik dan:

Hoe kunnen wij in het nieuwe schoolgebouw op een duurzame manier rekening houden met watergebruik, afvalbeperking, afval recyclen en het krijgen van een aangename temperatuur op een duurzame wijze? 

 
Het probleem is een beetje dat ons onderzoek erg breed is, dus nu heb een beetje een grote onderzoeksvraag.
 
Iemand ideeën?

Berichten: 247

Re: Het opstellen van hoofdvraag / deelvragen

Ja.
 
Het probleem is een beetje dat ons onderzoek erg breed is
Dat ben ik met je eens. Maar is dat een probleem? Ik weet niet hoe lang jullie project duurt of hoeveel tijd jullie hebben.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik je vraag niet heel erg duidelijk vind. Waar wil je advies op hebben?
 
1) Welk type prullenbak stimuleert leerlingen het meest om afval gescheiden weg te gooien?
2) Hoe kunnen wij met behulp van een regenwateropvangsysteem water hergebruiken?
3) Hoe kunnen we het nieuwe gebouw aangenaam verwarmen/verkoelen met behulp van een koude-warmteopslag?
4) Welke voorzieningen kunnen wij van andere (school)gebouwen overnemen?
5) Welke soorten afvalstromen kunnen wij op school recyclen?
Ziet er niet heel raar uit toch? Over onderwerp (1) alleen al zou je (voor mijn gevoel) een aardig project kunnen doen. Maar dat geldt net zo, voor de overige vier onderzoeken. Stel je kiest voor onderwerp (1), vragen die bij mij opkomen zijn: wat motiveert leerlingen, wat is de ideale prullenbak, wat zijn de psychologische componenten die spelen bij een keuze om iets in een prullenbak te gooien, etc... etc....

 

Reageer