Afghanistan missie ook zonder D66 door

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 223

Afghanistan missie ook zonder D66 door

De uitspraken van D66 bewindslieden over een eventuele Afghanistan missie zijn schadelijk voor de Nederlandse politiek. De partij zet haar eigen belang op de eerste plaats ten koste van het belang van de Nederlandse bevolking. De partij kent zijn plaats niet in het politieke bestel en misbruikt de huidige regeringsdeelname om eigen standpunten uit te spelen tegen mogelijke regeringsbesluiten om op die manier kiezers te winnen voor de komende verkiezingen. In feite voert de partij hiermee oppositie tegen de regering waar zij zelf deel van uitmaakt. De VVD en het CDA zouden daarom ook zonder steun van D66 mogen besluiten de missie naar Afghanistan door te laten gaan.

Berichten: 78

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Als CDA en PVDA het samen eens zijn over de Afganistan missie komt hij er echt wel of D66 het nou wil of niet, en trouwens misschien was het dan niet slim of afganistan aan te vallen (daar zijn andere topics voor) maar we hebben A gezegd nu moeten we ook B zeggen
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Wat D66 heeft gezegd de afgelopen dagen over de missie is natuurlijk te belachelijk voor woorden of je het nou eens of tegen de missie bent.

Mijn mening is dat je geen Korps (Elite Troepen, ja met dubbele hoofdletters!) hoeft te sturen naar veilige gebieden maar juist naar onveilige om daar de zaak veilig te maken. In Nederland ontstaat de discussie over veiligheid en de sneuvel kans van onze soldaten.

Waarom wordt de de disscusie niet eens gevoerd over het feit wat wij daar kunnen bewerkstelligen. Dat kinderen daar weer naar school kunnen en dus ook de meisjes!. Waarom niet een discussie over hoe trots we kunnen zijn dat onze jongens dat voor elkaar zouden brengen. Dat een dorp een stadje weer kan leven. Dat we als Nederland een stukje veiligheid voor een gebied creëeren? in een ver land. Dat is in mijn ogen onze plicht!.

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Mijn mening is dat je geen Korps (Elite Troepen, ja met dubbele hoofdletters!) hoeft te sturen naar veilige gebieden maar juist naar onveilige om daar de zaak veilig te maken.
Interessante gedachte, het staat echter los van de discussie die ik voor ogen heb. Boswijk heeft wat dat betreft gelijk dat daar andere topics voor zijn of geopend kunnen worden.

In dit topic draait het erom dat CDA en VVD besluiten moeten kunnen nemen ook zonder goedkeuring van D66.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

De D66 is meeggegaan met de VVD en CDA om een meerderheid te vormen. Weet je nog, er was namelijk ook spraken van een potentieele CDA PvdA meerderheid. Die is er echter niet van gekomen. D66 heeft toegegeven maar natuurlijk wel onder bepaalde wensen. Zo was onderwijs bijvoorbeeld een heet ijzer.

D66 moet natuurlijk nog steeds de wensen van hun kiezers verwoorden. Het pamflet dat zij hebben opgesteld voor de verkiezingen, maar ook wat zijn meekrijgen van hun ledenbijeenkomsten heeft invloed op hun keuzes. D66 moet de voordelen tegen de nadelen van het in de regeringsmeerderheid zitten tegen elkaar afwegen, en als dat negatief is, moeten zij de wensen van hun kiezers verwoorden in acties en de meerderheid verlaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

De D66 is meeggegaan met de VVD en CDA om een meerderheid te vormen. Weet je nog, er was namelijk ook spraken van een potentieele CDA PvdA meerderheid. Die is er echter niet van gekomen. D66 heeft toegegeven maar natuurlijk wel onder bepaalde wensen. Zo was onderwijs bijvoorbeeld een heet ijzer.
De Afghanistan missie was toen nog geen onderwerp van discussie.
D66 moet natuurlijk nog steeds de wensen van hun kiezers verwoorden. Het pamflet dat zij hebben opgesteld voor de verkiezingen, maar ook wat zijn meekrijgen van hun ledenbijeenkomsten heeft invloed op hun keuzes. D66 moet de voordelen tegen de nadelen van het in de regeringsmeerderheid zitten tegen elkaar afwegen, en als dat negatief is, moeten zij de wensen van hun kiezers verwoorden in acties en de meerderheid verlaten.
Ik snap de positie van D66 zeker wel. Ik zal niet zeggen dat een andere partij met een klein aandeel in de regering het beter had gedaan. Maar als een kleine partij deel uitmaakt van een coalitie dan zou het moeten weten dat de inbreng niet in verhouding staat tot die van de grote partijen met een veel grotere aanhang. Om daarom het besluit voor een Afghanistan missie eventueel te doen stranden vind ik te ver gaan. Als D66 dan ook nog van te voren gaat dreigen met terugtreden uit de regering, kan ze helemaal niet meer serieus genomen worden en zal het besluit niet meer van deze partij moeten mogen afhangen. Kortom, het is D66 met haar achterban aan zichzelf te wijten dat ze door een groot deel van de bevolking niet meer serieus wordt genomen.

Berichten: 1.286

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Zeer onverstandig. Ik denk dat de meerderheid van het volk niet achter de beslissing staan. De argumenten van mensen helpen die het minder hebben dan wij is geen goede reden. Ik durf te wedden dat de overheid geen enkel idee hebben in wat voor omstandigheden een volk verkeerd en leven. Ok, zij verdienen dan een, pakweg een euro per dag, soms minder, maar men vergeet dat men kan overleven met die ene euro per dag. Die mensen daar weten niet beter.

Ik acht zending van "onze militairen" naar een levensgevaarlijk gebied een ernstig inbreuk en verkleutering van onze maatschappij. Dan heb ik niet over het persoonlijke leed dat wordt aangericht, mocht de missie alsnog doorgaan, wat ik zie als het meewerken aan internationale oorlogsmisdaden. Balkenende kan beter zich gaan bezighouden hoe de verkiezingen gaan lopen, want ik weet zeker dat hun voornemen zetels gaat kosten. Mocht de missie doorgaan dan dient de politiek hierop hard worden afgerekend. Meewerken aan oorlogsmisdaden, Nederland gaat een oorlog voeren voor Amerika, is een ernstige zwarte bladzijde in onze geschiedenis, en dit kunnen we echt niet heben en verantwoorden.

Berichten: 9

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Wat D66 doet moeten ze naar mijn mening zelf weten, echter zetten zichzelf eigenlijk buiten spel. D66 is een partij zonder enige significante macht binnen het kabinet.

Tevens volg ik hun argumentatie - en die van vele anderen - over de uitzending niet. Wat is er mis mee als er Nederlandse manschappen daar de situatie op orde brengen? Een veel gehoord - en vreemd argument - is dat we dan de levens van 'onze' manschappen in de waagschaal leggen. Is het echter niet zo dat wij als Nederlands ons moeten realiseren dat wij als Nederland een van de best getrainde legers ter wereld hebben en als er een leger geschikt is voor de taak in Afghanistan dan is het zeker het Nederlandse. Ik stoorde me al mateloos aan de 'softe' opstelling van sommige mensen toen er in Irak zo waar een Nederlander sneuvelde. Natuurlijk onfortuinlijk en zeker voor de familie maar om daar voor een hele missie te willen afblaven is absurt.

Als we niet weg willen duiken voor onze verantwoordelijkheden in deze wereldn dan dienen we zeker te gaan. Mensen moeten onze operatie daar zeker niet verwarren met wat de Amerikanen daar nu doen. De Nederlandse aanpak heeft in Irak ook al aangetoond dat het werkt, dus waarom in Afghanistan niet? De manier waarop de Nederlanders omgaan met de bevolking is totaal anders dan wat de Amerikanen deden en dit niet zonder succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

AH:Ik denk dat de meerderheid van het volk niet achter de beslissing staan.

Helaas, doordat de media inspeelt op gevoelens en geen goede argumenten gebruikt. Het is beter te luisteren naar mensen die er verstand van hebben, bijvoorbeeld de mensen die zelf naar Uruzgan uitgezonden zullen worden. Zij hebben er het volste vertrouwen in.

AH: Ik durf te wedden dat de overheid geen enkel idee hebben in wat voor omstandigheden een volk verkeerd en leven.

Is dit een argument?

AH: ...mocht de missie alsnog doorgaan, wat ik zie als het meewerken aan internationale oorlogsmisdaden.

Dan zou volgens jou de VN hier aan meewerken?

AH: Balkenende kan beter zich gaan bezighouden hoe de verkiezingen gaan lopen, want ik weet zeker dat hun voornemen zetels gaat kosten. Mocht de missie doorgaan dan dient de politiek hierop hard worden afgerekend.

Gebruik vooral je stemrecht!

AH: Meewerken aan oorlogsmisdaden, Nederland gaat een oorlog voeren voor Amerika, is een ernstige zwarte bladzijde in onze geschiedenis, en dit kunnen we echt niet heben en verantwoorden.

Nederland voert geen oorlog voor Amerika, maar zet zijn troepen in om het land weer op te bouwen, als lid van de NAVO én met goedkeuring van de VN Veiligheidsraad.

Ik heb een nieuwe draad geopend om niet teveel weg te draaien van het oorspronkelijke onderwerp.

Berichten: 1.286

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

[quote="Jakobo Joesov
AH:Ik denk dat de meerderheid van het volk niet achter de beslissing staan.

Helaas, doordat de media inspeelt op gevoelens en geen goede argumenten gebruikt. Het is beter te luisteren naar mensen die er verstand van hebben, bijvoorbeeld de mensen die zelf naar Uruzgan uitgezonden zullen worden. Zij hebben er het volste vertrouwen in.
Hoe bedoel je met het volste vertrouwen in hebben. Doel je dat ze voorstander zijn voor deze missie?
AH: Ik durf te wedden dat de overheid geen enkel idee hebben in wat voor omstandigheden een volk verkeerd en leven.

Is dit een argument?
Tja, wat moet ik hierop antwoord geven. Ik denk dat het vergelijken met onze westerse levenswijze en dat met die van hen geen gezonde kijk is op de werkelijkheid. Dat het land gedeeltelijk verscheurd is is al erg genoeg, maar een missie naar dat gebied levert een te groot gevaar op. Van de week werd al duidelijk, dat de eerste tijd gevochten gaat worden. Men kan niet voorspellen hoe lang dat gaat duren, voordat men eventueel kan gaan beginnen om het land op te bouwen. Ik vindt het argument rammelen. Zeker de kosten die hiermee gemoeid gaan, zo'n 340 miljoen Euro. Ik denk dat ze het geld beter aan andere zaken binnen Nederland kunnen gaan benutten en niet zomaar belastinggeld over de balk gooien.

AH: ...mocht de missie alsnog doorgaan, wat ik zie als het meewerken aan internationale oorlogsmisdaden.
Dan zou volgens jou de VN hier aan meewerken?
Volgens mij werk te VN hieraan al mee, maar ik kan mezelf vergissen.
AH: Balkenende kan beter zich gaan bezighouden hoe de verkiezingen gaan lopen, want ik weet zeker dat hun voornemen zetels gaat kosten. Mocht de missie doorgaan dan dient de politiek hierop hard worden afgerekend.

Gebruik vooral je stemrecht!
Dat zal ik zeker doen, maar het gaat niet om later, maar om het voornemen, daartegen dient geprotesteerd te worden.
AH: Meewerken aan oorlogsmisdaden, Nederland gaat een oorlog voeren voor Amerika, is een ernstige zwarte bladzijde in onze geschiedenis, en dit kunnen we echt niet heben en verantwoorden.

Nederland voert geen oorlog voor Amerika, maar zet zijn troepen in om het land weer op te bouwen, als lid van de NAVO én met goedkeuring van de VN Veiligheidsraad.
Dat heb je verkeerd vernomen mijn beste, want begin December 2005 sprak D66 hierover dat Nederland voor het karretje van Amerika wordt gespannen. D55 waarschuwde dat Nederland de oorlog voor Amerika gaat voeren.

Ik heb een nieuwe draad geopend om niet teveel weg te draaien van het oorspronkelijke onderwerp.[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Alexander, ik denk dat je een iets te groot "anti" gevoel hebt.

1. Nederland wordt niet voor iemands karretje gespannen. Dit is een populistisch argument zonder enige inhoud. We nemen zelf een beslissing en de rest van de wereld moet er maar vrede mee hebben.

2. Het salaris van de mensen aldaar is geen reden voor de missie. Het gaat om de omstandigheden. Zeg maar tot in hoeverre hun eerste levensbehoeften vervuld worden. En dat is niet bepaald florrisant, dat kan ik je vertellen.

3. Oorlogsmisdaden?! Alsjeblieft zeg, slik die woorden weer in. We komen om mensen te helpen. Die mensen zien ons graag komen. Ok, de Taliban niet, logisch. Ik denk dat je je toch iets meer moet verdiepen in de situatie voordat je zulke uitspraken doet. Je beledigt de mensen die hun leven op het spel zetten enorm op deze manier.

4. Zie mijn eerdere post in het andere topic over hoe de militairen er zelf over denken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Afghanistan missie ook zonder D66 door

Dan zou volgens jou de VN hier aan meewerken?
Volgens mij werk te VN hieraan al mee, maar ik kan mezelf vergissen.
Tja, als jij de VN niet serieus neemt, dan heeft het voor mij weinig zin om jouw reacties serieus te nemen.

Reageer