[elektriciteit] batterij: energie sparen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

[elektriciteit] batterij: energie sparen?

Hey!

Ik heb in de krant gelezen dat als je bijvoorbeeld je batterijen uit je zaklamp haalt en dan onder je vochtige armen steekt, dat je dan meer energie uit de batterijen kan besparen.

Is dit waar? En hoe zou dit dan in zijn gang gaan? Ik snap het niet, of ik heb het krantenartikel gewoon verkeerd begrepen?

Groeten,

Robin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [elektriciteit] batterij: energie sparen?

Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen. Een batterij draait op chemische processen in de batterij. En chemische processen verlopen in het algemeen trager bij lagere temperaturen, één van de oorzaken dat de Wegenwacht op koude winterochtenden zo vaak wordt gebeld voor startproblemen van auto's.

Als jij op een koude winternacht met een zaklamp rondstruint in het donker, en je zaklamp wordt zwak, dan kun je de batterijen even opwarmen (bijvoorbeeld onder je oksels, bibberdebibber). Stop ze weer in je zaklamp, en totdat ze weer afkoelen zie je het weer een tijdje heel wat beter.

Maar om dat nu energie besparen te noemen...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [elektriciteit] batterij: energie sparen?

Zorg toch maar dat je oksels niet vochtig zijn: je gaat electrolyse krijgen, wat stroom verbruikt van je batterijtjes, en voor je huid zal het wel niet leuk zijn.

Berichten: 14

Re: [elektriciteit] batterij: energie sparen?

ja, waarschijnlijk verkeerd begrepen.

Doch bedankt voor de verklaring die toch beter is :roll:

Reageer