hypertensie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 405

hypertensie

Hallo
 
Ik heb een vraagje bij de bijgevoegde figuur. Rechtsboven zie je dat de CO stijgt en dan gaat er een pijl via autoregulatie naar vasoconstrictie. Maar een stijging van de CO zal toch nooit zorgen voor vasoconstrictie? Het gaat hier wel over hypertensie, dus beiden zullen wel samen optreden, maar toch niet langs deze weg?
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (81.73 KiB) 650 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: hypertensie

Voor degenen die niet helemaal in het onderwerp zitten, zou je kunnen uitleggen wat CO is?

(Probeer altijd zo min mogelijk afkortingen te gebruiken ;))

De bloeddruk is overigens wel degelijk afhankelijk van de 'CO' want het is het product van 'CO' en ....

Als je de puntjes invult dan zie je hoe autoregulatie een rol speelt (vasocontrictie vs. vasodilatatie).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 405

Re: hypertensie

CO staat cardiac output :)

Berichten: 405

Re: hypertensie

anusthesist schreef: Voor degenen die niet helemaal in het onderwerp zitten, zou je kunnen uitleggen wat CO is?

(Probeer altijd zo min mogelijk afkortingen te gebruiken ;))

De bloeddruk is overigens wel degelijk afhankelijk van de 'CO' want het is het product van 'CO' en ....

Als je de puntjes invult dan zie je hoe autoregulatie een rol speelt (vasocontrictie vs. vasodilatatie).
Ja de bloeddruk = CO x SVR (systemisch vasculaire weerstand, maar dan zou je toch verwachten dat wanneer de cardiac output stijgt de  SVR zal dalen? Want zo kan de bloeddruk constant gehouden worden. Of is er bij hypertensie iets mis met deze autoregulatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: hypertensie

Als de cardiac output stijgt, moet er vasoconstrictie optreden om zo de perfusie gelijk te houden. Als de CO namelijk heel hoog is en alle vaten zouden openstaan dan kun je hyperperfusie krijgen en met name het brein kan slecht tegen hyperperfusie. De perfusie wordt daarom heel strak geregeld.

Ik vind dit altijd wel een illustratief voorbeeld:

Afbeelding

Op de x-as heb je de bloeddruk

Op de y-as de perfusie

Door vasoconstrictie bij een toenemende bloeddruk zal de perfusie gelijk blijven totdat de bloeddruk zo hoog wordt dat de autonome vasoregulatie faalt en je ziet dat de perfusie toeneemt. Dit leidt dan tot hyperperfusie.

Het effect is dan inderdaad dat de bloeddruk omhoog gaat (CO * PVR). En dat bedoelen ze in het plaatje als mechanisme voor primaire hypertensie. Wil je dit behandelen dan kun je medicatie geven die de CO verlagen (vooral b-blokkers) of de PVR (bijv. calciumantagonisten). Of medicijnen die aangrijpen op het 'eerste hokje' bij de primaire hypertensie (na-uptake) namelijk diuretica (vaak ook 1ste keuze samen met b-blokkers).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 405

Re: hypertensie

Oké ik denk dat ik het snap, bedankt :)

Reageer