Hoe keek men vroeger tegen taalverandering/-vernieuwing aan?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 56

Hoe keek men vroeger tegen taalverandering/-vernieuwing aan?

Tegenwoordig irriteren veel Nederlanders zich aan taalgebruik.
Hun zeggen, hij hebt, groter als....enzovoort.
Steeds meer mensen spreken en schrijven op deze wijze, dat het op een gegeven moment gewoon gaat worden.
Hoe ging dat vroeger, laten we zeggen rond 1920?
Soms zie ik oude foto's van kranten uit die tijd.
Dan sprak men over "menschen" iets wat niet meer wordt gebruikt tegenwoordig.
Is destijds besloten van: "Iedereen zegt nu mensen, we schrappen het woord menschen want iedereen zegt dat nu".
Ontstond er destijds ook irritatie over het nieuwe taal gebruik?


Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe keek men vroeger tegen taalverandering/-vernieuwing aan?

Zo ongeveer gaat het wel. Kijk naar het 'groene boekje' en 'witte boekje'; er wordt arbitrair bepaald wat grammaticaal goed is en wat niet.

Nu we toch in taalkunde zitten...

'Irriteren aan' is een contaminatie van 'ik erger me aan' en 'dat irriteert mij' ;)

Bovendien wordt 'taalgebruik' aan elkaar geschreven. Woorden uit elkaar trekken zoals 'woorden boek' of 'tuin huisje' noemt men ook wel gekscherend 'de Engelse ziekte', omdat in het Engels dat veel voorkomt (garden house i.p.v. gardenhouse).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Hoe keek men vroeger tegen taalverandering/-vernieuwing aan?

Een aardig artikel over taalverandering is dit.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Hoe keek men vroeger tegen taalverandering/-vernieuwing aan?

Taalverandering of taalfouten, het blijft voor mij een gevoelig thema. Verandering is een natuurlijk proces, maar als de veranderingen worden voortgestuwd door wijdverbreide gebrekkige kennis van de taal, vrees ik voor een uitholling van de mogelijkheden tot uitdrukking met de nederlandse taal. Vooral omdat het Nederlands in een klein geografisch gebied en door een relatief kleine groep gesproken wordt, is het kwetsbaar voor verandering door onkunde, zoals ik het dan maar noem.

Tegelijkertijd zal ik zelf ook best wel eens een ´ik irriteer me aan..´-fout maken. Klassiek geval van de pot die de ketel... Enfin, hullie maake meer foudte als mij, zal ik maar zeggen....

Reageer