papaya

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 3

papaya

Heeft iemand ervaringen met papaya wat betreft kanker? Of iemand die mij er iets meer over kan vertellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: papaya

Naar wat voor informatie ben jij op zoek? en van waar de vraag?
 
s.v.p. wat meer informatie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: papaya

Ik denk dat TS gehoord heeft over het onderzoek dat is gedaan door o.a. Dr. Dang van de University of Florida en/of het onderzoek van studenten van de Universiteit van Karachi, beide al enige jaren geleden.
 
Het hoe en wat weet ik niet precies. Wellicht dat iemand anders daar meer over weet.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: papaya

Nooit van gehoord...

Vaak is dat een slecht teken; als een arts niet van een 'baanbrekend' onderzoek afweet, en dit is niet om arrogant te klinken, maar vakliteratuur bijhouden is onderdeel ervan.

Mijn gevoel is dat papaya -hetzij onderzocht als oorzaak, hetzij als gevolg inzake kanker- geen rol speelt.

-edit- mijn gevoel is deels bevestigd: http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/7414067/Papaya-helps-fight-cancer-find-scientists.html

Het werkt 'waarschijnlijk' (tussen haakjes omdat ik niet de methode ken en statistische analyse) in een petrischaaltje. Het zou de productie van een bepaalde cytokine stimuleren; een beetje hét experimentele paradigma van de afgelopen 20 jaar, de modificatie van het immuunsysteem.

In vitro is het leuk en aardig met iets van 2 vrijheidsgraden. In vivo met iets van 524317 vrijheidsgraden is dat natuurlijk wel wat anders.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: papaya

In de literatuur vind je wel wat over papaya en kankerverwerende eigenschappen, maar in hoeverre het eten van papaya zoals je die in de winkel koopt werkzaam is tegen kanker... ik denk niet dat daar al betrouwbaar onderzoek naar is gebeurd. Onderstaande publicaties zijn mogelijk wel interessant. Deze even vlug horizontaal doorgenomen...
 
In dit eerste onderzoek onderzoekt men de kankerverwerende eigenschappen van de papayazaden.
 
" These observations substantiated the cytoprotective potential of the aqueous extract of Carica papaya against MIC induced toxicity (Fig. 1A)"
 
"Cells prior incubated with CP.BNZ.Fr. did not show any noticeable increase with respect to parallel controls, implicating a potent anti-inflammatory activity of the flavonoid fraction studied (Table 1 and Figure 4)"
 
Bron: Pathak et al. (2014) Cancer Chemopreventive Effects of the Flavonoid-Rich Fraction Isolated from Papaya Seeds 
 
Uit deze andere publicatie kwam naar voren dat de saponinen in het blad van de papaya een kankerverwerende werking (zouden) hebben. Deze studie heeft voornamelijk betrekking op de meest efficiënte extractiemethode van deze saponinen e.d.. 
 
"The papaya (Carica papaya) leaf (PL) contains high levels of saponins and polyphenolic compounds,...This study optimised conditions for the extraction of saponins from PL and assessed their antioxidant capacity and antipancreatic cancer activity."
 
"This study revealed that the PL contains numerous bioactive compounds, with significant anticancer activity warranting further studies on the isolation and characterisation of individual bioactive compounds from the PL."
 
Meteen naar de conclusie van het onderzoek 
 
"The ethanol extract was found to have a slightly higher antioxidant capacity than the water extract at a concentration of 200 lg mL1 . Ethanol extracts were more effective in inhibiting the proliferation of two pancreatic cancer cell lines and were at least as effective as the chemotherapeutic agent gemcitabine.
 
Therefore, saponins in papaya leaf are bioactive compounds that exhibit potential in limiting the proliferation of certain pancreatic cancer cell lines."
 
Bron: Vuong et al, 2015. Antioxidant and anticancer capacity of saponin-enriched Carica papaya leaf extracts
 
 
Slecht kan het in elk geval niet zijn.  ;)  

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: papaya

Poeh, dat is een lap tekst zeg, en daarom niet uitnodigend om te lezen. Volgende keer kun je beter alleen de kernzaken opschrijven ;)

Inhoudelijk: echt overtuigend is het allemaal niet...

-edit- dank je Artist! Dat leest prettiger zonder door de temperaturen, verdunningen, volumes en massa's te hoeven bladeren :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: papaya

anusthesist schreef: Poeh, dat is een lap tekst zeg, en daarom niet uitnodigend om te lezen. Volgende keer kun je beter alleen de kernzaken opschrijven  ;)

 
 
 
Allez, omdat het me zo vriendelijk wordt verzoekt een kleine aanpassing... het was veeleer bedoeld voor diegenen die graag meer dan de essentie lezen gezien de beperkte toegang van de artikels, niet mijn onvermogen om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden. Maar ik begrijp je opmerking hoor.
 
Inhoudelijk zegt het inderdaad weinig. Niettegenstaande dat het interessante bevindingen zijn. Binnen 50 jaar allemaal aan de papaya baxters...  :D  

Berichten: 3

Re: papaya

cobra schreef: Heeft iemand ervaringen met papaya wat betreft kanker? Of iemand die mij er iets meer over kan vertellen.
Extra informatie betreft mijn vraag over papaya  
 
 
Het betreft een familielid van mij die longkanker stadium 1 heeft.  Ik had ooit eens een artikel gelezen dat Papaya  'genezend'  kon werken.
 
Heb toen onderstaande site's bezocht, misschien dat er iemand wel baat bij had gehad..
 
Mens-en-gezondheid.nl
 
Scientias.nl
 
Harald W.Tietze.com
 
Papaya kwekerij.nl
 
Fonteine.com   enz. enz.
 
Allemaal hoopgevend, maar wat is waarheid.....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: papaya

De waarheid is dat papaya in sommige onderzoeken laat zien anticarcinogene eigenschappen te hebben, maar dat zijn allemaal onderzoeken op petrischaaltjes en testbuisjes. Dat houdt in dat 1) je ongeveer alle andere factoren van het menselijk lichaam weghaalt en een effect gewoon sneller aantoont:

Afbeelding

En 2) het nog minstens 10 jaar gaat duren voordat het eventueel op mensen getest gaat worden. Want niet alle anticarcinogene stoffen worden uiteindelijk ook pillen of drankjes.

Ik vind het erg sneu dat een familielid van jou kanker heeft en zoals The Artist zegt kan het zeker geen kwaad om Papaya te eten, maar de reguliere en niet-experimentele geneeskunde is altijd de beste weg zo lang het effect van Papaya in mensen met kanker nog niet is aangetoond.

Veel sterkte aan jou en je familielid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: papaya

Ik heb de publicaties zelf niet gelezen maar ik kan mij voorstellen dat het effect van de onderzoekers ook fals positief beinvloed kan zijn door de papain in Papaya. Deze protease zal in theorie ook celwanden kunnen aantasten en dus een remmend/afdodend resultaat laten zien. Gelukkig wordt papain in ons GI tract afgebroken en als elk ander eiwit opgenomen of uitgestoten. Helaas betekend het ook dat het in vivo niet zal werken.
 
Verder, als er een specifieke stof uit papaya daadwerkelijk kankercellen kan vernietigen zonder gezonde cellen ook (te)zwaar te beschadigen, en de bioavalibility voldoende hoog is, dan nog is het onzeker of de concentratie in het eetbare deel van de vruchten voldoende hoog zal zijn om daadwerkelijk effect te hebben. Veel onbekenden dus nog, zie Anusthesist zijn opmerkingen.
 
In ieder geval, het eten van fruit (dus ook papaya) is niet verkeerd, maar ik zal mijn hoop er niet op vestigen om de kanker te genezen.
 
Ook van mij, veel sterkte aan jou en je familielid
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: papaya

Bedankt voor jullie steunbetuigingen , dat doet altijd goed.
 
 
De Papaya bladeren koken schijnt het beste resultaat te geven,   2 in 2 ltr. water en net zo lang koken tot er 1 ltr overblijft.
 
Maar daar zit nu het probleem , de leverancier zegt 2 bladeren, maar als ik de site lees van Harold Tietze.com   dan moeten er 7 in.
 
En wat is de dosering per dag, dat lees je op geen enkele site.
 
Dat was ook een reden dat ik deze vraag stelde. 
 
Heb wel gezien,  hoe meer hoe beter, maar ja aan alles ligt een grens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: papaya

Het spijt mij te zeggen, het eten van papaya vruchten is geen enkel probleem, maar begin niet aan het zelf maken van dit soort extracten om te gebruiken als alternatief medicijn
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: papaya

Opmerking moderator

Nogmaals: papaya is NIET BEWEZEN EFFECTIEF BIJ KANKER. De reguliere geneeskunde is zoals reeds gezegd het beste pad om te kiezen.

Overleg de effecten van papaya desnoods met de behandelend oncoloog c.q. longarts en of dit een plaats heeft in het behandelen van longkanker, iets wat ik zeer betwijfel.

Omdat dit topic een te persoonlijke weg inslaat, waarbij de facto gevraagd wordt naar: 'Hoe kan ik het beste een zelf in elkaar geknutseld 'medicijn' maken?', zal dit topic gesloten worden zodat er geen verkeerde adviezen gegeven kúnnen worden.

Zulke vragen dienen ook niet hier beantwoord te worden, maar neergelegd te worden bij de behandelend arts.

Mijn advies: overleg met hem/haar.

Nogmaals veel sterkte met deze verschrikkelijke ziekte.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesloten