Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Macula densa cellen voelen wanneer de na+ concentratie gedaald is, als gevolg hiervan stimuleren ze reninesecretie. Maar renine zorgt er toch voor dat er aldosterone gevormd wordt zodat er uiteindelijk nog meer natrium zal geresorbeerd worden ter hoogte van de proximale tubulus en bijgevolg NOG minder natrium in de distale tubulus zal zijn? Of is dit juist de functie van de macula densa?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie macula densa cellen in de distale tubulus

De crux ligt in waar het natrium wordt gedetecteerd en geresorbeerd.

Macula densa bevindt zich in het distale convoluut.

Natrium wordt hoofdzakelijk terug geresorbeerd in het proximale convoluut.

Er is dus negatieve feedback en geen positieve feedback, want de macula densa registreert de natriumconcentratie nadat deze wel of niet is terug geresorbeerd.

Is het wél teruggeresorbeerd dan is er weinig natrium distaal, maar door de terug resorptie krijg je weer een normale natriumconcentratie distaal, zodat de macula densa minder renine produceert en je minder terug resorptie krijgt. Dit kan leiden tot teveel natrium distaal -> minder renine -> minder terug resorptie, waardoor de natriumconcentratie weer daalt en dan is de cirkel rond.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Welke natriumconcentratie meten de macula densa cellen? Toch van de urine in de distale tubulus? Want u zegt: minder natrium in de distale tubulus leidt tot minder renine vrijstelling waardoor minder reabsorptie maar hierdoor zal de natriumconcentratie distaal toch net stijgen? ( en niet dalen zoals u in uw vorige post zegt). Volgens mij zie ik iets over het hoofd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Ja, je ziet iets over het hoofd ;)

Macula densa -> resorptie van NaCl via Na/K-pomp en Na/Cl-symporters.

Snelheid van transport is afhankelijk van luminale Cl-concentratie.

Stijgt deze dan stijgt NaCl-resorptie.

Meer NaCl-transport -> constrictie van afferente arteriole

Hierdoor daalt GFR en het osmotisch aanbod.

Aanbod aan macula densa daalt dus ook (wat ik zei in vorige post; de macula densa bepaalt haar eigen aanbod omdat ze zich ná de plek van terugresorptie bevindt, alleen gaat het dus via constrictie van afferente arteriole ipv alleen minder terugresorptie op de plek van resorptie).

Ook wel tubuloglomerulaire feedback, kun je misschien opzoeken ;)

-edit- potverdeurie, er zijn zelfs filmpjes van! Moet niet gekker worden:

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Hmmm oké , ik heb idd twee slides over de glomerulo tubulaire feedback maar geen uitleg dus ik snapte er al niets van, wat heeft renine dan nog met de macula densa cellen te zien als ze hun aanbod bepalen via aanpassen van de GFR door Vasoconstrictie ? En ik begrijp ook niet goed hoe de apicale NaCl concentratie gestegen kan zijn bij gestegen GFR want dan is er toch juist meer h20 en na+ resorptie? Zie afbeelding :
image.jpg
image.jpg (84.98 KiB) 1402 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Functie macula densa cellen in de distale tubulus

Heb er eens een nachtje op geslapen en dit is wat ik ervan begrijp:
image.jpg
image.jpg (53.84 KiB) 1401 keer bekeken
. Klopt dit?

Reageer