programmeren visuele simulatie
-
- Berichten: 203
programmeren visuele simulatie
Hoi,
ik wil een programma hebben/schrijven dat de beweging van deeltjes volgt en als ze botsen moeten ze weerkaatst worden. Ik moet er voorwerpen in kunnen plaatsen. 2 dimensionaal is goed genoeg. Het moet te zien zijn wat er gebeurd. Wat is hiervoor geschikt?
alvast bedankt,
Tom
ik wil een programma hebben/schrijven dat de beweging van deeltjes volgt en als ze botsen moeten ze weerkaatst worden. Ik moet er voorwerpen in kunnen plaatsen. 2 dimensionaal is goed genoeg. Het moet te zien zijn wat er gebeurd. Wat is hiervoor geschikt?
alvast bedankt,
Tom
- Moderator
- Berichten: 8.166
-
- Berichten: 203
Re: programmeren visuele simulatie
Ah, jij hebt dat programma,
ik was me al eens af aan het vragen hoe je aan simulaties kwam.
Het gaat me onder andere om zware en lichte moleculen en de ontmenging. Ik heb een molecuul met de massa 18 (wat zou dat zijn?) en een molecuul met een massa 180. Allebei in de gasfase in een buis. Hoe snel vindt ontmenging plaats. Hoe ziet de gradient uit, Hoe hoog moet die zijn om een verschil van zeg 5% onder en bovenin te genereren?
Weet je wat het programma kost?
ik was me al eens af aan het vragen hoe je aan simulaties kwam.
Het gaat me onder andere om zware en lichte moleculen en de ontmenging. Ik heb een molecuul met de massa 18 (wat zou dat zijn?) en een molecuul met een massa 180. Allebei in de gasfase in een buis. Hoe snel vindt ontmenging plaats. Hoe ziet de gradient uit, Hoe hoog moet die zijn om een verschil van zeg 5% onder en bovenin te genereren?
Weet je wat het programma kost?
- Moderator
- Berichten: 8.166
Re: programmeren visuele simulatie
Voor de prijzen van I.P. zie hier en hier.
Om onduidelijke redenen vragen ze voor Working Model veel meer, maar dat is een exacte kopie van IP: klik
Je bedoelt iets als dit, ontmenging onder invloed van de zwaartekracht?
Massaverhoudingen groen-rood-blauw: 1-4-16. Links lagere-, rechts hogere temperatuur.
Houd er wel rekening mee dat een pakket als I.P. met een beperkt aantal objecten tegelijk kan rekenen (hoeveel objecten hangt af van de complexiteit). Je hebt het in een reële simulatie over heel veel objecten ter grootte van een molecuul, een buishoogte van mogelijk tientallen meters of meer en hoge snelheden. Dat wordt zeker een probleem in I.P.
Ontmenging vindt niet plaats als de buis niet perfect geïsoleerd is want dan treedt convectie op die het gas gemengd zal houden, zoals in onze atmosfeer tot op grote hoogte gebeurt. Dat kan I.P. niet simuleren.
Dus als je er een real world simulatie mee wilt opzetten, geef ik het heel weinig kans. Dan kan je beter het internet afzoeken naar de relevante formules en het daarmee trachten te benaderen.
Om onduidelijke redenen vragen ze voor Working Model veel meer, maar dat is een exacte kopie van IP: klik
Je bedoelt iets als dit, ontmenging onder invloed van de zwaartekracht?
Massaverhoudingen groen-rood-blauw: 1-4-16. Links lagere-, rechts hogere temperatuur.
Houd er wel rekening mee dat een pakket als I.P. met een beperkt aantal objecten tegelijk kan rekenen (hoeveel objecten hangt af van de complexiteit). Je hebt het in een reële simulatie over heel veel objecten ter grootte van een molecuul, een buishoogte van mogelijk tientallen meters of meer en hoge snelheden. Dat wordt zeker een probleem in I.P.
Ontmenging vindt niet plaats als de buis niet perfect geïsoleerd is want dan treedt convectie op die het gas gemengd zal houden, zoals in onze atmosfeer tot op grote hoogte gebeurt. Dat kan I.P. niet simuleren.
Dus als je er een real world simulatie mee wilt opzetten, geef ik het heel weinig kans. Dan kan je beter het internet afzoeken naar de relevante formules en het daarmee trachten te benaderen.
-
- Berichten: 203
Re: programmeren visuele simulatie
Bedankt,
ik wil geen real world simulatie doen. Ik vind het lastig om de formules te vinden en er iets mee te doen maar ik zal toch een poging doen. Plaatjes kijken is toch makkelijker.
mvg
Tom
ik wil geen real world simulatie doen. Ik vind het lastig om de formules te vinden en er iets mee te doen maar ik zal toch een poging doen. Plaatjes kijken is toch makkelijker.
mvg
Tom
- Moderator
- Berichten: 8.166
Re: programmeren visuele simulatie
Het achterliggende principe is het dat van het behoud van impuls (momentum).
Probeer als je thuis een voetbal, tennisbal en een knikker hebt eens dit (klik op de afbeelding voor starten van de animatie):
Bij gasmoleculen is de botsing volmaakt elastisch, bij ballen is dat niet het geval en dus stopt het botsen na een tijdje.
In een gas werkt dat in principe hetzelfde; de lichtste moleculen krijgen de hoogste snelheid en komen het hoogst.
Wil je het thuis nadoen: Niet binnenshuis doen, je wilt niet dat die knikker met een noodgang door een ruit of zo vliegt.
[edit]
Leuk filmpje hiervan met een praktijkdemonstratie:
Probeer als je thuis een voetbal, tennisbal en een knikker hebt eens dit (klik op de afbeelding voor starten van de animatie):
Bij gasmoleculen is de botsing volmaakt elastisch, bij ballen is dat niet het geval en dus stopt het botsen na een tijdje.
In een gas werkt dat in principe hetzelfde; de lichtste moleculen krijgen de hoogste snelheid en komen het hoogst.
Wil je het thuis nadoen: Niet binnenshuis doen, je wilt niet dat die knikker met een noodgang door een ruit of zo vliegt.
[edit]
Leuk filmpje hiervan met een praktijkdemonstratie:
-
- Berichten: 203