programmeren visuele simulatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 203

programmeren visuele simulatie

Hoi,
 
ik wil een programma hebben/schrijven dat de beweging van deeltjes volgt en als ze botsen moeten ze weerkaatst worden. Ik moet er voorwerpen in kunnen plaatsen. 2 dimensionaal is goed genoeg. Het moet te zien zijn wat er gebeurd. Wat is hiervoor geschikt?
 
alvast bedankt,
 
Tom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: programmeren visuele simulatie

Dat is met Interactive Physics (klik), tegenwoordig ook verkocht onder de naam Working Model (klik), prima te doen.
 
Ik wil wel een voorbeeldsimulatie voor je maken, geef dan de parameters op (maten, vormen, materiaalsoorten, snelheden).

Berichten: 203

Re: programmeren visuele simulatie

Ah, jij hebt dat programma,
ik was me al eens af aan het vragen hoe je aan simulaties kwam.
 
Het gaat me onder andere om zware en lichte moleculen en de ontmenging. Ik heb een molecuul met de massa 18 (wat zou dat zijn?) en een molecuul met een massa 180. Allebei in de gasfase in een buis. Hoe snel vindt ontmenging plaats. Hoe ziet de gradient uit, Hoe hoog moet die zijn om een verschil van zeg 5% onder en bovenin te genereren?
 
Weet je wat het programma kost?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: programmeren visuele simulatie

Voor de prijzen van I.P. zie hier en hier.
Om onduidelijke redenen vragen ze voor Working Model veel meer, maar dat is een exacte kopie van IP: klik
 
Je bedoelt iets als dit, ontmenging onder invloed van de zwaartekracht?
 
ontmenging.gif
ontmenging.gif (384.67 KiB) 557 keer bekeken
Animation1.gif
Animation1.gif (1.3 MiB) 556 keer bekeken
Massaverhoudingen groen-rood-blauw: 1-4-16. Links lagere-, rechts hogere temperatuur.
 
Houd er wel rekening mee dat een pakket als I.P. met een beperkt aantal objecten tegelijk kan rekenen (hoeveel objecten hangt af van de complexiteit). Je hebt het in een reële simulatie over heel veel objecten ter grootte van een molecuul, een buishoogte van mogelijk tientallen meters of meer en hoge snelheden. Dat wordt zeker een probleem in I.P.
 
Ontmenging vindt niet plaats als de buis niet perfect geïsoleerd is want dan treedt convectie op die het gas gemengd zal houden,  zoals in onze atmosfeer tot op grote hoogte gebeurt. Dat kan I.P. niet simuleren.
 
Dus als je er een real world simulatie mee wilt opzetten, geef ik het heel weinig kans. Dan kan je beter het internet afzoeken naar de relevante formules en het daarmee trachten te benaderen.

Berichten: 203

Re: programmeren visuele simulatie

Bedankt,
ik wil geen real world simulatie doen. Ik vind het lastig om de formules te vinden en er iets mee te doen maar ik zal toch een poging doen. Plaatjes kijken is toch makkelijker.
 
mvg
 
Tom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: programmeren visuele simulatie

Het achterliggende principe is het dat van het behoud van impuls (momentum).
Probeer als je thuis een voetbal, tennisbal en een knikker hebt eens dit (klik op de afbeelding voor starten van de animatie):
 
momentum.gif
momentum.gif (570.15 KiB) 556 keer bekeken
 
Bij gasmoleculen is de botsing volmaakt elastisch, bij ballen is dat niet het geval en dus stopt het botsen na een tijdje.
In een gas werkt dat in principe hetzelfde; de lichtste moleculen krijgen de hoogste snelheid en komen het hoogst.
Wil je het thuis nadoen: Niet binnenshuis doen, je wilt niet dat die knikker met een noodgang door een ruit of zo vliegt.
 
[edit]
Leuk filmpje hiervan met een praktijkdemonstratie:
 

Berichten: 203

Re: programmeren visuele simulatie

Hoi,
 
heeft iemand ervaring met onderstaand programma?
 
www.golemgame.com

Reageer