Suppletie n3 en/of n6

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 209

Suppletie n3 en/of n6

WINOmeg3complex™

Omega-3- en omega-6-vetzuren behoren tot de familie van vetten die we kennen als essentiële vetzuren. Het juiste evenwicht tussen deze twee soorten vetzuren is belangrijk voor het gezond functioneren van verschillende delen van het lichaam, zoals de ontwikkeling van de hersenen. Het menselijk lichaam kan deze essentiële vetzuren echter niet zelf produceren en daarom moeten ze via de voeding worden opgenomen. Deze omega-3- en omega-6-vetzuren vinden we in vis en visproducten, sommige noten en zaden, en bladgroenten.  

In een uitgebalanceerd dieet moeten zowel omega-3- als omega-6-vetzuren aanwezig zijn, maar in de moderne voeding van tegenwoordig overheersen de verzadigde vetten en plantaardige oliën die vol zitten met omega-6-vetzuren. Tegelijkertijd is de inname van omega-3-vetzuren uit vis gedaald, terwijl de moderne landbouw evenals de commerciële productiemethodes voor voeding het gehalte aan omega-3-vetzuren in voeding nog meer doen dalen om de houdbaarheid te kunnen garanderen. De ideale verhouding van omega-6 tot omega-3 is 4:1. Deskundigen zijn echter van mening dat de verhouding bij diegenen die geen tweemaal vis per week eten eerder 20:1 is; wat dan ook de oorzaak zou zijn van de vele gezondheidsproblemen die we ervaren.

Het is begrijpelijk dat de mensen bezorgd zijn over de consumptie van grote hoeveelheden visproducten; denk immers maar aan de bezorgdheid over zware metalen en andere giftige stoffen in vis. Toch, als we geen vis eten missen we de kans om belangrijke omega-3-vetzuren uit de voeding in ons lichaam op te nemen. Als we dan toch niet standaard de zo belangrijke niet-roofvissen met een kortere levensduur (ansjovis, sardine en haring) op ons menu zetten, kan een voedingssupplement met omega-3-vetzuren van topkwaliteit de oplossing bieden.

WINOmeg3complex™ is een concentraat van omega-3-ethylester van farmaceutische kwaliteit dat uit gezuiverde visolie wordt verkregen.

WINOmeg3complex™ bevat 88% omega-3-ethylesters met EPA in een concentratie van 60% voor een maximaal ontstekingsremmend effect. Daardoor kent dit product een ongeveer drie maal krachtiger werking dan de meeste omega-3-supplementen die momenteel op de markt zijn. Deze hoge concentratie en het optimale EPA-DHA-mengsel worden nog verrijkt met natuurlijke citroenolie in de zachte gelcapsule, die daarmee ook een fantastische citroensmaak krijgt. Eén WINOmeg3complex™ zachte gelcapsule levert 540 mg EPA en 160 mg DHA. De verhouding EPA:DHA is 3,3:1, een verhouding die naar de mening van vele deskundigen een optimale bijdrage aan de gezondheid levert.

** Deze verklaringen zijn niet beoordeeld door de Food and Drug Administration.

http://www.mywinwebpage.com/cart/details.c...=85/details.cfm
De aanbevolen hoeveelheid n3 vetzuren is in Nederland 200 mg.

De aanbeveling is gebaseerd op het beschermend effect van n-3-langeketenvetzuren op het risico van hart- en vaatziekten. Het gaat hierbij vooral om een lager risico op fatale coronaire hartziekten, zoals een acute hartstilstand.

Bij hartrevalidatie wordt zelfs geadviseerd niet boven de 1000mg te gebruiken.

De servicesize bij het merk is 2 tabletten = 1580 mg n3

EPA (Eicosapentaenoic Acid) 1080 mg

DHA (Docosahexaenoic Acid) 320 mg

Other Omega-3 Fatty Acidso 180 mg

Omega-6 Fatty Acidso 60 mg

Other Fatty Acidso 150 mg

Dat n3 vetzuren gezond (kunnen) zijn is inmiddels duidelijk.

Het moet echter wel gebruikt worden met een bepaald doel en niet met het idee 'het is gezond'.

Het huidige voedingspatroon is daarbij ook van belang omdat dat suppletie overbodig kan maken.

Wat vinden jullie van suppletie van n3 en/of n6 vetzuren?

Wie zouden jullie het adviseren?

En wat bedoelen ze met farmaceutische kwaliteit??

Berichten: 268

Re: Suppletie n3 en/of n6

Ik ben vandaag voor het eerst naar een psycholoog geweest voor met name een diagnose voor ADD. Mijn vermoeden werd bevestigd en het gesprek duurde nog even voort waarbij we ook op andere eigenschappen en kwaaltjes van me terechtkwamen, waaronder ook mijn recente astma (sinds anderhalf jaar, stak de kop op na een fikse luchtwegeninfectie), depressies waarvoor ik geen oorzaak aan kon wijzen en bloedtests die in het verleden zijn afgenomen waar geen ziektebeelden als geelzucht konden worden waargenomen, maar wel duidden op infecties in mijn lichaam. Een ander vervelend iets waar ik zo'n 10 jaar last van heb is een bijna jaarlijkse keelontsteking.

Al voordat de laatste zaken besproken waren stelde de psycholoog voor dat ik eens visolie-supplementen moest proberen, maar dan puur voor de Omega 3-vetzuren.

Hij was in ieder geval heilig overtuigd van de positieve werking hiervan en zweert hierbij voor de behandeling van o.a. AD(H)D. Bovendien is er -legde hij uit- geen farmaceutisch geneesmiddel tot op heden dat een echt (aangetoond werkend) alternatief biedt.

Hij liet me ook een overzicht zien op welke punten de Omega 3-vetzuren voor vebeteringen kunnen zorgen en toen ik dit overzicht had schrok ik toch wel even van het aantal punten die van mij op toepassing zijn.

Vandaag heb ik dan ook voor het eerst capsules gebruikt tot de voorgestelde hoeveelheid van 1000mg EPA en zo'n 700mg DHA. De Omega 6-vetzuren daarintegen dienen zoveel mogelijk vermeden te worden aangezien deze vaak al in overvloed aanwezig is in het voedsel dat we dagelijks consumeren.

Op het moment kan ik nog niet veel zeggen over de werking van de capsulesk, maar ik zal de resultaten hier van tijd tot plaatsen.

Hier kan je overigens meer informatie vinden.
Het antwoord is 4

Berichten: 268

Re: Suppletie n3 en/of n6

Vandaag heb ik de eerste proefperiode van 2 weken erop zitten met het gebruik van omega 3-vetzuren en zoals beloofd post ik de resultaten.

proefperiode: 14 dagen

dosering: 6 capsules Omega 3 visoliecapsules (van De Tuinen) à 1000 mg

dit komt overeen met 1080mg EPA en 720mg DHA per dag

waargenomen veranderingen:

-betere stemming, vrolijker

-impulsiever

-minder last van drukte in mijn hoofd (druk is niet meer pijnlijk)

-verbeterde concentratie

-lichamelijker (prettiger gevoel bij lichamelijk contact)

-minder last van benauwdheid

De resultaten waren al erg snel merkbaar. Zo merkte ik na 2 dagen al een duidelijk verschil. Ook na 2 weken is er nog steeds verbetering merkbaar. Hetgeen het sterkste opviel is dat ik impulsiever ben geworden en daar voel ik me echt een stuk prettiger bij. In mijn geval was er altijd sprake van een remming in mijn doen en laten, waar ik eigenlijk geen reden voor kon aantonen. Deze remming is sterk afgenomen. Erg veel meer kan ik er nog niet over zeggen na 1 testperiode.

De meeste verschillen zijn vrij subtiel, maar in zijn geheel voelt het voor mij aan als een duidelijke verbetering.

De enige wat mindere bijwerkingen waren de visachtige lucht van mijn urine in de eerste dagen en in het begin had ik ook last van darmkrampen en een verminderde eetlust. Echter dit was alleen merkbaar in de eerste 5 dagen.

Over 2 weken breng ik opnieuw verslag uit.
Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Suppletie n3 en/of n6

Het is beter als een onderzoek dubbelblind gebeurd. De vrolijkere stemming bijvoorbeeld kan ontstaan door een psygologische factor.

Maar ik vind het wel interessant. Zelf eet ik ook niet veel vis, maar nu ik dit gelezen heb ben ik wel van plan om het eens uit te gaan proberen. :roll:

Berichten: 268

Re: Suppletie n3 en/of n6

Op de link die ik eerder had gepost vind je ook informatie over dubbelblinde testen. Waarduit bleek dat de omega 3-vetzuren een significant beter resultaat boekten dan placebo's. Wel bleek de dosering hierbij heel belangrijk.

Ik ben het met je eens dat het effect in mijn geval ook psychologisch kan zijn. Dan nog ben ik er blij om dat ik zelf een verbetering ondervind. Het gaat uiteindelijk toch om het resultaat. Of het nu veroorzaakt wordt door de vetzuren zelf of doordat ik er in de werking ervan geloof is voor mijzelf niet belangrijk.
Het antwoord is 4

Berichten: 33

Re: Suppletie n3 en/of n6

Maar het effect van plasebo's neemt op de langere duur af. Maar die van de vetzuren zou, als ze werken, gewoon aanmoeten houden. Ik geloof wel dat ze werken, op national geographic was een programma over het geheugen en dan ook de invloed van omega 3 hierop. De resultaten waren schokkend; een joggie dat school niks vond en de hele dag tv keek had na 3 maand omega 3 suplementen slikken geen zin meer om tv te kijken, verslond boeken en deed het goed op school(voor die tijd waardeloos). Verder gaf hij op de vraag: wat vind je de moeiste plaats op aarde? het antwoord: "de bibliotheek". Ik ben daardoor wel overtuigt :roll:

Ik heb vandaag ook mijn eerste dosis ingenomen.

Berichten: 39

Re: Suppletie n3 en/of n6

ik heb hier een potje OMEGA 3-6-9 meervoudige onverzadigde vetzuren

zijn dat de goeie?

heb t al heel lang in de kast staan maar nognooit gebruikt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Suppletie n3 en/of n6

is er goed wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van die omega vetzuren? graag linkje svp

groeten,
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 268

Re: Suppletie n3 en/of n6

Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Suppletie n3 en/of n6

ps2martin schreef:Maar het effect van plasebo's neemt op de langere duur af. Maar die van de vetzuren zou, als ze werken, gewoon aanmoeten houden. Ik geloof wel dat ze werken, op national geographic was een programma over het geheugen en dan ook de invloed van omega 3 hierop. De resultaten waren schokkend; een joggie dat school niks vond en de hele dag tv keek had na 3 maand omega 3 suplementen slikken geen zin meer om tv te kijken, verslond boeken en deed het goed op school(voor die tijd waardeloos). Verder gaf hij op de vraag: wat vind je de moeiste plaats op aarde? het antwoord: "de bibliotheek". Ik ben daardoor wel overtuigt :roll:

Ik heb vandaag ook mijn eerste dosis ingenomen.
dat is verre van overtuigend natuurlijk, los van het feit of die vetzuren wel of niet werken. of moet ik dat uit gaan leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Suppletie n3 en/of n6

vandaag gelezen op www.nu.nl:
Twijfels over gezonde vette vis

Uitgegeven: 24 maart 2006 09:58

Laatst gewijzigd: 24 maart 2006 10:38

LONDEN - Al zeker twintig jaar vertellen artsen dat het eten van vette vis gezond is, goed voor hart en bloedvaten. Maar uit nieuw uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze adviezen wellicht weinig waarde hadden. Na het vergelijken van 89 studies over gezonde vetten in vis (omega 3) is geen enkel bewijs gevonden voor de vermeende positieve effecten op de gezondheid.

Dat berichtte de Britse krant The Independent vrijdag op basis van onderzoek van de universiteit van East Anglia en acht andere instituten. De twijfels van de wetenschappers zijn zo groot dat het verhaal over de "gezonde vette vis" wel eens een mythe kan blijken te zijn, aldus het dagblad.

Nader onderzoek

De Britse hartstichting reageerde als door wesp gestoken, Ze riep direct op nader onderzoek te doen. De brancheorganisatie van verkopers van visolie-producten zei dat mensen verschillend kunnen reageren op de consumptie van visvetten en dat er wel degelijk voordelen zijn. Ook deze club vindt dat er opnieuw studie nodig is.

De onderzoekers sluiten overigens helemaal niet uit dat visolie goede effecten kan hebben op de gezondheid. Ze willen ook niet dat mensen nu geadviseerd worden niet langer meer extra vette vis te eten. De vorsers vinden wel dat er redenen om de grote voordelen voor de gezondheid kritisch te bekijken en om blijvend nader onderzoek te doen. Dat is onder meer ook nodig naar het voorkomen van schadelijke hoeveelheden kwik in vissen en het extra nuttigen van vette vis.
http://www.nu.nl/news/699552/83/Twijfels_o..._vette_vis.html

Berichten: 106

Re: Suppletie n3 en/of n6

Windsurfer schreef:vandaag gelezen op www.nu.nl:  

De onderzoekers sluiten overigens helemaal niet uit dat visolie goede effecten kan hebben op de gezondheid. Ze willen ook niet dat mensen nu geadviseerd worden niet langer meer extra vette vis te eten. De vorsers vinden wel dat er redenen om de grote voordelen voor de gezondheid kritisch te bekijken en om blijvend nader onderzoek te doen. Dat is onder meer ook nodig naar het voorkomen van schadelijke hoeveelheden kwik in vissen en het extra nuttigen van vette vis.
Ik wou net zeggen... straks gaat iedereen massaal transvetzuren eten, maar van transvetzuren is aangetoond dat ze nog slechter zijn dan verzadigde vetten. Doordat mensen straks gaan denken dat omega-3 vetzuren niet gezondheidsbevorderend zijn, waarom zouden ze dan uberhaupt de moeite doen om te letten op het vet in voedsel en dan ben ik bang dat mensen straks nog meer transvetzuren gaan eten.

Het is inderdaad een vaag en onverwachte ontdekking, maar eigenlijk zou je die 89 studies moeten bekijken hoe ze aan het werk zijn gegaan. Als de studies enkele honderden zwaarlijvigen 1 keer per week vette vis lieten eten, dan is het resultaat eigenlijk al vrij voorspelbaar: wat heeft 1 vet visje voor invloed op de gezondheid van een zwaarlijvige die de rest van de week voornamelijk verzadigde en transvetzuren nuttigt? Ik denk zelf dat het helemaal niet zo makkelijk is om risicofactoren voor hart,-en vaatziekten te beperken, zeker als een persoon meerdere risicofactoren heeft. Het soort vet wat we eten is slechts 1 van de elementen die bijdragen voor het ontstaan van hart,-en vaatziekten. Je lost het probleem echt niet op door even snel een visje te eten... Ik denk dat mensen zichzelf alleen voor de gek houden als ze erop vertrouwen dat 1 vis per week hun gezondheid verbetert...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 1.425

Re: Suppletie n3 en/of n6

Windsurfer schreef:vandaag gelezen op www.nu.nl:  
Twijfels over gezonde vette vis

Uitgegeven: 24 maart 2006 09:58

Laatst gewijzigd: 24 maart 2006 10:38

LONDEN - Al zeker twintig jaar vertellen artsen dat het eten van vette vis gezond is, goed voor hart en bloedvaten. Maar uit nieuw uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze adviezen wellicht weinig waarde hadden. Na het vergelijken van 89 studies over gezonde vetten in vis (omega 3) is geen enkel bewijs gevonden voor de vermeende positieve effecten op de gezondheid.

(-)
In het Ned Tijdschr voor geneeskunde wordt deze metastudie besproken

http://www.ntvg.nl/db_artikel.asp?ID=2006120690001A

1 onderzoek, van twijfelachtige kwaliteit, de DART studie, had een negatieve impact op de resultaten van de metaanalyse.

De belangrijkste studie m.i. voor de gunstige effecten bij hart- en vaatziektes van visoliecapsules is de GISSI Prevenzione trial (referentie 8 van het artikel)

Van de hierboven besproken gunstige werking van visolie bij add/adhd zijn mij geen goede onderzoeken bekend.

Wel bij bordeline syndroom:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/conten.../full/160/1/167

In dit onderzoek werd overigens gebruik gemaakt van een speciale soort visolie, ethyl-epa, waarvan de onderzoekers menen dat het beter wordt opgenomen dan gewone visolie.

Als ik mij niet vergis wordt borderline gezien als een persoonlijkheidsstoornis en niet als een geestesziekte. Aan deskundigen, zoals Windsurfer, zou ik willen vragen of dit terecht is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Suppletie n3 en/of n6

Adpruys schreef:
Windsurfer schreef:vandaag gelezen op www.nu.nl:  
Twijfels over gezonde vette vis

Uitgegeven: 24 maart 2006 09:58

Laatst gewijzigd: 24 maart 2006 10:38

LONDEN - Al zeker twintig jaar vertellen artsen dat het eten van vette vis gezond is, goed voor hart en bloedvaten. Maar uit nieuw uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze adviezen wellicht weinig waarde hadden. Na het vergelijken van 89 studies over gezonde vetten in vis (omega 3) is geen enkel bewijs gevonden voor de vermeende positieve effecten op de gezondheid.

(-)
In het Ned Tijdschr voor geneeskunde wordt deze metastudie besproken

http://www.ntvg.nl/db_artikel.asp?ID=2006120690001A

1 onderzoek, van twijfelachtige kwaliteit, de DART studie, had een negatieve impact op de resultaten van de metaanalyse.

De belangrijkste studie m.i. voor de gunstige effecten bij hart- en vaatziektes van visoliecapsules is de GISSI Prevenzione trial (referentie 8 van het artikel)

Van de hierboven besproken gunstige werking van visolie bij add/adhd zijn mij geen goede onderzoeken bekend.

Wel bij bordeline syndroom:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/conten.../full/160/1/167

In dit onderzoek werd overigens gebruik gemaakt van een speciale soort visolie, ethyl-epa, waarvan de onderzoekers menen dat het beter wordt opgenomen dan gewone visolie.
Dat laatste onderzoek is wel boeiend, en het meest interessante vind ik de tegenstellingen die onderzoek laat zien. Men is er nog niet blijkbaar, maar meta-analyses zijn voorlopig voorzichtig met de vermeende effecten.
Als ik mij niet vergis wordt borderline gezien als een persoonlijkheidsstoornis en niet als een geestesziekte. Aan deskundigen, zoals Windsurfer, zou ik willen vragen of dit terecht is?
Tja, wie ben ik om dit te beoordelen. Het past in ieder geval binnen de definitie van wat men een persoonlijkheidsstoornis noemt, is ontwikkelingspsychologisch gezien persoonlijkheidspathologie en zo manifesteert een borderline stoornis zich ook.

Daarnaast is de definitie over wat 'geestesziekte' is, van belang. Ik weet niet of je het wel of geen geestesziekte moet noemen, los van het feit dat het persoonlijkheidsproblematiek is.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer