Omgevingestemperatuur verdampen stikstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Omgevingestemperatuur verdampen stikstof

Goedemiddag allemaal,
 
Ik zit met een vraagstuk en kom er niet uit, ook niet na veel discussies mijn omgeving. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
 
Het gaat over het koelen van een voorwerp met vloeibaar stikstof op kamertemperatuur. Omdat stikstof, onder normale luchtdruk, een kookpunt heeft van -195 graden celcius, zal het verdampen wanneer het zich in vloeibare vorm begeeft. Hierdoor ontrekt het warmte aan de omgeving en daalt de temperatuur. Dit snap ik tot zover. Maar mijn vraag is:
 
Kan de temperatuur van het voorwerp, dat je wilt koelen dmv het overgieten met stikstof, lager worden dan het kookpunt van stikstof? Dus met andere woorden, kan het zijn dat het voorwerp een temperatuur bereikt van -210 graden celcius? Of zal het op zijn koudst -195 graden worden?
 
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Het is mijn eerste bericht op dit forum, kende het nog niet maar zie allemaal interessante onderwerpen
 
Groet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Omgevingestemperatuur verdampen stikstof

Het gaat over het koelen van een voorwerp met vloeibaar stikstof op kamertemperatuur. Omdat stikstof, onder normale luchtdruk, een kookpunt heeft van -195 graden celcius, zal het verdampen wanneer het zich in vloeibare vorm begeeft.
Voor de duidelijkheid: er bestaat geen vloeibare stikstof bij kamertemperatuur. Vloeibare stikstof in een thermosfles is bij atmosferische druk -196 oC.
En het begeeft zich niet in vloeibare vorm, maar is het dat al. Het begeeft zich van vloeistof naar gasvorm als het in contact komt met iets dat warmer is dan -196 oC.
 
Een voorwerp op kamertemperatuur (of warmer dan -196 oC) zal bij overgieten met vloeibare stikstof op aarde niet kouder worden dan -196 oC.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Omgevingestemperatuur verdampen stikstof

Vloeibare stikstof verdampt ook bij een lagere temperatuur dan het kookpunt. Het kan het voorwerp dus tot onder het kookpunt van stikstof afkoelen. Tot hoever is afhankelijk van de warmteweerstand van het voorwerp naar de omgeving, van het oppervlak van het verdampende stikstof en van de ventilatie van de lucht boven de stikstof.
dat wel natuurlijk

Reageer