Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 56

Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Als je met je auto op straat rijdt en je nadert een meeuw, dan lijkt hij te denken:
"Hmm....laat ik maar eens weg vliegen want er komt zo'n ding aan".
Duiven reageren heel anders. Helemaal niet lijkt wel.
Pas op het laatste moment bedenken ze zich.
Is een meeuw slimmer?
En what about ganzen?
Die lijken echt maling aan alles te hebben.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Hier verorbert een pelikaan een levende duif:
 

 
De andere duiven in de buurt trekken zich er (kennelijk?) niets van aan en scharrelen rustig verder.
 
In hoeverre de duiven hier redeneren in plaats van instinctmatig reageren (of juist niet reageren) is de vraag...

Berichten: 1.816

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

In mijn simpele gedachtengang het volgende: Een meeuw is een soort eenling en tegelijkertijd een roofdier en dus meestal slimmer/alerter dan een patatkip (=duif) die zich veilig in een groep waant.
 
Een hond, ook een roofdier, maar vaak in een groep, is duidelijk minder alert dan een kat.  Merk het al als we samen ( hond+ kat) een oversteek moeten maken op een weg waar veel verkeer is. De kat beoordeelt , terwijl de hond gewoon oversteekt zonder te beoordelen.
 
Dus zoiets zal ook wel spelen bij duiven en meeuwen enz. 
LiA

Berichten: 12.262

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Misschien hangt het ook wel af van het soort duif. Die patatkip/vliegende rat/stationsduif lijkt inderdaad niet bijster slim te zijn, er is er wel eens eentje onder de wielen van mn auto belandt die echt ruimte zat had om weg te komen maar gewoon op de weg bleef zitten.

Niet dat die stadsduiven zo slim hoeven zijn, ze vermeerderen zich in razend tempo zolang er menselijk afval voorhanden is, en als er een paar dood worden gereden heeft dat weinig invloed op de totale populatie. Van natuurlijke vijanden hebben ze ook niet zoveel te vrezen, afgezien van wellicht zo nu en dan een enthousiaste huiskat.
Victory through technology

Berichten: 56

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Thionyl schreef: In mijn simpele gedachtengang het volgende: Een meeuw is een soort eenling en tegelijkertijd een roofdier en dus meestal slimmer/alerter dan een patatkip (=duif) die zich veilig in een groep waant.
 
 
 
Maar als je kijkt naar een groepje antilopen of gnoes, elk lid van zo'n groep is op zijn hoede.
Dus daar twijfel ik aan.
Sommige duiven soorten lijken wel naïef.
:lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Een meeuw is gewoon slimmer. Daarom hangen nieuwe haring-verkopers vaak een bodje op dat de klanten moeten oppassen voor de meeuwen. Dat zie ik een duif niet doen bij een bakje popcorn.

Berichten: 1.816

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Als mijn, of een andere, hond naar een groep etende duiven rent, zie je dat ze niet allemaal tegelijk opvliegen. Het is een soort "volg de leider/ starter of safety first" ding. Zie je ook bij vogel en vis zwermen. Zelfs mensengroepen hebben dat, allemaal ineens in paniek iemand volgen en denken even uitschakelen. Maar een mens alleen denkt meestal wel even na. 
 
Hoe dat zit bij gnoes enz. geen idee, maar ze rennen wel allemaal dezelfde richting op bij een gevaar of dreiging.  Daarnaast interesseert het ze nauwelijks? wat er met de rest gebeurt. ( Zie docu's over oversteek v/e rivier met croc's)   
 
Maar een groepje katten bij een gevaar gaan verschillende kanten op.   
LiA

Berichten: 12.262

Re: Zijn meeuwen slimmer dan duiven?

Een meeuw is gewoon slimmer. Daarom hangen nieuwe haring-verkopers vaak een bodje op dat de klanten moeten oppassen voor de meeuwen. Dat zie ik een duif niet doen bij een bakje popcorn.
Daarin zou je je nog wel eens kunnen vergissen. Als je in een park wat zit te eten op een bankje oid hoef je niet heel verbaasd te zijn als een duif wat probeert te pikken. Ze zijn zeker niet zo handig als meeuwen, maar als ze erbij kunnen vreten ze het bij wijze van spreke zo van je bord af.
Victory through technology

Reageer