Ingenieurswetenschappen of industriële wetenschappen?

Reageer

Ingenieurswetenschappen of industri

Ik weet dat er al een aantal mensen zijn die hierover iets gevraagd hebben, en ik heb (bijna) al die posts al gelezen maar toch nog niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden, daarom dat ik het hier nog eens vraag.
 
Ik wil eigenlijk burgerlijk ingenieur gaan studeren, maar onlangs moesten we een motivatiebrief sturen naar de klassenraad.  En de klassenraad heeft mij gezegd dat ze mij eerder industrieel gaan zien doen, omdat zij denken dat dat beter past bij mijn manier van werken.  Binnen een aantal weken kan ik bij een leerkracht nog meer uitleg gaan vragen over wat ze daar precies mee bedoelen (wat ik ook ga doen maar ...)
 
Ik zou graag voorbereid naar dat gesprek gaan dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe burgerlijk en industrieel ingenieur verschillen in hun manier van problemen aanpakken en de attitudes die je voor beide moet hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Ingenieurswetenschappen of industri

Zo van een afstandje bekeken, stel ik je de volgende vraag:
"Werk je het liefst met mensen of met dingen?"
"Met de handen of verbaal?"
"Regelen of uitvoeren?"
 
Hoe zou je er over 20 jaar uit zien?
Wat vind je in het ene aantrekkelijk, en wat in het andere?
 
Tenslotte een quote, het schijnt uit Egypte te komen, en eigenlijk doet het er niet toe:
"Volg je hart opdat je gezicht een leven lang straalt!"

Re: Ingenieurswetenschappen of industri

Back2Basics schreef: Tenslotte een quote, het schijnt uit Egypte te komen, en eigenlijk doet het er niet toe:
"Volg je hart opdat je gezicht een leven lang straalt!"
Ik ben zeker van plan om te doen wat ik wil doen (zijnde burgerlijk), maar als mijn leraren mij iets anders zien doen wil ik toch liefst wel weten waarom.
 
 
Back2Basics schreef: Zo van een afstandje bekeken, stel ik je de volgende vraag:
"Werk je het liefst met mensen of met dingen?"
"Met de handen of verbaal?"
"Regelen of uitvoeren?"
1: ik doe zelf graag dingen samen met andere mensen
2: zie 1
3: zie 1
 
Back2Basics schreef: Hoe zou je er over 20 jaar uit zien?
Wat vind je in het ene aantrekkelijk, en wat in het andere?
Ouder, en hopelijk als burgerlijk ingenieur.
Aan burgerlijk vind ik de masters zeker interessant, ook dat je nog veel mogelijkheden hebt na het studeren.  En wat ik ook mooi meegenomen vind is dat het een behoorlijk loon met zich meebrengt.
Aan industrieel vind de studieduur vooral interessant, maar dat op zich vind ik geen reden om industrieel te gaan doen.  (En natuurlijk is het gemiddeld loon ook goed.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ingenieurswetenschappen of industri

Loon en studieduur zijn niet echt relevant tenzij je het op dit moment financieel moeilijk zou hebben: die 4/5 jaar (modeltraject) zijn voorbij voordat je het weet. Daarnaast verdient een goeie industrieel ingenieur niet per se minder dan een burgerlijk. Beide profielen zijn complementair en zeer gegeerd op de arbeidsmarkt.
 
Het enige wat je je moet afvragen is wat je zelf liever zou studeren. Het grote verschil zit hem dan in de balans tussen theorie en oefeningen. Qua afstudeerrichtingen kan je meestal wel equivalente richtingen vinden (aanbod verschilt per onderwijsinstelling).
 
Als burgerlijk ingenieur krijg je vrij fundamentele wiskunde, chemie en fysica om dan stapsgewijs op te bouwen naar ingenieursdisciplines zoals numerieke wiskunde, materiaalkunde, elektriciteit en elektronica, etc. Dit doorgaans aan de hand van stellingen/wetten die je ook moet kunnen bewijzen.
 
De industriële ingenieursstudenten zien die theorie minder uitgebreid: de belangrijke stellingen worden wel gegeven maar moeten meestal niet bewezen kunnen worden. Het draait hem meer op het kunnen toepassen van die stof op oefeningen. Als industrieel ingenieur zal je meer praktisch werken: meer labo's waarin je dingen bouwt en opmeet enzo.
 
Burgerlijk ingenieurs zullen ook labo's en oefeningen krijgen maar dan net wat minder.

Reageer