Vraagstuk Elektrisch vermogen - gebruik wet van Ohm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Vraagstuk Elektrisch vermogen - gebruik wet van Ohm

Het volgend vraagstuk staat in ons werkboek fysica onder het hoofdstuk 'Energie en Vermogen in een elektrische stroomkring':
Een Elektrische centrale kan een vermogen leveren van 500*10^4 W. De transmissielijn die deze energie naar de verbruiker moet brengen heeft een elektrische weerstand van 8.0 Ohm en wordt op een potentiaal van 125kV gebracht. Hoeveel procent van het oorspronkelijk vermogen geraakt nooit bij de verbruiker?

A 1.04%  -  B 0.52%  -  C  0.26%  -  D  0.13%
Mijn methode was om eerst I te berekenen via de wet van Ohm (R=U/I, daar je U en R gegeven hebt, waaruit blijkt dat I = 125000/8 = 15625 A). Volgens mijn leerkracht fysica echter, mag ik dit niet doen, en moet ik I berekenen via de formula van vermogen (P=U*I waaruit blijkt I = P/U = 5000000/125000 = 40 A).

Bijde methoden komen echter, mits andere tussenstappen na het berekenen van de hoeveelheid Ampere, uit op hetzelfde antwoord (voor de fanatikeling vermeld ik dit even niet), maar waarom zou ik de wet van Ohm niet mogen gebruiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk Elektrisch vermogen - gebruik wet van Ohm

Mijn methode was om eerst I te berekenen via de wet van Ohm (R=U/I, daar je U en R gegeven hebt, waaruit blijkt dat I = 125000/8 = 15625 A).
Het probleem aan jouw methode is dat die er van uitgaat dat er over die hoogspanningslijn een potentiaalverschil van 125 kV staat. De HS lijn is in jouw gedachte de enige verbruiker. En via omrekeningen kun je dat wel weer wegwerken, maar dat betekent dat je je begripsfout moet gaan wegrekenen. En dat bedoel jij waarschijnlijk met
mits andere tussenstappen na het berekenen van de hoeveelheid Ampere
:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer