Bloedplasma doneren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Bloedplasma doneren

Hallo
 
Ik doneer regelmatig wel eens bloed, mijn conditie gaat daar iets van achteruit ( niet veel ), ik vind dit niet erg maar hoe zit het met met bloed plaatjes en bloed plasma. Waarom moet je niet zolang wachten om terug te doneren en welk effect heeft het doneren van plasma en bloedplaatjes op het menselijk lichaam, conditie ? 
 
Alvast bedankt 
Simon

Berichten: 1.816

Re: Bloedplasma doneren

Hoop dat ik je goed begrijp. Bloed doneren doe je elk half jaar, tenminste in mijn tijd. Is nu dacht ik ook 3-4 x per jaar mogelijk?? En plasma doneren kan/doe je 6-10 keer per jaar of nu misschien elke maand. 
 
Ben jarenlang (ca 9 jaar)  plasma donor geweest, dus misschien heb je iets aan mijn ervaringen ermee. Trouwens daarvoor gewoon bloeddonor (ca 5 jaar), echter toen nooit iets gemerkt van een achteruit gaan van conditie. Behalve die bewuste dag dat ik, direct erna,  haast had om een trein te halen. :) Toen had ik wat sterretjes enz. Hoor het wel, maar let wel, het zijn praktijk-ervaringen ermee.
LiA

Berichten: 216

Re: Bloedplasma doneren

Simon eriehrev schreef: Hallo
 
Ik doneer regelmatig wel eens bloed, mijn conditie gaat daar iets van achteruit ( niet veel ), ik vind dit niet erg maar hoe zit het met met bloed plaatjes en bloed plasma. Waarom moet je niet zolang wachten om terug te doneren en welk effect heeft het doneren van plasma en bloedplaatjes op het menselijk lichaam, conditie ? 
 
Alvast bedankt 
Simon
 
Ten eerste is de verhouding bloedplasma en bloedcellen ongeveer 55% - 45%. De reden waarom je plasma regelmatiger kan doneren is omdat het voor 90% uit water en maar voor 10% uit andere stoffen zoals eiwitten (albuminen, fibrinogeen, globulinen...), anorganische zouten en organische stoffen (vitaminen, lipiden, glucose...) bestaat. Je kan het dus gemakkelijker aanvullen. De aanmaak en aanvulling van rode bloedcellen verloopt echter een beetje anders, rode bloedcellen zijn o.a. belangrijk voor de zuurstofvoorziening / ijzertransport en spelen dus een cruciale rol. Veelvuldig rode bloedcellen doneren zou op termijn kunnen leiden tot een anemie (bloedarmoede) met de nodige consequenties, het lichaam moet dus de nodige tijd krijgen om het verlies ervan te kunnen compenseren.
 
Normaal gezien als je de termijn respecteert die men aangeeft bij het donatiecentrum en je bent gezond (neemt voldoende voedingsstoffen op), dan zie ik niet waarom dit gevolgen zou kunnen hebben voor je gezondheid. Maar misschien is het wel raadzaam om wat extra aandacht te besteden aan wat je eet, d.w.z. gevarieerd en indien nodig een "vitamine" supplement overweegt na overleg met je arts. Wat je kan doen is vitamine C (ascorbinezuur) innemen, dit in pilvorm of citrusvruchten tijdens/na je maaltijd om efficiënter ijzer op te nemen mocht je niet veel fruit eten of dergelijke. 

Reageer