Springen naar inhoud

Trucs voor beter onthouden?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2016 - 22:16

Er bestaan allerhande trucs (denk aan ezelsbruggetjes) om zaken (formules, jaartallen, namen, etc.) beter te onthouden. Wat is er wetenschappelijk gezien bekend over de effectiviteit van dergelijke trucs? En zijn er ook deugdelijke leerboeken voor?


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Back2Basics

    Back2Basics


  • >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2016 - 14:07

Definieer 'beter'. En: beter dan wat?

 

Hier schijnt een wetenschappelijke benadering in te zitten: https://blog.buffera...ove-your-memory

Als je zelf dingen wilt kunnen onthouden: dingen onthouden werkt bij ieder mens anders. Daarom is het zaak om uit te vinden wat of welke manier bij jouzelf  wel of niet werkt.

 

Ik heb zelf de grootste moeite om gezichten te onthouden/herkennen. En dan zeker met de juiste naam er bij. Maar iedereen is anders. Van zeer nabij maak ik echter geregeld mee dat er iemand van 10 of 15 jaar terug herkend wordt: "Hee, jij hebt 15 jaar geleden in die en die apotheek gewerkt. Daar heb ik je een keer gezien."

Vroegâh onthield ik meteen het telefoonnummer en de datum van de verjaardag van een danspartner. En ook al is dat 40 jaar geleden, van sommigen weet ik dat nog steeds.

Veranderd door Back2Basics, 26 april 2016 - 14:08


#3

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1611 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2016 - 12:45

Google eens op Ouderen en onthouden, of Alzheimer ed. Genoeg daarover te lezen is er en schijnt te werken.

LiA


#4

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2016 - 13:35

Google eens op Ouderen en onthouden, of Alzheimer ed. Genoeg daarover te lezen is er en schijnt te werken.

 

Ik weet hoe internet werkt, en zou het ook zelf kunnen napluizen. Dat geldt voor de meeste topics. Mijn vragen hier zijn dan ook vooral bedoeld om in de afdeling "Psychologie en Sociologie" weer wat leven in de brouwerij te brengen. Helaas lijkt dat weinig te helpen.


#5

The artist

    The artist


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2016 - 17:21

Wellicht niets nieuw, maar lang geleden zag ik een documentaire met Dr. Michael Mosley over het menselijk brein. In een van deze delen van de documentaire wordt er uitgeweid over methoden om ons brein efficiënter te gebruiken, best wel interessant als je graag eens "brainless" tv kijkt ;). Ergens in de documentaire praat hij met deelnemers die ooit een wedstrijd wonnen waarin je zoveel mogelijk nummers en/of woorden op korte tijd moet kunnen onthouden. Een dergelijke tactiek hiervoor was het koppelen van woorden aan objecten in die bepaalde kamer om zo vervolgens grote zinnen te vormen. Blijkbaar een veelgebruikte methode bij dergelijke wedstrijden die lijkt te werken. Logisch ook, het brein houdt van beelden.     


#6

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2016 - 17:43

@ The artist

 

Inderdaad zijn er allerlei foefjes om moeilijk te onthouden informatie in gemakkelijk te onthouden informatie om te zetten. De geheugenkunst is dan ook al heel oud. Maar wat zijn de bewezen effectieve methoden? En zijn daar ook artikelen of leerboeken over?


#7

The artist

    The artist


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2016 - 18:56

Je vindt hier en daar wel artikels m.b.t. informatieverwerking, maar ik merk op het eerste zicht dat een groot deel van deze publicaties zich vooral toespitst op het leerproces bij jonge kinderen (6-12 jaar) en bij bepaalde leerstoornissen. Ik maakte hiervoor gebruik van de databanken Sciencedirect en Ebsco, mogelijk vind je nog meer elders.

 

Volgende publicatie van Dunlosky (2013) vond ik misschien wel relevant, het gaat over technieken die middelbare en hogeschool studenten gebruiken bij het studeren. Ik heb het eens horizontaal doorgenomen aangezien het behoorlijk wat tekst is, nl. 58 Pagina's. Het heeft een DOI nummer en kan dus als betrouwbaar worden aanschouwd.

 

Onderaan een tabel (hopelijk zichtbaar) uit het artikel dat bepaalde technieken die studenten mogelijk gebruiken samenvoegt en aangeeft in hoeverre zij effectief zijn. De uitleg voor de lettercodes vind je onderaan de tabel. Het artikel geeft een globaal overzicht over al dan wel of niet effectieve methoden, wat misschien wel een nadeel is, maar elke methode wordt wel uitvoerig besproken.

 

Tabel_learning.jpg (edit)

 

Ik weet niet zeker of je ook daadwerkelijk alle experimenten waaruit deze resultaten voortkomen in het artikel kan terugvinden. Referenties in elk geval wel, misschien kan je zo aan de hand van de sneeuwbalmethode wat antwoorden vinden. 

 

Als ik kijk naar het gebruik van afbeeldingen bij het beter begrijpen van een tekst om een klein beetje in het thema te blijven wordt het volgende geconcludeerd:

 

"Despite these possibilities and the dramatic effect of imagery demonstrated by Leutner et al. (2009), our review of the literature suggests that the effects of using mental imagery to learn from text may be rather limited and not robust". 

Veranderd door The artist, 11 mei 2016 - 19:06


#8

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3684 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 mei 2016 - 12:20

John Biggs heeft vrij veel gepubliceerd over onthouden, leren, didactiek bij studenten. Misschien interessant om eens wat werk van hem te googelen.

Thuis heb ik waarschijnlijk wat meer specifieke bronnen welke ik later kan plaatsen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

#9

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2016 - 13:36

@ The artist

 

http://www.indiana.e...inglearning.pdf

 

In 5.1 en 5.2 staat een en ander over het gebruik van ezelsbruggetjes.


#10

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2016 - 16:56

Hieronder een lijst met verwijzingen uit het artikel van Dunlosky e.a. (Welke daarvan ons verder helpen heb ik nog niet nagetrokken.)

Yates, F. A. (1966). The art of memory. London, England: Pimlico.
 
Thompson, S. V. (1990). Visual imagery: A discussion. Educational Psychology, 10(2), 141–182.
 
Kosslyn, S. M. (1981). The medium and the message in mental imagery: A theory. Psychological Review, 88, 46–66.
 
Pylyshyn, Z. W. (1981). The imagery debate: Analogue media versus tacit knowledge. Psychological Review, 88, 16–45.
 
Marschark, M., & Hunt, R. R. (1989). A reexamination of the role of imagery in learning and memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 15, 710–720.
 
Goldenberg, G. (1998). Is there a common substrate for visual recognition and visual imagery? Neurocase, 141–147.
 
Atkinson, R. C., & Raugh, M. R. (1975). An application of the mnemonic keyword method to the acquisition of a Russian vocabulary. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 104, 126–133.
 
Raugh, M. R., & Atkinson, R. C. (1975). A mnemonic method for learning a second-language vocabulary. Journal of Educational Psychology, 67, 1–16.
 
Jitendra, A. K., Edwards, L. L., Sacks, G., & Jacobson, L. A. (2004). What research says about vocabulary instruction for students with learning disabilities. Exceptional Children, 70, 299–322.
 
McDaniel, M. A., & Pressley, M. (1984). Putting the keyword method in context. Journal of Educational Psychology, 76, 598–609.
 
Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E., & Mushinski Fulk, B. J. (1990). Teaching abstract vocabulary with the keyword method: Effects on recall and comprehension. Journal of Learning Disabilities, 23, 92–107.
 
Hall, J. W. (1988). On the utility of the keyword mnemonic for vocabulary learning. Journal of Educational Psychology, 80, 554–562.
 
Shapiro, A. M., & Waters, D. L. (2005). An investigation of the cognitive processes underlying the keyword method of foreign vocabulary learning. Language Teaching Research, 9(2), 129–146.
 
Shriberg, L. K., Levin, J. R., McCormick, C. B., & Pressley, M. (1982). Learning about “famous” people via the keyword method. Journal of Educational Psychology, 74(2), 238–247.
 
Thomas, M. H., & Wang, A. Y. (1996). Learning by the keyword mnemonic: Looking for long-term benefits. Journal of Experimental Psychology: Applied, 2, 330–342.
 
Pressley, M., & Levin, J. R. (1978). Developmental constraints associated with children’s use of the keyword method of foreign language vocabulary learning. Journal of Experimental Child Psychology, 26, 359–372.
 
Condus, M. M., Marshall, K. J., & Miller, S. R. (1986). Effects of the keyword mnemonic strategy on vocabulary acquisition and maintenance by learning disabled children. Journal of Learning Disabilities, 19, 609–613.
 
Wang, A. Y., Thomas, M. H., & Ouellette, J. A. (1992). Keyword mnemonic and retention of second-language vocabulary words. Journal of Educational Psychology, 84, 520–528.
 
Wang, A. Y., & Thomas, M. H. (1995). Effects of keywords on longterm retention: Help or hindrance? Journal of Educational Psychology, 87, 468–475.
 
Levin, J. R., Pressley, M., McCormick, C. B., Miller, G. E., & Shriberg, L. K. (1979). Assessing the classroom potential of the keyword method. Journal of Educational Psychology, 71(5), 583–594.
 
Willerman, B., & Melvin, B. (1979). Reservations about the keyword mnemonic. The Canadian Modern Language Review, 35(3), 443–453.
 
Lawson, M. J., & Hogben, D. (1998). Learning and recall of foreignlanguage vocabulary: Effects of a keyword strategy for immediate and delayed recall. Learning and Instruction, 8(2), 179–194.
 
Fritz, C. O., Morris, P. E., Nolan, D., & Singleton, J. (2007). Expanding retrieval practice: An effective aid to preschool children’s learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 60, 991–1004.
 
Fritz, C. O., Morris, P. E., Acton, M., Voelkel, A. R., & Etkind, R. (2007). Comparing and combining retrieval practice and the keyword mnemonic for foreign vocabulary learning. Applied Cognitive Psychology, 21, 499–526.

Veranderd door Professor Puntje, 12 mei 2016 - 16:59


#11

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2016 - 17:09

John Biggs heeft vrij veel gepubliceerd over onthouden, leren, didactiek bij studenten. Misschien interessant om eens wat werk van hem te googelen.

Thuis heb ik waarschijnlijk wat meer specifieke bronnen welke ik later kan plaatsen

 

Ik heb even op zijn naam gezocht, maar veel specifieks over geheugentrucs kom ik niet tegen... 


#12

The artist

    The artist


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2016 - 20:01

@ The artist

 

http://www.indiana.e...inglearning.pdf

 

In 5.1 en 5.2 staat een en ander over het gebruik van ezelsbruggetjes.

 

Eens zien wat daarover te vertellen valt;

 

"Students who used the keyword mnemonic performed significantly better on the test than did a control group of students who studied the translation equivalents without keywords".

 

"the potential benefits of the keyword mnemonic have been extensively explored, and its power partly resides in the use of interactive images".

 

"the keyword mnemonic has also been shown to benefit learners of different ages (from second graders to college students) and students with learning disabilities (for a review, see Jitendra, Edwards, Sacks, & Jacobson, 2004)".

 

Maar,  "the keyword mnemonic may not produce durable retention" en "the keyword mnemonic leads to accelerated forgetting". 

 

Sja, klinkt wel een beetje logisch allemaal eigenlijk, maar ideaal dus voor wanneer je een grote test moet afleggen. Ik ben/was een absolute ezelbruggen-fanaat, maar een groot deel ervan kan ik helaas dus niet meer reproduceren. Een leuke die ik me nog wel steeds levendig voor de geest kan halen, "o o o Tina's Tetten, altijd fijn, vooral goed voor, a ah", misschien heeft de aard van wat er ingebeeld wordt wel iets te maken met het al dan wel of niet blijven hangen ervan. ;)  


#13

The artist

    The artist


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2016 - 14:38

Ik vond toevallig nog wel iets toepasselijk voor dit topic. In het magazine Wetenschap in beeld stond recent een artikel over trucs om beter te onthouden, bij elke truc wordt er gerefereerd naar een onderzoek. Wat ik zelf wel een interessante vond was de mogelijke invloed van het ballen van je vuist(en) om informatie op te nemen en te reproduceren (zie links).

 

Onderzoek: http://journals.plos...l.pone.0062474/

 

Artikel: http://wibnet.nl/men...content=artikel


#14

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 2186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2016 - 14:57

Dank - daar staan wat nieuwtjes in die ik nog niet gehoord had.






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures