Springen naar inhoud

Platte-aarde-gekte breidt uit?

• Log in om te kunnen reageren

Eduard2

Eduard2

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2018 - 10:09

Ik denk dat je echt op een bepaalde manier in het leven moet staan wil je meedoen met deze onzin. Al die mensen die denken dat NASA ons in de maling neemt (we  zijn immers nooit op de Maan geweest etc.) hebben de feiten niet op een rij of hebben ze verdraaid zonder enig bewijs en denken helemaal niet na dat het jaren lang handhaven van een vermeend NASA complot gewoon onmogelijk is. Zo zou b.v. Rusland als ze dit ook maar een beetje vermoedde met alle beschikbare technologie proberen dit te ontmaskeren want dan heeft de USA het wel gehad in deze wereld.

Hier wil ik de Schopenhauer stelling citeren: "Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."

Toen ik die anti-maan landing berichten voor het eerst zag moest ik ook lachen, en dacht wat hebben ze nu weer verzonnen om kijkers te trekken'. Maar toen kwamen er steeds meer serieuzere argumenten waar je binnenwerk van schrikt. We zitten hier tenslotte op 'ruimtevaart'. Als je kijkt naar 'moon cargo' op youtube.com/watch?v=hxdRtURkupc dan ben je daarna niet meer dezelfde dus let op. Ze zijn wel op de maan geweest later maar niet in 1969 met die bemanning ter verduidelijking.En daarna zijn er nog 5 sterkere bewijzen voor de liefhebbers. En dan nog de kansberekening van het geheel. B.v. bij de landing hoorde je geen chemische raketmotor die oorverdovend is, en bij het opstijgen ook geen paarse rook. En wie bediende die maan kamera op dat moment ? Eèn cruciale misser in het verhaal en het hele avontuur gaat niet door. Nog een Schopenhauer: 'Everyone takes the limits of his own vision for the limits of the world.'

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2018 - 12:09

Het punt of de maanlanding echt of bedrog was is op dit forum al uitgebreid besproken, en de conclusie was dat er geen reden is om daaraan te twijfelen.

Dan de citaten:

"Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."

Wat volgt hieruit voor het platte-aarde-geloof? Niets! Immers blijkt slechts een minieme minderheid van de op het eerste gezicht vergezochte en lachwekkende claims ook bij nader onderzoek correct. Het feit dat ergens om gelachen wordt is dus allerminst een aanbeveling om daar ook een waarheid in te zien. Héél soms blijkt dat zo uit te pakken, maar véél vaker niet.

'Everyone takes the limits of his own vision for the limits of the world.'

In triviale zin is dat zo, immers kan men zich niet voorstellen wat men zich niet kan voorstellen. Maar voor de platte aarde schieten we daar niet veel mee op. Het zijn immers de platte-aarde-gelovigen die zich niet kunnen of willen voorstellen dat de aarde bolvormig is. De mensen die denken dat de aarde wel bolvormig is hebben daar goede redenen voor, terwijl de houtje-touwtje-onderbouwing van de platte-aarde-leer van de onbewezen of ronduit foute vooronderstellingen aan elkaar hangt. Het zijn dus juist de platte-aarde-gelovigen die hier worstelen met een beperkte visie.

Veranderd door Professor Puntje, 13 mei 2018 - 12:13

Xilvo

Xilvo

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2018 - 13:49

"Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen."

Wat niet betekent dat wat belachelijk gemaakt wordt of bestreden, automatisch ook 'waarheid' is.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10173 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2018 - 00:35

Inderdaad, de meeste theorieën zullen blijven steken in het "belachelijke" stadium. 

Of je wilt geloven in iets of niet is natuurlijk je eigen keuze. Persoonlijk denk ik dat de aarde ruwweg bolvormig is - ergens omdat dat ik dat ooit uit redelijk betrouwbare bron heb vernomen, voornamelijk omdat ik nooit iets waargenomen heb dat in strijd is met dat idee. 

Zou het kunnen dat ik altijd ben voorgelogen en het toch anders zit? Misschien wel, een platte aarde maak je me niet snel wijs, maar bijvoorbeeld het idee dat de planeet  'ovaler' is dan algemeen aangenomen vind ik niet heel absurd - ik denk niet dat ik het zou merken als dat het geval was en een of ander complot me die waarheid weerhield... al zou ik me wel afvragen waarom iemand dat zou doen. 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures