Opwarming aarde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 396

Opwarming aarde

Hoi,
 
Zorgt het energieverbruik van de wereldbevolking voor een temperatuurstijging van de aarde?
Het meest gegeven antwoord is denk ik: ja, omdat we uit onze huidige energiebronnen ook CO2 krijgen als restproduct. Dat CO2 absorbeert IR straling die anders de ruimte in zou verdwijnen en de aarde zou afkoelen. Klinkt plausibel.
 
Maar nou dacht ik: ons energiegebruik is niet efficient: we maken heel veel warmte. Een verhoogd energiegebruik (uit fossiele bronnen) betekent dus ook een sterkere warmtebron op aarde, wat de balans doet schuiven naar hogere temperatuur.
 
Ik heb deze argumentatie niet eerder gehoord, dus wat zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Opwarming aarde

De cijfers zullen inmiddels wel wat anders liggen, maar in 2002 was het zo dat de Zon in een uur meer energie aan de Aarde leverde dan de totale energieconsumptie van de hele wereld in een jaar.

Zo bezien stelt het energieverbruik niet zoveel voor, ruwweg 0,01% van de ontvangen zonne-energie, en ten hoogste verantwoordelijk voor een paar honderdsten van een graad temperatuurverhoging (vanzelfsprekend los van broeikaseffecten, die veel belangrijker zijn).

Natuurlijk word met dit sterk versimpelde voorbeeldje geen recht gedaan aan de complexiteit, maar als indicatie is het denk ik wel bruikbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Opwarming aarde

Opmerking moderator

verplaatst naar Duurzaamheid en Klimaat
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 396

Re: Opwarming aarde

Dankjewel voor het heldere antwoord!

Berichten: 12.262

Re: Opwarming aarde

Afgezien van broeikas-effecten is de aarde vooral leefbaar-warm dankzij geologische activiteit. 
 
Veel warmte komt feitelijk uit het binnenste van de aarde, van afstand bezien is de planeet een grote klomp magma met daarop een tamelijk dun laagje aardkorst. Hadden we uberhaupt geen atmosfeer dan was er nog een aanzienlijke zone op aarde met temperaturen waarin leven mogelijk is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Opwarming aarde

Benm schreef:  
Veel warmte komt feitelijk uit het binnenste van de aarde, 
Laten we dat niet overdrijven. Dat vermogen bedraagt ongeveer 0,1 W/m²
https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_internal_heat_budget#Global_internal_heat_flow
 
en als ik dat gegeven invoer in de wet van Stefan-Boltzmann geeft dat een evenwichtstemperatuur van 36 K. 
 
Niet iets om warme voeten van te krijgen  :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Opwarming aarde

Maar dat neemt niet weg dat er onder het oppervlak toch een aanzienlijk zone zou zijn waarbij water vloeibaar zou zijn. Het oppervlak van oceanen zou bevriezen, maar daar waar het dicht bij de mantel komt houdt je vloeibaar water. 
 
Mensen zouden dit waarschijnlijk niet overleven, maar organismen die nu al leven rond vulkanisme op de diepe zeebodem zouden mogelijk weinig last hebben van het verdwijnen van de zon (of de atmosfeer etc). 
Victory through technology

Berichten: 334

Re: Opwarming aarde

Michel Uphoff schreef: De cijfers zullen inmiddels wel wat anders liggen, maar in 2002 was het zo dat de Zon in een uur meer energie aan de Aarde leverde dan de totale energieconsumptie van de hele wereld in een jaar.

Zo bezien stelt het energieverbruik niet zoveel voor, ruwweg 0,01% van de ontvangen zonne-energie, en ten hoogste verantwoordelijk voor een paar honderdsten van een graad temperatuurverhoging (vanzelfsprekend los van broeikaseffecten, die veel belangrijker zijn).

Natuurlijk word met dit sterk versimpelde voorbeeldje geen recht gedaan aan de complexiteit, maar als indicatie is het denk ik wel bruikbaar.
 
Inderdaad sterk versimpeld voorbeeld. Bijvoorbeeld de Noordzee is een paar graden opgewarmd tov paar honderd jaar geleden door zware industrie stroomopwaarts. En in Nederland waait de wind voornamelijk uit westelijke richtingen.
Wat te denken van de zware industrie aan de Russische/Siberische rivieren die in de Noordelijke IJszee uitmonden. En die daar een faseovergang teweeg hebben gebracht wat extra versterkend opwarming veroorzaakt.
Had ik de teerzanden al gehad aan de McKenzie rivier? Het gekookte water stroomt, middels genoemde rivier, stroomt regelrecht de Noordelijk IJszee in. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Opwarming aarde

Je hebt het hier over lokale invloeden, en die kunnen fors zijn of vrijwel afwezig afhankelijk van de omstandigheden ter plekke. Ik doelde op de globale invloed van de energie-uitstoot. Globaal gezien is de invloed waarschijnlijk nog wat geringer dan ik meldde, omdat pakweg 20% van de energieproductie afkomstig is van waterkracht, wind- en zonne-energie en dergelijke bronnen die niet bijdragen tot een verhoging van de globale temperatuur.

Berichten: 1

Re: Opwarming aarde

Gratis educatief spel om de jeugd te betrekken bij klimaatverandering: https://leestrainer.nl/Leerlijn%20Reken ... index.html

Reageer