warmte wisselaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

warmte wisselaar

Hallo ik heb een vraag omtrent, hoeveel koelwater ik nodig heb in een waterwisselaar die 150kg stoom van 180 graden Celsius
bij 10 bar om te zetten naar water van 23 graden Celsius .(in een gesloten systeem)
ik maak hierbij gebruik van een koeltoren van 60 m3.
De verkoper van de koeltoren adviseerde mij 23m3/h koelwater klopt dit verhaal ?
 
M.v.g Ron

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: warmte wisselaar

150kg stoom van 180 graden Celsius bij 10 bar om te zetten naar water van 23 graden Celsius
Is dat 150 kg per uur? Of in welke tijd?
 
Waarom precies naar 23 oC ?
 
(in een gesloten systeem)
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Kun je een schets van het systeem posten?
 
ik maak hierbij gebruik van een koeltoren
Dus je gooit gewoon alle warmte van de stoom weg?
Waarom dan niet gewoon een simpele luchtkoeler gebruiken die de stoom omzet naar water van maximaal 40 oC in de zomer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: warmte wisselaar

[sharedmedia=core:attachments:21914]
 
schema toegevoegd .
 
met gesloten systeem bedoel ik dat water en stoom niet verloren mogen gaan.
het gaat om een stoom pers met koeling.
 
m.v.g
Ron

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: warmte wisselaar

Bijlage is momenteel niet te openen. Volgens WSF is hij niet te vinden.
 
Nogmaals:
- Is die stoom 150 kg per uur? Of in welke tijd?
- En waarom precies naar 23 oC afkoelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: warmte wisselaar

schema stoom.pdf
(267.74 KiB) 117 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: warmte wisselaar

Het lijkt er in de tekening op dat het koelwater in de koeltoren door buizen met lamellen stroomt. Is het inderdaad zo dat die koeltoren een droge koeltoren is, waarin geen contact tussen de lucht en het koelwater plaatsvindt?
 
In dat geval vind ik die hele koeltoren nog overbodiger dan gisteren.
 
Het is een groot deel van het jaar onmogelijk met met zo'n systeem stoomcondensaat van 23 oC te produceren. Zelfs met een natte koeltoren zou dat een deel van het jaar niet lukken.
 
Met dit systeem zul je Dirty Water met lucht koelen naar 35 - 40 oC in de zomer, en dat relatief warme koelwater te gebruiken om stoomcondensaat te koelen naar 40 - 45 oC, want die 23 oC is dan niet haalbaar.
 
Vervang die Heat Exchanger door een luchtkoeler, dat is veel simpeler en koelt het stoomcondensaat beter dan het huidige systeem in de tekening. Die Dirty water tank en Pump heb je dan ook niet nodig. Overigens is die 23 oC dan in de zomer ook niet haalbaar, wellicht 35 - 40 oC.
 
Tot slot nog een reactie op je oorspronkelijke vraag:
De verkoper van de koeltoren adviseerde mij 23m3/h koelwater klopt dit verhaal ?
Die 23 m3/h lijkt me erg hoog.
150 kg/h stoom van 180 oC koelen en condenseren naar water van 23 oC vergt een koelvermogen van 112 kW.
Met 23 m3/h koelwatercirculatie zou het koelwater slechts 4 graden opwarmen. Dat is nogal laag. Bij een opwarming van 10 graden zou slechts 10 m3/h koelwatercirculatie nodig zijn. Maar ik zou de aanbieding van de koeltorenleverancier moeten zien om te kunnen beoordelen wat de achtergrond van die 23 m3/h is.
 
Maar nogmaals: ik zie de zin van die hele koeltoren niet in, aangezien je volgens mij beter de Heat Exchanger door een luchtkoeler kunt vervangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: warmte wisselaar

oke, hartelijk bedankt voor je antwoord ik ga kijken voor een lucht koeler.
Het scheelt in ieder geval weer in de kosten.
 
M.v.g
 
Ron

Reageer