Aluminium oplossen in Natronloog

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Aluminium oplossen in Natronloog

Hallo allemaal,
 
Ik ben van plan om Aluminium 99% op te lossen in Natronloog. Deze stamoplossing heb ik nodig om een standaard te maken. Het doel is om uiteindelijk 2 standaarden te hebben 1 van 50ppm en 1 van 150ppm.
 
Nou is mijn vraag weet iemand bij hoeveel Molair Natronloog Aluminium oplost? Het liefst lost ik dit op in 0,5M Natronloog omdat ik deze toch ga gebruiken voor andere standaarden te maken.
 
Ik weet dat bij deze reactie waterstofgas en warmte vrij komt, heb een volledig lab en PBM´s ter beschikking en ben zelf laborant.
 
 
Hoor graag jullie feedback.

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oplossen in Natronloog

De vraag is eerder hoe snel een bepaalde concentratie NaOH aluminium oplost. De reactie loopt gewoon af, maar bij 0,01M kun je, denk ik, heel erg lang wachten voor bijvoorbeeld wat alufolie is weggereageert. 
 
In 0,5M zal het denk ik wel gaan, maar niet bijzonder snel. Het hangt ook af van het aluminium: is dat poeder, folie, of 1 stuk?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Aluminium oplossen in Natronloog

Bedankt voor de reactie,
 
Het is een fijn poeder 200 mesh.
Het zou niet erg zijn als het lang duurt het is belangrijk dat alles goed oplost voor een goede standaard te hebben.
 
Het zou denk ik juist beter zijn als de reactie langzaam zou verlopen des te minder waterstofgas er in een keer gevormd kan worden.

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oplossen in Natronloog

Met fijn poeder moet je inderdaad wel een beetje opletten qua gasvorming. Op zich is het niet erg, tenzij het zo heftig is dat het uit de erlenmeyer spat en je daarmee materiaal verliest. De reactie is ook exotherm, dus ook daarmee moet je een beetje oppassen qua spetters en dergelijke. 
 
Ik weet niet hoeveel je wilt oplossen, maar als je gaat voor uiteindelijke stock oplossingen van 150 ppm oid denk ik niet dat het veel zal zijn, misschien 1000 ppm oid voordat je het gaat verdunnen en stellen. Bij het aanmaken daarvan zou ik niet veel heftigs verwachten. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Aluminium oplossen in Natronloog

Bedankt voor de reactie, ik ga ermee aan de slag!

Reageer