Waterstof door kortsluiting in kelder ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Waterstof door kortsluiting in kelder ?

Na 1 mnd regenen moet ik water scheppen in de kelder. Maar in de verte zag ik wat flikkeren .Ik dacht leds bestonden vroeger toch niet. Of een nieuw soort beest ?
Bij naderen zag ik dat de buis die tegen het rek stond (ledje=vonkoverslag) aan de onderkant een kleine vlam had.
Toen snapte ik dat het ledje eigenlijk kortsluiting was. Zekeringen gaan afzetten en fout was een een oude trafo van 220 --110 die nog in het stopkontakt zat. Uitgetrokken en kortsluiting was gedaan.
Ik stond met mijn voeten in't water en heb zelfs emmers water naar die vlam gegooid, bleef branden en ik heb geen elektriciteit gevoeld.
Er was enkel water waar die buis in stond en toch brandde het daar,waterstof mss ?

Berichten: 12.262

Re: Waterstof door kortsluiting in kelder ?

Als het een geisoleerde transformator is zou het kunnen dat de secundaire kant kortsluiting maakt met het water zonder dat je veel gevaar loopt. Gegarandeerd is het zeker niet, maar het zou een en ander kunnen verklaren. Heb je een aardlekschakelaar op dat circuit?
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Waterstof door kortsluiting in kelder ?

Dat zijn nog oude zekeringen in dat werkhuis, je kunt daar zelfs draadjes insteken bij defect.
En de electriciteit was ook nogal veel de gepasseerde mnd. 2 mnd geleden was ik ook op die plek water aan't scheppen, niks gemerkt toen. 
's Avond gaat telkens de hoofdschakelaar uit van dat werkhuis. Wat een geluk dat er water stond, er staan daar dozen,isomo en stukken tapijt. Maar alles goed vochtig. 
Maar waarom hangt er een lichte vlam ter hoogte waar de buis in't water staat. ? Is dat elektrolyse waardoor er waterstof ontstaat ?

Reageer