Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Als we op een heldere nacht omhoog kijken zien we velen sterren, die lijken stil te staan.
 
Dat is echter niet zo, ze bewegen zij het niet waarneembaar voor het oog.
 
Doordat bewegen moeten er op den duur (honderdduizenden jaren??) een aantal uit zicht geraken.
 
Is er wel eens uitgerekend (zeer grof uiteraard) na hoeveel tijd we de helft niet meer met het oog kunnen waarnemen?
(uiteraard voor de gemiddelde mens bij heldere nacht)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Zonder rekenen durf ik de gok aan dat dat over 4 miljard jaar zal zijn.

Op het moment dat de Andromedanevel onze melkweg de eerste keer kruist.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Ik denk niet dat een dergelijk onderzoek is gedaan. Maar je kan er heel globaal wel wat over zeggen:

 

Als we alleen kijken naar de radiale snelheid (naar ons toe, van ons af) dan kan je in principe grofweg schatten of een ster uit het zicht verdwijnt, of juist in beeld komt (en bij uit zicht bedoel ik dan zwakker worden dan magnitude 6 , en bij in zicht komen helderder dan magnitude 6 worden). Magnitude 6 is de helderheid van een ster die met een gezond jong oog bij uitstekende waarnemingsomstandigheden nog net gezien kan worden.

 

Van de 8 meest nabije sterren naderen er 5 ons en 3 verwijderen zich. De gemiddelde afstand tot die sterren nu is pakweg 13 lichtjaar. De 3 verwijderende sterren bewegen met een gemiddelde snelheid van 94 km/s van ons af. De 4 naderende sterren doen dat met een gemiddelde snelheid van 79 km/s.

 

De gemiddelde magnitude van de verwijderende sterren is nu 6,7, dus zijn de eigenlijk net niet zichtbaar voor het blote oog. Maar over zeg eens honderdduizend jaar staan ze op 30 lichtjaar, en zijn dan dus ongeveer 5 keer lichtzwakker. Met magnitude 8,7 zijn ze volstrekt onzichtbaar geworden voor het blote oog.

 

De gemiddelde magnitude van de 5 naderende sterren is 6,84. Ook die sterren zijn dus net niet met het blote oog zichtbaar, maar worden dat redelijk snel wel. Ze hoeven maar ruwweg 2 keer helderder te worden en dus 1,4 keer dichterbij te komen, dat is ongeveer 5 lichtjaar. Met hun naderingssnelheid worden ze over 20.000 jaar met het blote oog zichtbaar.

 

Ik heb het alleen gehad over de radiale snelheid, maar veruit de meeste sterren hebben ook een transversale snelheid (dwars op de kijkrichting) en die ligt soms flink hoger dan de radiale- .

 

Wat je hieruit mag concluderen is dat al over enige honderdduizenden jaren:

- de sterrenhemel er totaal anders uitziet dan nu

- dat er veel sterren uit het zicht verdwenen zijn

- dat er veel nieuwe sterren in het zicht gekomen zijn

 

Maar exacte cijfers leveren is vooralsnog niet echt mogelijk. Ik ben uitgegaan van de huidige onderlinge snelheden, maar die snelheden zijn niet constant, want andere sterren en massa's in de Melkweg hebben ook hun invloed en daardoor wijzigt het zwaartekrachtdecor voortdurend. We hebben nog niet echt goed zicht op alle bewegingen binnen de Melkweg, en dat is wel nodig wil je goede voorspellingen doen.

 

Maar daar gaat verandering in komen met de meest recente sprong voorwaarts in de astrometrie: Zie het Gaia topic.

 

Mogelijk wat off-topic, maar toch:

Er is ook een andere manier om er naar te kijken (..). Die magnitude 6 is vrijwel overal in Europa volstrekt onhaalbaar geworden. 60% van de Europeanen kan zelfs de Melkweg niet meer zien. In die zin hebben we met onze lichtvervuiling in pakweg 60 jaar al bereikt dat het overgrote deel van de sterren niet meer zichtbaar is.

 
864x486.jpg
864x486.jpg (54.36 KiB) 2898 keer bekeken
Alleen in de zwarte gebieden is het nog echt donker 's nachts. Bron: NOS

 

Ik denk dat de mond van de gemiddelde Europese stedeling echt openvalt van bewondering als ze ooit eens op een echt donkere locatie naar een strak stralende hemel (vooral op het zuidelijk halfrond) mogen kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Bedankt voor de informatie hoor.
 
Alhoewel er geen precieze getallen gegeven worden geeft het wel een idee van de orde van grote.
Dus de Dino's zagen heel wat andere sterren aan de hemel dan wij. (mits ze redelijke ogen hadden :lol: )
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Dus de Dino's zagen heel wat andere sterren aan de hemel dan wij. 
 
Jazeker. We hebben het dan over langer dan 65 miljoen jaar geleden. Ik durf de stelling wel aan dat de sterren die toen aan de hemel stonden op een paar handen vol of zo na nu niet meer zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Ok. Dat is dus iets eerder al dan wat ik schreef.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Michel Uphoff schreef: Wat je hieruit mag concluderen is dat al over enige honderdduizenden jaren:

- de sterrenhemel er totaal anders uitziet dan nu
 
En op de kortere termijn valt het mee, volgens deze toekomstkaart van bekende sterrenbeelden over honderdduizend jaar volgens Martin Vargic (gebaseerd op Hipparcos data). Er is vervorming, maar de sterren blijven nog bij elkaar: klik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Als je die bewegingen extrapoleert naar zeg eens 500.000 jaar, zijn de veranderingen zeer fors. Maar wat er niet weergegeven wordt, althans ik zie het niet, is de radiale verplaatsing en daarmee verschijnen of verdwijnen van sterren.

Berichten: 12.262

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Lichtvervuiling is natuurlijk wel een punt, al weten we niet welke kant dat op lange termijn op gaat. Ik kan me al lastig voorstellen dat het volstrekt normaal was de melkweg te kunnen zien uit je eigen huis, terwijl dat nog niet zo lang geleden is. En je ziet inderaad verbazend veel vanaf een donkere locatie met een heldere hemel (zeg de witte woestijn in egypte oid). 
 
Overigens is wat 'we zien' nogal lastig op een tijdschaal in de orde van een miljoen jaar. Een miljoen jaar geleden waren er nog geen mensen, dat was de tijd van ongeveer de laatste gemeenschappelijke voorouder van mens en homo sapiens. Of er over een miljoen jaar nog mensen zijn, of afstammelingen, valt meer de betwisten dan de posities van sterren tzt. 
 
Maar dat daargelaten zullen er ook wel wat bekende fenomenen in beeld blijven, bijvoorbeeld andere sterrenstelsels op grote afstand en met voldoende magnitude om te kunnen zien. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe lang zien we onze buursterren nog?

Aardige animatie van de veranderingen in de Grote Beer min en plus 100.000 jaar:
 
grote beer.gif
grote beer.gif (440.6 KiB) 2899 keer bekeken
 
Wat er niet wordt weergegeven is dat de 7 hoofdsterren, omdat ze ons naderen, in deze periode ongeveer 25% helderder geworden zijn.

Reageer