Licht intensiteit omrekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Licht intensiteit omrekenen

Hallo, 
 
Ik heb een vraag over het berekenen/omrekenen van lichtintensiteit. Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel, maar hoe meer ik zoek, hoe verwarder ik raak. Het gaat om het bijgevoegde artikel. Hierin worden een aantal lichttherapieën beschreven. Ik zou graag een van deze lichttherapieën (blue) willen vergelijken met een lichttherapie in een ander artikel, maar in dit artikel is de eenheid van de intensiteit anders, namelijk uW/cm2/nm, in plaats van de hier beschreven uW/cm2. Mijn vraag is of en hoe ik dit om kan zetten.
 
Dus heel concreet, in dit artikel staat een lichttherapie met een wave length range van 440-520 nm, met een peak emmission van 450 en een mean energy of light intensity van 669 uW/cm2. Helaas staat de intensiteit voor de hele range er niet in, maar het zou al fijn zijn als ik ongeveer zou weten wat de intensiteit in uW/cm2/nm is bij 450 nm. 
 
Alvast bedankt!  :)
Bijlagen
Urinary 8-OHdG determination in Gunn rats.pdf
(456.92 KiB) 276 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Licht intensiteit omrekenen

Ik denk dat het simpeler is dan het lijkt. 
 
 
hellohella schreef:  het zou al fijn zijn als ik ongeveer zou weten wat de intensiteit in uW/cm2/nm is bij 450 nm. 
 
die kun je rechtstreeks aflezen uit de grafiek:
 
gaf.PNG
gaf.PNG (276.35 KiB) 641 keer bekeken
 
bijvoorbeeld voor de opstelling "filtered blue" is de intensiteit bij 450 nm ongeveer 12 µW/cm², voor "blue" ongeveer 28  2 µW/cm². Op zich lijkt me dat een betrekkelijk nietszeggend gegeven overigens. Geen enkele opstelling geeft alléén licht van exact 450 nm. 
 
 in dit artikel is de eenheid van de intensiteit anders, namelijk uW/cm2/nm, in plaats van de hier beschreven uW/cm2. Mijn vraag is of en hoe ik dit om kan zetten.
 
per opstelling staat de totale instraling in de tabel onder de grafiek. Maar die zou je ook uit de grafiek zelf kunnen halen middels grafisch integreren.
irradiance.png
irradiance.png (409.59 KiB) 642 keer bekeken
Ik heb een ruitjesraster over de grafiek gegooid. Links een hokje geel gemaakt. Oppervlakte van dat hokje is 2 µW/cm²/nm  x 10 nm = 20 µW/cm² .
Tel hokjes onder een gewenste grafiek, vermenigvuldig met die 20  en je krijgt de total irradiance voor die opstelling in µW/cm² .
 
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Licht intensiteit omrekenen

Aha, het is inderdaad simpeler dan het lijkt. Nu snap ik het  :). Heel erg bedankt voor de moeite! 

Reageer