Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 656

Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Als ik een fles met citroenzuur maak in gewoon kraanwater pH 2.1 en met een EC van 0.4 dan ontstaat er na ongeveer een week een witte sliert in de vloeistof en de EC daalt naar 0.2.
 
Nu is mijn kennis over scheikunde en zeker organische scheikunde beperkt maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat nu eigenlijk die witte sliert is.
 
Met mijn beperkte kennis en alleen afgaand op wat ik waarneem zou ik zeggen dat het neerslag is van citraten die zich vormen met de zouten in het kraanwater.
 
Klopt dit en hoe komt het dat het een sliert wordt?  

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar een zoutneerslag doet er gewoonlijk geen week over om te vormen, dat gebeurt normaliter meteen.
 
Ik vermoed daarom dat dit een bacterieel- of schimmelproces is: er groeit iets wat citroenzuur consumeert en zich vermeerdert waarbij een sliert ontstaat.
 
Probeer het ook eens met water wat je eerst een tijd door hebt laten koken, en daarna afkoelt.

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Waarschijnlijk klopt de meting in mijn eerste bericht van de geleiding (EC) niet omdat ik nu een hogere geleidbaarheid meet wat eigenlijk ook veel logischer is. 
 
Het kan inderdaad zijn dat micro-organismen het citraat afbreken en dat er daardoor een sliert ontstaat maar of dat niet gebeurt als je het water laat koken weet ik niet dan zou ik de fles heet moeten vullen zodat herbesmetting uitgesloten is.
 
Praktisch heb ik er dan niet zoveel aan omdat ik elke dag de fles open om water aan te zuren.  

Berichten: 203

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

De kans is groot dat het micro-organismen zijn. Ik weet niet wat je met de oplossing moet doen, maar in de koelkast zetten vertraagt de afbraak van citroenzuur aanzienlijk.

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Het wordt gebruikt om water aan te zuren voor mijn moestuintje op balkon, ik breng het kraanwater op de gewenste pH en wil geen anorganische zuren gebruiken. Dus het is niet voor menselijke consumptie. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Je kunt eventueel azijnzuur (bijv. schoonmaakazijn) gebruiken om het kraanwater op gewenste pH te brengen.

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Klopt azijn, appelazijn en citroenzuur gebruik ik om de pH bij te stellen. Dit jaar heb ik voornamelijk appelazijn gebruikt omdat dit naar mijn gevoel (dus niet wetenschappelijk) een goed resultaat geeft. Er zijn wel wat onderzoeken naar azijn en citroenzuur in de bodem maar die gaan dan over iets heel anders bijvoorbeeld over neergeslagen fosfor die dan weer vrijkomt maar eigenlijk niet specifiek over het gebruik in potgrond. 
 
Mijn vraag was gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik die sliert waarnam in de oplossing van citroenzuur, verder levert het geen waarneembare problemen op. 
 
Weet jij trouwens iets over de oplosbaarheid van citraten? In tabellen vind ik dit namelijk niet. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

[attachment=22483:Solubility Chart Handbook of Chemistry & Physics.jpg]
Bijlagen
Solubility Chart   Handbook of Chemistry & Physics.jpg
Solubility Chart Handbook of Chemistry & Physics.jpg (106.12 KiB) 1584 keer bekeken

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Hee, heel hartelijk dank. Zie al meteen dat calciumcitraat maar matig oplosbaar is en dat had ik al verwacht. In theorie zou ik dus het best het kraanwater kunnen aanzuren met azijn. In theorie omdat het bodemleven natuurlijk heel complex is en er misschien ook ongewenste effecten kunnen zijn maar hier heb ik nog niets van gemerkt doch ik houd die optie wel open. 
 
Alleen het ijzer (Fe) snap ik niet goed, er staat niets bij het acetaat maar wel bij het citraat of overzie ik iets?
 
Nogmaals bedankt ik zal de tabel straks na mijn werk nog eens goed bestuderen.  

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Die tabel uit dat boek geeft inderdaad geen indicatie voor ijzeracetaat.
Een andere tabel uit dat boek geeft dat ijzer(II)acetaat oplosbaar is in water maar rept niet over ijzer(III)acetaat.
 
Via google kun je eenvoudig vinden dat ijzer(II)acetaat wel, maar ijzer(III)acetaat niet oplosbaar is in water. Maar dan wel in het Engels googlen, dus bijvoorbeeld:
solubility iron II acetate
solubility iron III acetate

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Je verwacht het niet maar op de Nederlandse wiki site staat dat het ijzer(III)acetaat goed oplosbaar is in water. De meeste Engelstalige sites vertellen je dat het niet oplosbaar is maar ik kwam ook een site tegen waar het ijzer(II)acetaat als niet oplosbaar vermeld staat en het ijzer(III)acetaat wel. 
 
Dit schept een beetje verwarring want wetenschap is niet de meeste stemmen gelden. Doch ik ga er ook vanuit zoals jij ook schrijft dat ijzer(II)acetaat wel en ijzer(III)acetaat niet oplosbaar is in water maar wel in ethanol. 
 
Heb dan ook maar ijzer(II)citraat opgezocht omdat de oplosbaarheid ook niet in de tabel staat en dit is matig oplosbaar in water. 
 
Nu is natuurlijk de vraag wat ik hier aan heb. Of ijzer beschikbaar is voor de plant is van verschillende factoren afhankelijk als ik het goed begrepen heb, zoals de pH van de (pot)grond, de pH van het gietwater en de aanwezigheid van ijzer in het substraat maar nog belangrijker is of het ijzer aanwezig is in een vorm die opgenomen kan worden door de plant. 
 
Van ijzercitraat weet ik zeker dat het door de plant direct opgenomen wordt zowel de wortels als door bladvoeding. Bij acetaat twijfel ik hieraan omdat het neerslaat tenminste het ijzer(III)acetaat. 
 
Nu had ik nog wat ijzercitraat (zelf gemaakt) staan en heb ik een lepeltje bij azijn (gewone huishoud) en een lepeltje in kraanwater gedaan en dit is wat er gebeurt. 
 
Boven is azijn met lepeltje ijzercitraat en beneden ijzercitraat in kraanwater. Verder heb ik nog wat citroenzuur bij wijze van proef in de oplossing van acetaat gedaan en dan wordt de vloeistof helderder, okergroen. Die reactie gaat langzaam door want een paar minuten later was de oplossing nog helderder en een kwartier later is de helderheid van de oplossing bijna gelijk. 
 
Dit vind ik wel interessant want dat zou kunnen betekenen dat een mengsel van azijn en citroenzuur effectiever is voor de opname van ijzer door de plant. Met een dik vraagteken natuurlijk want de reactie in de (substraat) grond is complex en mijn kennis hierover beperkt. Ik kan het in ieder geval eens uitproberen. 
 
 
Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Als het je om ijzer te doen is, is het dan niet handiger om bijvoorbeeld ijzersulfaat toe te voegen. Dat is voor zover ik weet beschikbaar voor planten zolang de pH niet basisch wordt (exacte grens weet ik niet). 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Benm schreef: Als het je om ijzer te doen is, is het dan niet handiger om bijvoorbeeld ijzersulfaat toe te voegen. Dat is voor zover ik weet beschikbaar voor planten zolang de pH niet basisch wordt (exacte grens weet ik niet). 
 
Nee het gaat niet specifiek over ijzer maar om het zo effectief mogelijk aanzuren van gietwater (kraanwater) voor mijn moestuintje op balkon. Toch bedankt voor de tip, ik zal hem onthouden voor als ik het een keer nodig zal hebben. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Dat klinkt zeker niet als neerslag maar meer als schimmelgroei. Het beste wat je kan doen, zonder extra dingen toe te voegen aan je water (want duur/beinvloedt de groei van je planten etc) is om je aangezuurde water in kleinere potjes steriel te bewaren. Na het openen van een potje bewaren in de koelkast en binnen een paar dagen gebruiken. Zie het een beetje als houdbare melk...
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Dat is een mogelijkheid alleen vraag ik me af of het ook wel nodig is. Bij appelazijn ontstaat iets soortgelijks en dit is nagisting en heeft geen invloed op de kwaliteit (staat op de fles). 
 
Een andere mogelijkheid is natuurlijk het citroenzuur steeds vers aan te maken door een klein maatschepje te gebruiken en het aantal maatschepjes die ik toevoeg aan het gietwater te tellen zodat ik steeds hetzelfde doe. Als de samenstelling van het kraanwater niet verandert is dit best te doen. Alleen niet zo handig als je kleine hoeveelheden gietwater nodig hebt omdat een kleine afmeet fout al grote verschillen kan hebben. 

Reageer