Energie van massa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 369

Energie van massa

Is er een eenvoudige manier om de E=mc2 te beredeneren? Er is een model van de ruimtetijd waarin van de tijdas een afstand wordt gemaakt (c.t). Daarmee zijn inderdaad de eenvoudige relativiteitsformules te berekenen met simpele goniometrie. In dat model beweegt alles (ook massa) zich met de lichtsnelheid door de 4-dimensionale ruimte. Maar dan zou de (kinetische) energie E=0,5mc2 zijn. Het verschil is een eenvoudige factor 2, wat doet vermoeden dat ook de uitleg eenvoudig is. Is dat zo, of is het toch alleen het resultaat van ingewikkelde relativiteitsformules?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Energie van massa

Maar dan zou de (kinetische) energie E=0,5mc2 zijn. Het verschil is een eenvoudige factor 2
 
Klassiek is de kinetische energie van een massa 0,5mv2, maar relativistisch is het niet 0,5mc2en ook niet mc2.
De relativistische formule voor de totale energie-inhoud van een massa: E=mc2
Die γ is de Lorentzfactor (klik) die ook geldt voor tijddilatatie en lengtecontractie.
Bij rust is gamma 1, zodat we voor een rustmassa Er=mc2 krijgen, de bekende formule.
Om alleen de kinetische energie te verkrijgen moet die rustenergie van E=mc2.γ afgetrokken worden, dus wordt de relativistische formule voor de kinetische energie:  Ek=mc2.(γ-1)
Zet je de zo berekende klassieke en relativistische kinetische energie bij oplopende snelheid uit in een Excel grafiekje dan krijg je dit (klik op de afbeelding voor grote weergave):
 
Image1.jpg
Image1.jpg (155.89 KiB) 678 keer bekeken
 
Op de horizontale as de snelheid in procenten van de lichtsnelheid, verticaal de bijbehorende kinetische energie in J. Bij lage snelheden zijn de klassieke en relativistische Ek nagenoeg gelijk, maar naarmate de snelheid toeneemt wordt het verschil steeds groter. De grafiek loopt tot 99% van de lichtsnelheid, in het laatste procent zou de relativistische Ek naar oneindig tenderen. Een eenvoudige factor 2 is hier niet aanwezig, alleen rond 80% van de lichtsnelheid is de relativistische Ek twee keer zo groot als de klassieke-.

Berichten: 369

Re: Energie van massa

Ik bedoel wel degelijk de rustenergie. Het model wat ik gebruikte is misschien verwarrend.
 
Je kun de vraag ook anders stellen. De formule van rustenergie E=mc2 lijkt veel op de klassieke formule van kinetische energie E = 0,5mv2. Dat suggereert een eenvoudig verband. Is dat zo?
 
Dan in het model (gebruikt door Brian Greene):
- Vermenigvuldig de t-as met c. Dan wordt die as een afstand, dus met drie andere ruimtelijke assen een 4-dimensioanle ruimte.
- Stel dat deeltjes altijd met c bewegen in dit stelsel. Een massa in rust beweegt dan nog steeds (onzichtbaar) met c in de tijdas.
De energie van zo'n deeltje is dan  klassiek E = 0,5mc2. Een factor twee verschil met de rustmassa volgens de relativiteitsformules.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Energie van massa

De formule van rustenergie E=mc2 lijkt veel op de klassieke formule van kinetische energie E = 0,5mv2. Dat suggereert een eenvoudig verband.
 
Alleen als de relatieve snelheid nul is, is het resultaat van mc2.(γ-1) gelijk aan 0,5mv2, namelijk nul. Maar dan is er natuurlijk ook geen sprake meer van kinetische energie. Natuurlijk zijn de afwijkingen extreem gering bij lage snelheden, reden waarom we de eenvoudiger klassieke benadering nog steeds graag gebruiken, maar 0,5mv2 geeft in principe bij iedere snelheid een foutief resultaat.
 
Een eenvoudig verband zoeken tussen mc2 en 0,5mv2terwijl het zeker is dat de laatste formule niet klopt, lijkt mij niet zinnig.
 
Wil je meer weten, lees dan eens de artikeltjes van Matt Strassler hier en hier.

Berichten: 369

Re: Energie van massa

Daar zit iets in. Dat is dus ook een probleem van het model, waarin massa's wel met de lichtsnelheid verplaatsen (in de tijdrichting).
 
Toch blijf ik het opvallend vinden dat E=mc2 zo identiek is met de klassieke formule voor kinetische energie. Maar mijn vraag was of dit eenvoudig te is verklaren en dat is het dus blijkbaar niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Energie van massa

DParlevliet schreef:  
Toch blijf ik het opvallend vinden dat E=mc2 zo identiek is met de klassieke formule voor kinetische energie. Maar mijn vraag was of dit eenvoudig te is verklaren en dat is het dus blijkbaar niet.
 
Nouja, er zit wel een soort verband tussen. Namelijk dat ze dezelfde eenheid moeten hebben. En dan kom je dus al gauw uit op iets met een massa vermengivuldigd met het kwadraat van een snelheid. Het is dus ook weer niet heel toevallig dat de twee uitdrukkingen op elkaar lijken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 369

Re: Energie van massa

Inderdaad. En m moet er in zitten omdat E evenredig is met m dus dan is een v2 nodig. De vraag wordt dan waarom het precies een factor twee is. Wat mij frusteert is dat een 4e dimensie eenvoudig is voor te stellen, dat diverse relativiteitsformules eenvoudig zijn, en dat het dan toch niet mogelijk is om het eenvoudig te verklaren. De werking van de tijdas blijft een mysterie.

Reageer