[overig] Doppler effect (GIP)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Doppler effect (GIP)

Beste,
 
Ik zou graag een eindwerk (GIP) over het Doppler effect maken.
Maar ik weet niet of dit haalbaar is (ik moet er proeven, onderzoeksvraag en bedrijfsbezoek aan koppelen)
Vooral voor de proeven heb ik niet echt een idee , we moeten het nogal groots aanpakken.(haalbaar in een schoollabo maar toch een serieuze proef )
 
Kan er iemand helpen ?
 
Alvast bedankt 
 
(Mijn richting is techniek-wetenschappen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Doppler effect (GIP)

Als je graag een eindwerk op dat onderwerp maakt is het maar een kwestie van je afvragen waarom je dat zo interessant vindt en je vindt onderzoeksvragen.
Onderzoeken die je gaat doen hangen uiteraard in grote mate van die onderzoeksvragen af.
 
Kun je toch niet op onderzoeksvragen komen, begin dan simpelweg met een uitgebreid literatuuronderzoek. Als je dat goed doet kán het niet anders of je komt honderd dingen tegen waaraan je in het kader van doppler nog nooit had gehoord, en de kans is groot dat dat onderzoeksvragen oplevert. 
 
Zijn je onderzoeksvragen té theoretisch om er met beperkte apparatuur onderzoek aan te verrichten, dan kun ej contact opnemen met universiteiten e.d.
Gaat dat dan toch niet lukken, dan zijn er stapels dopplerproeven te bedenken, variërend van het snelheidsmeten aan voertuigen tot en met het bepalen van de hoeksnelheid waarmee de zon rond haar as draait. Googlen met doppler experiment moet duzenden hits opleveren, spoilt for choice.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Doppler effect (GIP)

Je kunt vandaag al beginnen met bestaande voorbeelden om te zetten in een meting, bijvoorbeeld de passerende toeterende auto's op youtube zoals deze: auto1 en auto2.
 
Analyseer het geluid met een "spectral analyzer" app die je installeert op je smartphone en onderzoek of dat Doppler effect op die manier meetbaar is. Het is niet bij voorbaat duidelijk of dat lukt. Een legitiem doel voor je experimenten is om te onderzoeken in hoeverre het doppler effect met de jou beschikbare meetinstrumenten meetbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Doppler effect (GIP)

Je kunt vandaag al beginnen met bestaande voorbeelden om te zetten in een meting, bijvoorbeeld de passerende toeterende auto's op youtube zoals deze: auto1 en auto2.
 
Analyseer het geluid met een "spectral analyzer" app die je installeert op je smartphone en onderzoek of dat Doppler effect op die manier meetbaar is. Het is niet bij voorbaat duidelijk of dat lukt. Een legitiem doel voor je experimenten is om te onderzoeken in hoeverre het doppler effect met de jou beschikbare meetinstrumenten meetbaar is.
Zeker een top idee, met de app kan ik ook buiten schooluren al eens kleine experimentjes doen.
Dank je

Reageer