Kansberekening herberekening cijfer

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kansberekening herberekening cijfer

Onlangs zijn van een examen de cijfers aangepast omdat de docent aangaf en fout te hebben gemaakt in het rekenmodel. Opvallend hierin was dat alle cijfers een punt omhoog gingen behalve de cijfers die daardoor naar een voldoende zouden gaan. Ik heb het idee dat dit niet kan kloppen maar vroeg mij af wat de kans is dat deze uitkomst aan het toeval te wijten is. Zie hieronder de lijst met cijfers. Links het oorspronkelijke cijfer, rechts het cijfer na de herberekening.

7 8

7 8

5 5

7 8

7 8

7 8

3 4

5 5

6 7

8 9

8 9

5 5

6 7

7 8

7 8

4 5

8 9

6 7

4 5

7 8

Berichten: 460

Re: Kansberekening herberekening cijfer

wat wil je hier mee bereiken? vraag uitleg. de docent zal er wel een goede reden voor hebben. Echt kansberekening kan je er moeilijk op los laten. Je ziet dat 3 op de 20 geen verhoging hebben gehad, 17 van de 20 wel. Als je als clubje 5-jes bij elkaar zou zitten en elkaar aan zou kijken dan zou je het kunnen uitdrukken als een kans van 3/20 * 3/20 * 3/20 = 0.33% dat jullie alle 3 geen verhoging krijgen.
Kleine kans, maar de kans om de loterij te winnen is 100000x kleiner, en dat overkomt mensen ook vaak genoeg ;)
 
 
Of nog anders als je het ook nog zou beredeneren dat jullie kans nog beïnvloed wordt door de ander. 3/20 * 2/19 * 1/18 = nog kleiner

Berichten: 12.262

Re: Kansberekening herberekening cijfer

Er kan ook een vrij logische verklaring zijn: Er is een fout gemaakt waardoor een correct antwoord als incorrect werd aangemerkt. 
 
Leerlingen met een hoger cijfer hebben meer antwoorden goed, en daarmee wellicht ook meer kans de vraag in kwestie goed te  hebben beantwoord, en vervolgens onterecht weinig punten te hebben gekregen. 
 
Ik zou gewoon navragen waar het op gebaseerd is. Dat het toevallig precies de 3 mensen met een 5 zijn die niet profiteren van deze herrekening zou toeval kunnen zijn. 
 
Wat ook nog zou kunnen is dat de berekening tussen 'aantal punten' en 'cijfer' niet linear is, of net een afrondingsverschil heeft precies bij de grens tussen 5 en 6. 
Victory through technology

Reageer