Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 292

Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Hallo,

Ik heb bodemstalen geanalyseerd waarvan het uitwisselbaar Ca 14,34 méq/100g is, de 

CEC is echter maar 9,8 méq/100g. Hoe komt het dat het uitwisselbare Ca groter is dan de

CEC? Ik dacht aan contaminatie met calciumcarbonaat ofzo.

Ter informatie :

- de pH H2O (ratio 1/2,5) = 7,6

- de gebruikte methode voor CEC is ammonium acetaat pH 7

- een recente bemesting is uitgesloten

Alvast bedankt

Berichten: 656

Re: Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Een hele lange tijd geleden wel eens cocospeat uitgewassen met calciumacetaat om het overmatig Kalium en Natriumzout uit te wisselen. Kan me herinneren dat het cocospeat achteraf een hoger soortelijk gewicht had. Is dit hier ook niet gewoon het geval? Als ammoniumacetaat uitgewisseld wordt en er ontstaat calciumacetaat dan weegt een molecuul zwaarder. 
 
Maar misschien bedoel je iets anders, ben geen expert op dit gebied. 

Berichten: 292

Re: Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Bedankt voor je antwoord,

maar dat zal hier het geval niet zijn. De CEC is de totale hoeveelheid negatieve ladingen die de 

bodem (vooral klei en organisch materiaal) bevat. Deze negatieve ladingen trekken kationen zoals

Ca2+, Mg2+, Na+ en K+ aan. Deze noemen we dan uitwisselbare kationen. Het is dus niet logisch dat

uitwisselbaar calcium groter is dan de CEC. Daar mijn controlestaal een correct resultaat aangaf ben

ik vrij zeker dat het niet aan de analyse ligt maar eerder aan een 'contaminatie' op de plaats waar het staal

is afgenomen. Doordat een recente bemesting is uitgesloten vroeg ik mij af wat de reden van een

eventuele 'contaminatie' ,die valselijk verhoogde resultaten voor calcium geeft, zou kunnen zijn.

Berichten: 656

Re: Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Het gebruikte water misschien? 

Berichten: 292

Re: Uitwisselbaar Ca groter dan CEC

Dit is eerder onwaarschijnlijk :

Indien het gebruikte water de oorzaak zou zijn zou het resultaat

van mijn controle staal ook niet goed zijn. En zelfs al zou

het water veel calcium bevatten dan zou dit gecorigeerd worden

wanneer ik het bekomen resultaat verminder met het resultaat

van mijn blanco staal (Ammonium acétaat + gedestilleerd water).

Het probleem ligt volgens mij echt wel aan het bodemstaal.

Reageer