Vraag over een FM-ontvanger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Vraag over een FM-ontvanger

Ik heb radiografisch skateboard die ik graag wil repareren! er zit een losse fm-receiver in, die verbonden is d.m.v. van 3 draden aan de hoofdprintplaat(stroombron). deze 3 draden bestaan uit (+5V) (+12V) en een negatieve(- ground) kabel. als ik met een oscilloscoop op verschillende plekken op de fm receiver meet, dan vang ik duidelijk het PWM-signaal van de zender op. De communicatie tussen de zender en ontvanger is dus prima. Maar hoe kan het PWM-signaal van de ontvanger bij de hoofprintplaat komen als er maar 3 draden(+5v, +12v en gnd) lopen? Je zou denken dat er nog een aparte kabel aanwezig zou moeten zijn voor het PWM-signaal maar dit is dus niet het geval. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Ik ken die dingen niet, maar het lijkt me onlogisch dat er naar de FM ontvanger 2 voedingen lopen.
Is de draad waar je nu 5V meet niet het PWM signaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Als ik de draden lostrek van de fm receiver en dan met een multimeter de 3 aansluiting op de hoofd printplaat doormeet, dan zie ik dat de +5v  en +12v toevoer van de hoofd printplaat komen.  

Berichten: 12.262

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Heeft dit ooit gewerkt?
 
Er moet toch op een of andere manier informatie van de ontvanger naar de hoofdprintplaat. Dat je 5 volt meet zegt niet alles, dan kan ook een pull-up weerstand zijn, maar als zowel 5 als 12 volt direct aan de supplies op de hoofdprint liggen lijkt me dat zeer vreemd. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Vraag over een FM-ontvanger

als ik op internet kijk werken heel veel fm-receivers op 5 volt. als ik de 12v aansluiting los trek dan ontvang ik met de oscilloscoop nog steeds het pwm signaal op bepaalde punten van de pcb. Hij lijkt dus prima op alleen 5 volt te werken. Maar als ik dan de oscilloscoop aansluit op de 12v pin van de pcb krijg ik alleen ruis

sorry vergeten erbij te zeggen! Ja!! Het skateboard heeft het altijd prima gedaan tot dat ik door een kuil/hobbel reedt waar een beetje water in lag. maar het kan misschien ook door de klap komen.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Het lijkt er dus op dat die 12 volt het feedback signaal van ontvanger naar de hoofdprint. Dat is in principe wel mogelijk als er op de hoofdprint pull up weerstand zit, en de ontvanger dit aanstuurt door de pin naar beneden te trekken (open collector/drain output). 
 
Je zou dit evt kunnen testen: koppel de ontvanger even los van de hoofdprint, en verbind de 12v pin naar massa met een weerstandje (zeg 1k of 100 ohm). Dit zou de wielen moeten laten draaien (of ze stoppen). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Kijk eens met de oscilloscoop op de 12V verbinding terwijl alles gewoon aangesloten is.

Berichten: 18

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Afhankelijk van hoe goed (of hoe slecht) de voeding voor HF is ontkoppeld middels condensatoren (geen elco's) parallel aan de voedingslijnen kun je wel HF signaal op de voedingslijnen krijgen wat langs die weg ook wel op andere punten in de schakeling terecht kan komen.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Dat kan wel, maar lijkt me niet de gebruikelijke manier van signaaloverdracht ;)
Victory through technology

Berichten: 18

Re: Vraag over een FM-ontvanger

Nee klopt HF op de voedingslijnen is juist wat je niet wilt, maar zou een oorzaak van storing kunnen zijn.
Een pull-up weerstand zou op zich kunnen werken.

Reageer