Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Wie weet er meer over dit fenomeen?
Het bestaat, daar ben ik zeker van. maar wie kan het nader verklaren?
Hebben wij dan toch een onbewust collectief bewustzijn?


Berichten: 12

Re: Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Ja, zover was ik zelf ook al gekomen. ik had gehoopt op wat meer info dr puntje.

Berichten: 12.262

Re: Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Hoe kom je aan die collectieve factor?
 
Lucide dromen bestaan uiteraard, maar dat blijft toch een individueel iets. Voor collectief bewustzijn zou je een situatie moeten hebben waarbij je bijvoorbeeld in een lucide droom iets kunt communiceren met een andere lucide dromer en het vervolgens kunt navertellen. Gescheiden door voldoende barriere om het niet te kunnen fluisteren inje slaap oid is zoiets voor zover ik weet niet mogelijk of verklaarbaar. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Biologie88 schreef:Ja, zover was ik zelf ook al gekomen. ik had gehoopt op wat meer info dr puntje.
 

Toch is dát de manier. Lees dat artikel zorgvuldig, lees de artikelen/boeken waar dat artikel naar verwijst, etc. Eventueel neem je ook het Engelstalige artikel op Wikipedia nog door. Als je dat allemaal hebt gedaan ben je zelf inmiddels dermate deskundig dat je hier meer specifieke vragen over lucide dromen kunt stellen. De topic-vraag is nu eigenlijk te breed om een interessante discussie op te kunnen leveren. Zonder de nodige zelfstudie zal je op dit onderwerp ook niet deskundig kunnen worden.

Berichten: 216

Re: Lucide dromen:het zelf sturen van je dromen en zelf interactie hebben met derden

Dat het bestaat is zeker, ik ben zelf namelijk al jaren (bewust) bezig met het induceren van deze dromen. Ik ben enkel tot de constatatie gekomen dat ik vlugger in zulke toestand terecht kom wanneer ik geen mentale energie lever om ze op te wekken of beter gezegd geen intentie heb om deze dromen te ervaren. Een beetje paradoxaal. 
 
"Uit PET-scans van lucide dromers blijkt dat de dorsolaterale prefrontale cortex, het hersengebiedje waar onder andere het werkgeheugen zit, actiever wordt tijdens die hybride staat. Tijdens normale dromen is dat hersengebied inactief. Daarom zijn normale dromen altijd zo chaotisch: je plant niks vooruit waardoor er maar wat gebeurt. Als je droomt met een actief werkgeheugen kan je echter vooruit plannen, waardoor je een willekeurige situatie naar eigen smaak kan ombuigen. Dan droom je lucide."
 
"Post schrijft dit verschijnsel toe aan het prospectief geheugen, wat hij ook wel het boodschappenlijstjesgeheugen noemt. Dit geheugen gebruik je, in tegenstelling tot het retrospectief geheugen, om toekomstige dingen te onthouden. “Zeg je bijvoorbeeld de hele dag tegen jezelf dat je niet moet vergeten om tomaten te kopen, dan herinner je je dat waarschijnlijk als je ’s middags langs de tomaten in de supermarkt loopt. Zo werkt het ook met dromen.” (Kennislink)

Reageer