Kracht op een stalen buis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Kracht op een stalen buis

Goedemiddag,
 
Ik heb een vraagstuk m.b.t. de te gebruiken diameter van een stalen buis.
 
het idee is om meerdere led armaturen aan elkaar te verbinden door middel van buizen. De afstand tussen de armaturen wordt hart op hart 50 cm. De afstand tussen de behuizingen wordt 44.5 cm. De lengte van de buis waar dus kracht op komt te staan in dus 44.5 cm. Nou komt er een kracht op te staan van 50 Newton. Ik wil een stalen buis gebruiken met een diameter van 16 mm en een dikte van 1.5 mm. 
 
Ik zou graag willen weten wat de maximale kracht is wat op deze buis kan komen te staan, en wat de doorbuiging is bij 50 newton. 
 
Graag zou ik hier hulp bij willen hebben aangezien ik er met de berekeningen op internet niet echt uit kom.
 
Groeten, Marc
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kracht op een stalen buis

Het is me uit je beschrijving niet helemaal duidelijk hoe het geheel er uit ziet. Zijn het 2 armaturen aan 1 buis, of meerdere aan een lange buis? En waar komen de steunpunten?
Als je al zo'n buis hebt kun je het ook proefondervindelijk bepalen.

Berichten: 863

Re: Kracht op een stalen buis

als je een berekening wilt maken zal je eerst een goede schematische weergave van de situatie moeten definiëren.
en de kwaliteit staal moeten vastleggen.
 
5 kg is echter geen enkel probleem voor dit buis hij zal daardoor niet voor het blote oog zichtbaar vervormen.

Reageer