Betrouwbaarheidsinterval van een steekproef van tonerverbruik printer

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 29

Betrouwbaarheidsinterval van een steekproef van tonerverbruik printer

Goedemiddag,
 
Voor machines bij ons op het bedrijf wil ik graag het inktverbruik berekenen.
Dit is redelijk eenvoudig. Ik kan een steekproef nemen van een serie prints. 
Maar de betrouwbaarheid van een steekproef, dat vind ik lastig. 
 
Hoe weet ik bij welke steekproefgrootte wat de bijbehorende betrouwbaarbeidsinterval is?
 
Voorbeeld van een steekproef:
 
Tellingen: 770 A3
Cyan: 1400 g
Yellow: 2200 g
Magenta: 1450 g
Key: 1200
 
Maandelijkse aantal tellingen: 10.000
 
En hoe weet ik welke toets ik moet nemen? Want als ik gewoon een gemiddelde uitreken dan weet ik niet hoe ik een betrouwbaarheidsinterval kan garanderen. 
 
Met vriendelijke groet,
 
Sven
We kunnen alles. Maar er zijn snelle starters en er zijn snelle leerders.

Berichten: 216

Re: Betrouwbaarheidsinterval van een steekproef van tonerverbruik printer

De meest voorkomende statistische toetsen zijn gebaseerd op data die uit een normale verdeling komt. Om dat te garanderen wordt vaak geeist dat je steekproef (sample) grootte > 30.

Dus als ik het goed heb heb je maandelijks 10000 tellingen van 770 A3 formulieren? dwz. je sample groep bevat 10000 samples (elk sample is de hoeveelheid inkt voor meerdere kleuren voor 770 formulieren).

In dit geval is de standard deviatie van de populatie niet bekend, dus je moet hiervoor de standaard deviatie  en het gemiddelde schatten (berekenen)  en dan de t-toets gebruiken.

 

Van deze 10000 samples kan je het gemiddelde (x_avg) en standard deviatie (s) bepalen. Vanuit de table met t-waarden kan je de kritieke waarde opzoeken.

Uitgaande van (de gangbare) 95% zekerheid is en t=0.025 (tweezijdige toets) kan je de kritieke waarden uit de table aflezen voor 10000-1=9999 vrijheidsgraden: -1.96 en +1.96

 

95% Betrouwbaarheids interval voor het gemiddelde inktgebruik is dan    [x_avg - 1.96*s/sqrt(n)  ;   x_avg + 1.96*s/sqrt(n)]

 
 
Is dit wat je zoekt?

 

Reageer