[scheikunde] indicator bij titratie met natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

indicator bij titratie met natronloog

Hoi, ik moet voor scheikunde zelf een proef opzetten en ben nu bij het punt aangekomen waar ik een indicator moet kiezen. Overal op internet staat dat je fenolftaleïen moet gebruiken bij een titratie met natronloog maar OH- + H3O+ wordt een neutrale oplossing en het omslagtraject van deze indicator start pas bij een pH van 8,2. kan ik er dan niet beter een gebruiken die omslaat bij een pH van 7?
alvast bedankt.
groeten Joep.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: indicator bij titratie met natronloog

let op, de notatie ph heeft geen betekenis en zal door menig docent niet goed gekeurd worden, ik heb jouw bericht aangepast naar pH.
 
Fenolftaleïne heeft als voordeel dat de overgang duidelijk en vrij scherp is, daardoor is het redelijk eenvoudig om een constante bepaling te maken. BTB (Broomthymolblauw) heeft een theoretisch omslagpunt van pH 7,1. Echter het probleem is dat BTB van blauw via groen naar geel gaat, dus... waar stop je?
 
Daarnaast titratie tot pH 8,1 a 8,2 is vaak gelinkt aan een zuurbepaling van citroenzuur, welke door zijn 3 waardigheid bepaald wordt op een iets hogere pH titratie. Hierdoor wordt bij een fenolftaleïne titratie het gehalte zuur ook vaak uitgedrukt als: zuurgehalte: x% als citroenzuur.
 
Wanneer je een digitale pH mater hebt, dan kan je in principe ook naar pH 7,1 gaan, welke vaak wordt gebruikt voor de uitdrukking x% als wijnsteenzuur of appelzuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: indicator bij titratie met natronloog

Ik moet bij deze proef bepalen wat het gehalte citroenzuur van citroensap is. Maar kan ik nog wel normaal terug rekenen als ik er meer natronloog bij doe dan eigenlijk nodig?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: indicator bij titratie met natronloog

Joephek09 schreef: .... Overal op internet staat dat je fenolftaleïen moet gebruiken bij een titratie met natronloog maar OH- + H3O+ wordt een neutrale oplossing en het omslagtraject van deze indicator start pas bij een pH van 8,2. kan ik er dan niet beter een gebruiken die omslaat bij een pH van 7?
...
Als je H3O+ titreert met OH- ontstaat er H2O, en krijg je een neutrale oplossing, dat klopt. Maar hier titreer je citroenzuur H3Cz met OH- .
Welke stof ontstaat er als je citroenzuur titreert met NaOH? En wat weet je dan van de pH in het equivalentiepunt?

Berichten: 6

Re: indicator bij titratie met natronloog

Margriet schreef: Als je H3O+ titreert met OH- ontstaat er H2O, en krijg je een neutrale oplossing, dat klopt. Maar hier titreer je citroenzuur H3Cz met OH- .
Welke stof ontstaat er als je citroenzuur titreert met NaOH? En wat weet je dan van de pH in het equivalentiepunt?
Ik dacht dat als je het gehalte citroenzuur moet bepalen in citroen sap dat dit dan zit opgelost in water. En dat citroenzuur C6H8O7 was. Maar dat is dus niet zo en er ontstaan dus andere stoffen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: indicator bij titratie met natronloog

Joephek09 schreef: .....En dat citroenzuur C6H8O7 was. Maar dat is dus niet zo en er ontstaan dus andere stoffen?
Het klopt dat citroenzuur is C6H8O7. Maar weet je ook dat citroenzuur 3H+  kan afsplitsen?
 
Geef anders eens de reactievergelijking van citroenzuur met 3 OH-.

Berichten: 6

Re: indicator bij titratie met natronloog

Margriet schreef: Het klopt dat citroenzuur is C6H8O7. Maar weet je ook dat citroenzuur 3H+  kan afsplitsen?
 
Geef anders eens de reactievergelijking van citroenzuur met 3 OH-.
In mijn formule heb ik daar al rekening mee gehouden 
C6H8O7 + 3H20 à3 H3O+ + C6H5O73-
OH- + H3O+ à 2H20
dacht ik dat het was. Maar volgens jou moet het zijn:
C6H5O7 + 3OH- à C6H5O7 3- + 3H2O 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: indicator bij titratie met natronloog

Joephek09 schreef: In mijn formule heb ik daar al rekening mee gehouden 
C6H8O7 + 3H20 à3 H3O+ + C6H5O73-
OH- + H3O+ à 2H20
...
En als je nu de onderste vergelijking x3 doet en dan optelt en wegstreept wat krijg je dan?
 
Ben je overigens bekend met zwakke zuren en basen?

Berichten: 6

Re: indicator bij titratie met natronloog

Margriet schreef: En als je nu de onderste vergelijking x3 doet en dan optelt en wegstreept wat krijg je dan?
 
Ben je overigens bekend met zwakke zuren en basen?
De onderste vergelijking wordt dan
3OH- + 3H3O+ à 6H20
dat is exact hetzelfde.
Ja ik ben bekend met zwakke zuren en basen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: indicator bij titratie met natronloog

Je hebt in het equivalentiepunt dus een oplossing van natriumcitraat. In oplossing Na+ en C6H5O73- in de verhouding 3:1.
 
Wat weet je van het citraation? Een zwak zuur, een zwakke base of neutraal? En wat weet je dan van de pH van de oplossing? Groter dan, kleiner dan of gelijk aan 7?

Berichten: 6

Re: indicator bij titratie met natronloog

Ik denk dat doordat er een meer negatieve lading is door de aanwezigheid van C6H5O73- in de oplossing de pH waarde hoger ligt dan 7 en ik daarom het beste  fenolftaleïen kan gebruiken als indicator. Of denk ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: indicator bij titratie met natronloog

Dat in het equivalentiepunt geldt pH>7 komt omdat het citraation een zwakke base is.
 
Als je bekend bent met pH-berekeningen van zwakke basen zou je de pH-waarde in het equivalentiepunt bij benadering kunnen berekenen. Bij benadering omdat je de concentratie niet precies weet. 
 
Maar ook zonder dat kun je stellen dat fenolftaleïne in z'n algemeenheid een geschikte indicator is voor titraties van zwakke zuren met OH-.

Reageer