Dieselaggregaat en luchtcompressor
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 2
Dieselaggregaat en luchtcompressor
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik dacht wellicht kan men mij hier bij dit praktische vraagstuk helpen.
Ik heb een dieselaggregaat die we willen gaan gebruiken als spanningsbron voor een 380V luchtcompressor.
Wat is nu het probleem? Het lijkt erop dat het aggregaat niet krachtig genoeg is voor de luchtcompressor. Bij het aanzetten van de compressor zie je de motor een klein stukje verdraaien en dan klapt de automaat op het aggregaat eruit. De luchtcompressor start altijd drukloos op en op de normale 380V netvoeding doet het luchtcompressor het wel gewoon. Met mijn Automotive achtergrond heb ik net te weinig kennis om dit probleem te begrijpen. Ik heb al hier en daar het een en ander nagevraagd en de een geeft aan dat een softstarter mogelijk een oplossing zou kunnen zijn en de ander geeft aan dat we toch een ander aggregaat mogelijk moeten gaan aanschaffen.
Ik heb de typeplaatjes van het aggregaat en de compressor erbij gevoegd.
En dit zijn de specs van het aggregaat
Type: Kipor KDE6700T3
Model : Diesel aggregaat op wielen met electrische start en oliealarm
Capaciteit max.: AC 230V / 1680 watt
Capaciteit cont.: AC 230V / 1500 watt
Capaciteit max.: AC 400V / 6000 watt
Capaciteit cont.: AC 400V / 5500 watt
Motortype : KM186FA / 1 cilinder,- 4-takt
Motorolie : SAE 15W40
Toerental : 3000 omw/min.
Cylinderinhoud : 418cc
Tankinhoud : 16 ltr. / draaiuur 8 h
Gewicht : 180 kg
Oliealarm : +
Aansluiting : 1x 230V
1x 380V 5polig 16A
Geluidsniveau : 72 dB(A) / 7 m
Afmetingen : (L)92 x (B)55 x (H)74 cm
Moeten we echt een ander aggregaat gaan zoeken? Of is er nog een andere oplossingen? Beide zijn overigens nieuw, zowel het aggregaat als de compressor.
In afwachting van de reacties,
Groet.
Peter
Ik ben nieuw hier en ik dacht wellicht kan men mij hier bij dit praktische vraagstuk helpen.
Ik heb een dieselaggregaat die we willen gaan gebruiken als spanningsbron voor een 380V luchtcompressor.
Wat is nu het probleem? Het lijkt erop dat het aggregaat niet krachtig genoeg is voor de luchtcompressor. Bij het aanzetten van de compressor zie je de motor een klein stukje verdraaien en dan klapt de automaat op het aggregaat eruit. De luchtcompressor start altijd drukloos op en op de normale 380V netvoeding doet het luchtcompressor het wel gewoon. Met mijn Automotive achtergrond heb ik net te weinig kennis om dit probleem te begrijpen. Ik heb al hier en daar het een en ander nagevraagd en de een geeft aan dat een softstarter mogelijk een oplossing zou kunnen zijn en de ander geeft aan dat we toch een ander aggregaat mogelijk moeten gaan aanschaffen.
Ik heb de typeplaatjes van het aggregaat en de compressor erbij gevoegd.
En dit zijn de specs van het aggregaat
Type: Kipor KDE6700T3
Model : Diesel aggregaat op wielen met electrische start en oliealarm
Capaciteit max.: AC 230V / 1680 watt
Capaciteit cont.: AC 230V / 1500 watt
Capaciteit max.: AC 400V / 6000 watt
Capaciteit cont.: AC 400V / 5500 watt
Motortype : KM186FA / 1 cilinder,- 4-takt
Motorolie : SAE 15W40
Toerental : 3000 omw/min.
Cylinderinhoud : 418cc
Tankinhoud : 16 ltr. / draaiuur 8 h
Gewicht : 180 kg
Oliealarm : +
Aansluiting : 1x 230V
1x 380V 5polig 16A
Geluidsniveau : 72 dB(A) / 7 m
Afmetingen : (L)92 x (B)55 x (H)74 cm
Moeten we echt een ander aggregaat gaan zoeken? Of is er nog een andere oplossingen? Beide zijn overigens nieuw, zowel het aggregaat als de compressor.
In afwachting van de reacties,
Groet.
Peter
- Bijlagen
-
- IMG_1882.JPG (129.96 KiB) 966 keer bekeken
-
- IMG_1881.JPG (117.52 KiB) 966 keer bekeken
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
De generator is inderdaad niet krachtig genoeg. Hij kan 5500VA leveren, bij 3 fasen 230V komt dat neer op 8A per fase.
De motor vraagt 7,3A per fase, dus nominaal is het al krap. Maar zo'n motor trekt bij het op toeren komen ongeveer de 7-voudige nominale stroom, dat komt neer op ongeveer 50A, en daar schakelt de beveiliging op uit.
De motor vraagt 7,3A per fase, dus nominaal is het al krap. Maar zo'n motor trekt bij het op toeren komen ongeveer de 7-voudige nominale stroom, dat komt neer op ongeveer 50A, en daar schakelt de beveiliging op uit.
-
- Berichten: 12.262
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
Zou het niet op te lossen zijn met een automaat met een C of D karakterstiek (aangenomen dat er nu B in zit)?
Overigens weet ik niet of het verstandig is, het zou natuurlijk kunnen dat die dieselmotor afslaat door de grote stroompiek, mogelijk schadelijk?
Overigens weet ik niet of het verstandig is, het zou natuurlijk kunnen dat die dieselmotor afslaat door de grote stroompiek, mogelijk schadelijk?
Victory through technology
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
In de genoemde specs staat van alles, behalve wat voor soort beveiliging er in zit. De beveiliging trager maken is het proberen waard, als dat tenminste mogelijk is.
- Moderator
- Berichten: 816
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
Ik heb hiermee geen ervaring maar toch een paar suggesties:
1. Is het mogelijk een ster-driehoekschakelaar tussen te schakelen?
2. Zo niet: tijdens het opstarten zal de compressor overheersend inductief zijn. Sluit tijdens het opstarten drie condensatoren parallel aan, dan neemt de stroom door het aggregaat af en die door de compressor toe.
3. Gebruik een autotrafo tijdens het opstarten om de stroompiek te matigen.
1. Is het mogelijk een ster-driehoekschakelaar tussen te schakelen?
2. Zo niet: tijdens het opstarten zal de compressor overheersend inductief zijn. Sluit tijdens het opstarten drie condensatoren parallel aan, dan neemt de stroom door het aggregaat af en die door de compressor toe.
3. Gebruik een autotrafo tijdens het opstarten om de stroompiek te matigen.
dat wel natuurlijk
-
- Berichten: 12.262
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
Op de site van de fabrikant staat het verder ook niet, maar wellicht is het wel na te vragen. Zeker gezien je zonder de piekstroom te weten niet echt kunt bepalen of je een zwaardere generator nodig hebt (en zo ja, hoeveel zwaarder?).
Verder kun je natuurlijk maatregelen nemen om de piekstroom te beperken, desnoods met vrij 'botte' inrush-limiters als NTC weerstanden. Op zich is dat een bewezen concept, alleen weet ik niet of er dan genoeg piekstroom over blijft om die compressor te laten draaien. Pluspunt is dat die NTC's heel goedkoop zijn (denk aan een tientje voor alle 3 de fasen op 10 amp ieder oid) en je het daarmee zonder veel gevaar kunt uitproberen.
Die condensatoren kunnen ook een goed idee zijn als het probleem is dat de stroombeperking de boel afschakelt als gevolg van kortstondig hoge blindstromen.
Verder kun je natuurlijk maatregelen nemen om de piekstroom te beperken, desnoods met vrij 'botte' inrush-limiters als NTC weerstanden. Op zich is dat een bewezen concept, alleen weet ik niet of er dan genoeg piekstroom over blijft om die compressor te laten draaien. Pluspunt is dat die NTC's heel goedkoop zijn (denk aan een tientje voor alle 3 de fasen op 10 amp ieder oid) en je het daarmee zonder veel gevaar kunt uitproberen.
Die condensatoren kunnen ook een goed idee zijn als het probleem is dat de stroombeperking de boel afschakelt als gevolg van kortstondig hoge blindstromen.
Victory through technology
-
- Berichten: 2
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
Goedemorgen Allen.
Bedankt voor u reacties tot dusverre.
Ik heb vanochtend een foto van de automaat specificaties gemaakt, zie de afbeelding.
Zou een andere automaat in combinatie met een sofstarter niet een mogelijkheid kunnen zijn?
In afwachting van uw reactie,
Groet.
Peter.
Bedankt voor u reacties tot dusverre.
Ik heb vanochtend een foto van de automaat specificaties gemaakt, zie de afbeelding.
Zou een andere automaat in combinatie met een sofstarter niet een mogelijkheid kunnen zijn?
In afwachting van uw reactie,
Groet.
Peter.
- Bijlagen
-
- Automaat aggregaat.jpg (88.58 KiB) 966 keer bekeken
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Dieselaggregaat en luchtcompressor
Ik heb de website van de Chinese fabrikant gevonden, maar nergens iets kunnen vinden over het uitschakelgedrag van deze automaat.
Zoals Benm al suggereerde kan je er een automaat met een C karakteristiek in zetten, maar ik durf niet te voorspellen of die het wel houdt.
Zoals Benm al suggereerde kan je er een automaat met een C karakteristiek in zetten, maar ik durf niet te voorspellen of die het wel houdt.