Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Hallo,

Ik ben nieuw op gebruik van forums maar heb er wel jaren lang veel van opgestoken door iedereen hun problemen aan te horen en hier wat van op te steken. Nu ben ik al een lange tijd dingen aan het bouwen en maken om stroom te winnen uit een apparaat, dit was hellaas altijd met voeding. Nu wil ik iets maken zonder voeding uit wat dan ook wat extern van mijn project is. Ik heb een fiets wiel gepakt en een houten frame gemaakt zodat het wiel op een as in het midden zit zodat je hem staand (zoals bij een fiets) of liggend (als een soort schotel) kan zetten. Op het wiel heb ik 36 spaken(van 5,5cm) en bij elke spaak heb ik een neodynium n52 magneet geplaatst(34 noorden naar buiten gericht en 2 Noorden naar het hart wiel), het is een balk magneet van 1.44T. Toen ben ik een magneet gaan maken die gebruikt kan worden als dipool(kracht van 1 van de twee polen weg halen) zodat je het wiel draaiende kan krijgen. Ik heb een spoel gemaakt(0,5mm koper, 5cm diameter pijp, 150 wikkelingen, in de kern een metalen pijp van 3cm) als ik deze op bepaalde plekken ophang rond om mijn wiel krijg ik op de volt meter spanning binnen, dit varieert per toerental en de plaatsing van de magneten als 2de laag, maar is van enkele milivolts 1,34mV tot soms een halve volt 0,5V.

Mijn vraag, kan ik deze spanning opslaan in bijvoorbeeld een oplaadbare batterij van 1.2V? Ook al is het een schommeling van spanning die binnen komt in de spoel ik heb geen 0! Kan dit met of zonder verdere aanpassingen worden opgeslagen?

Als er meer informatie nodig is voor een antwoord dan hoor ik dat.

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

zodat je het wiel draaiende kan krijgen
 
Wil je een constructie maken die als gevolg van magnetische krachten vanzelf blijft draaien zonder dat er externe energie wordt gebruikt?
Zo ja, dat is onmogelijk.
Zo nee, wat is precies het doel?

Berichten: 6

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Geachte Moderator,

Ik dacht ook altijd dat het onmogelijk was, maar dat is niet waar. Mijn wiel blijft voor meer dan 3 minuten in beweging(zo'n 1:30 in de zelfde richting en zelfde snelheid daarna remt hij af en eindigt hij heen en weer schommelend), in deze hele gemeten tijd kwam ik uit dat mijn volt meter 35v totaal had opgeteld, met de hoogste piek op 1:53 van 0,55V. Maar omdat ik geen accu of opslag plek heb (gemaakt of bedacht) kan ik niks met deze spanning.

Jouw vraag was welk doel het heeft.

Ik wil de stroom gebruiken om uit eindelijk een grote accu op te laden, dit is om verdere ontwikkelingen mogelijk te maken voor mijn idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Tot nu toe heb je alleen spanning opgewekt, en geen stroom, dus ook geen vermogen.
Zodra je vermogen gaat afnemen zal het snel stoppen.
 
Maar die 35 V snap ik niet , je hebt het over 0,55 V als hoogste, wat stelt die 35 volt dan voor ?
 
Om de accu op te laden met zo een lage spanning zal je een omvormer nodig hebben, om voldoende
spanning voor de batterij te verkrijgen afhankelijk van het type, zal in de buurt van 1,4 V  moeten zijn. 
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 6

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

WillemB,

Met die 35Volt bedoel ik: iedere seconde zie ik in mijn scherm van de voltmeter cijfers, dat is de gemeten milivolts. Als ik al die cijfers bij elkaar op tel kom ik gemiddeld op 35Volt uit, ik weet niet of dit kan of zo werkt, maar ik zou het raar vinden als volts verdwijnen. Ik hoopte al die kleine beetjes bij elkaar te kunnen stoppen in een opslagruimte.

Nou praat u over spanning en stroom,wat is het gene wat ik win uit mijn wiel met magneet opstelling? En is het gebruik van een simpele volt meter wel genoeg?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Dat het wiel beweegt is waarschijnlijk te danken aan een onbalans, en aan een goed wrijvingsarm lager. Op het moment dat de grootste massa onderin hangt, is het wiel uit geschommeld en gestopt met draaien en krijgt je het absoluut niet meer vanzelf aan het bewegen.
 
Blijvend draaien kan niet lukken, dat zou de wet van behoud van energie schenden en in principe het wereldenergieprobleem oplossen. In die poging zijn tallozen je voorgegaan, en iedereen faalde, het schendt immers zo'n beetje de belangrijkste natuurwet.
 
Op het moment dat je enig vermogen probeert af te gaan tappen zal het wiel veel sneller stoppen met draaien/schommelen.
 
Je mag geen voltages optellen, en wat WillemB stelt klopt: op het moment dat je én een voltage én een stroom meet dan meet je vermogen. Vermogen (Watt) is gelijk aan spanning (Volt) maal stroomsterkte (Ampère).

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Hobbyist tom schreef: Nou praat u over spanning en stroom,wat is het gene wat ik win uit mijn wiel met magneet opstelling? En is het gebruik van een simpele volt meter wel genoeg?

Alvast bedankt
 
Tom ,om je experimenten meer inhoud geven, zou ik je aanraden je verder te verdiepen in de electronica en de wet van Ohm.
Om iets te kunnen doen met je experiment zal je voldoende spanning moeten opwekken, en daarmee kan  een stroom in gang worden gezet om de batterij op te laden, en vermogen op te slaan voor later gebruik.
 
Een simpele voltmeter is niet genoeg. Een universeel meter is wel het minste, als het kan twee.
En de gemiddelde spanning, is het totaal gedeeld door het aantal metingen, dus nog even delen door het aantal metingen....
 
Dan zal je gemiddelde spanning nog steeds te laag zijn, er is meer spanning nodig, het liefst 2 volt of meer
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 6

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Beste Uphoff,

Dat het idee om oneindige energie te ontwikkelen 100000x opnieuw gedaan is wil niet zeggen dat iedereen het niet lukte. Er zijn genoeg mannen geweest die een werkend systeem hebben ontwikkeld alleen deze zijn niet te vinden via het gebruikelijke internet(ik moet daar voor al jaren het deepweb gebruiken). De stroom aftappen zorgt niet voor verandering in toeren tal of opgewekte spanning, want als ik er een verbruiker aan hang(zoals een 20Watt lampje) meet in geen verschil. Eigelijk heb ik geen verliezen gevonden door het gebruik van spoelen met ijzeren kern en zonder, het toeren tal is telkens gelijk met de spanning die m'n voltmeter meet en met die tijd hoelang het wiel draaid.

Mocht er een foto nodig zijn voor verduidelijking, kunt u mij dan aangeven waarvan. Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Hobbyist tom schreef: Er zijn genoeg mannen geweest die een werkend systeem hebben ontwikkeld alleen deze zijn niet te vinden via het gebruikelijke internet(ik moet daar voor al jaren het deepweb gebruiken).
Of je ze nou op het gewone web of op het deepweb vindt, het is allemaal bedrog. Als het echt mogelijk zou zijn, dan zou het allang op industriële schaal worden toegepast.

Berichten: 6

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Beste klazon,

Ik wil geen discussie op wekken of het wel of niet kan, die discussie heb ik jaren met iedereen! Ten tweede wil ik zeggen dat je dit roept zonder daarvan zekerheid te hebben, bouw een YouTube project na en zie of het wel egt of nep is!!

Mijn idee gaat werken omdat ik er vertrouwen in heb, en vooruitgang zie. De drempel heb ik aangegeven in het begin van dit topic. Ik waardeer alle hulp maar aan negatieve en onwetende opmerkingen heb ik eigelijk niks. Dit bedoel ik uit alle respect.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Ik ga echt geen youtube project nabouwen, want ik weet gewoon dat het niet werkt. En dat is geen negatieve opmerking, maar gewoon een hint dat je er beter mee kan stoppen. Maar als je er desondanks in gelooft, veel succes dan.

Berichten: 12.262

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Ik ben het eens met bovenstaande wat perpetuum mobiles en dergeijke betreft, maar dat neemt niet weg dat je toch een soort van dynamo hebt gebouwd. 
 
Nu weet ik niet hoe goed je opstelling is, maar als het een redelijke dynamo vormt, probeer dan eens al die spoeltjes (per stuk) kort te sluiten, en kijk of het wiel dan sneller tot stilstand komt. Als je een werkende dynamo hebt dan zou dit vrij snel moeten gebeuren. 
 
Wat je ook kunt doen is die magneten zo op het wiel zetten dat ze vlak langs een geleidende plaat metaal bewegen, bijvoorbeeld een blad koper of aluminium. Je zult verstelt staan hoe snel een wiel dan afremt puur als gevolg van de kortsluitstromen in het metaal (dit principe heeft legio praktische toepassingen). 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

WillemB en Benm,

Bedankt voor jullie uitleg, ik zal me dieper gaan richten op de cijfers (weerstand van koper en de stroom) en het afremmende effect van een koperen spoel op mijn opstelling. Nu weet ik dat koper een para magnetisch metaal is en dat deze een werking heeft op een bewegend magnetisch veld , anders dan ijzer en kobalt(ferromagnetische metalen).

Ik zal alleen een toevoeging geven waarom ik die stroom wil opslaan en wat ik daarmee gaat doen.

Ik wil het wiel draaiende houden door spoelen te gebruiken en deze door stroom magnetisch te maken(met ijzeren kern). Zo moet hij dus (op aansturing) steeds mijn wiel helpen om over het dooie punt heen te komen die mijn dipool magneet creëerd. Zonder dit is mijn idee eerder een kortdurige perpetuum machine, helemaal mee eens! Maar ik ben hard aan het werk om dit idee egt werkende te krijgen, alleen de uitleg hierover vind ik vaak te lastig of niet aansluitend op mijn probleem(in mijn ogen) plus dat de stof ook niet simpel is uit te leggen. Ik ga vandaag nog proberen te vinden wat de exacte cijfers zijn van mijn vermogen (met een multimeter) en hoe het zit met de wet van ohm.

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Kijk, als je dit wil doen om voor jezelf te leren hoe dingen werken, kan ik dat alleen maar toejuichen. Echter heb je nu denk ik wel door dat jij en ook niemand anders het ooit zal lukken een continue bewegend iets te kunnen maken zonder er energie van buiten in te stoppen. Dat is geen mening maar een feit, opgelegd door de wetten van de natuurkunde (die ook al golden voordat we ze in een boekje opschreven ;)).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe sla ik spanning op die ik win uit een spoel met neodymium magneten.

Hobbyist tom:
 
op deze pagina (klik) zul je wellicht veel inspiratie kunnen opdoen.
Wat je ook moge uitvinden, A. Graham Bell had al iets basics laten vastleggen.

Reageer