Springen naar inhoud

hoe werkt een boksbal?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sam van Dijck

    Sam van Dijck


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 08:47

Geachte dames/heren,

 

Ik heb een probleem en ik kan er maar niet achter komen hoe ik dit het beste kan oplossen..

 

Ik wil graag iets gaan maken voor een feest dat te maken heeft met een boksbal. hieronder de uitleg:

 

Jullie kennen allemaal wel de ouderwetse boksbal automaat op de kermis en wellicht ook de kop van jut. met deze 2 attracties wil ik iets gaan doen.

 

Ik wil namelijk een kop van jut gaan bouwen met het mechanisme van een boksbal. de bedoeling is dat mensen met een hamer op (jut) gaan slaan. Vervolgens gaat er een meter omhoog en aan de hand van je score word er een animatie getoond. Even voor de duidelijkheid een voorbeeld.

 

sla je tussen:

 

0-250 dan krijg je een animatie waarmee je een muur ziet die bijna niet openbreekt.

250-500 zie je dat de muur een klein stukje openbreekt.

500-750 dan breekt de muur bijna open

750-1000 dan breekt de muur volledig open.

 

Hoe kan ik  dit het beste aanpakken? het mag best wel wat kosten (2000-3000,-)  ik ken meerder grafische vormgevers die de animatie kunnen maken.

Ik neem aan dat ik een soort computer moet aansluiten tussen het apparaat en het animatie scherm met een soort excel code? die meet hoeveel er geslagen word en op de hand hiervan kan er een sein doorgegeven worden naar de animatie?

 

 

Heeft iemand enig idee hoe ik hier mee kan beginnen?

of bij welk bedrijf ik dit zal moeten laten doen?

 

alvast bedankt.

 

met vriendelijke groet,

 

Sam ......

 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Back2Basics

    Back2Basics


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 09:35

Dan kun je een uitvoering maken net zoals die op de kermis werkt. Je koppelt de kop en de animatie fysiek volledig los. Vanop afstand bedien je zelf die animatie. Dat zorgt 'geheid' voor amusante discussie en aanmoedigingen.

Als je nou ook nog die kop pas na jouw commando laat verschijnen, dan blijft het gebruik onder controle.


#3

Sam van Dijck

    Sam van Dijck


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 09:47

oké dus je zegt eigenlijk dat je apart een kop van jut moet kopen en dan zelf  de animatie moet besturen?

 

is er ook een mogelijkheid om dit zelf op elkaar te laten afstemmen?

hoe word die kracht gemeten bij een kop van jut? akoestisch snap ik hoe dit werkt, maar geld dit zelfde systeem ook voor een digitaal gestuurde machine?

 

en als de machine apart van de animatie staat moet je telkens zelf selecteren welke animatie afgespeeld word? hier zit een vertraging in van 10 sec neem ik aan?


#4

Back2Basics

    Back2Basics


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 10:57

Bij de originele attractie kon het wel gebeuren dat er iemand in de buurt van (naast) de machine stond, die dan in bepaalde gevallen aan een touwtje trok, waardoor de bel klonk. Meestal gebeurde dat niet, zodat de 'speler' weer geld uitgaf om het nog eens te proberen. Op die manier werden kermisinkomsten verkregen.

 

In jouw geval zou ik een kop-van-jut installatie huren, en er wellicht een paar schakelaars op monteren waarmee de gewenste animatie wordt afgespeeld op een computerscherm.


#5

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5885 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2016 - 15:56

Als het voor eenmalig gebruik is, dan zou ik iets zien te huren. Kost vast een pak minder geld en moeite.

Google eens op 'Kop van Jut huren' voor een paar honderd euro ben je dan klaar.

Kijk ook eens hier.

Motus inter corpora relativus tantum est.

#6

Sam van Dijck

    Sam van Dijck


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 15:58

de bedoeling is dat hij wel meer gebruikt gaar worden.. misschien wel 50x..

 

plus dan blijft er nog steeds het probleem dat de animatie niet afgespeeld kan worden.


#7

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5885 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2016 - 16:36

Je zou kunnen denken aan een high g accelerometer (klik), gekoppeld aan wat arduino hardware voor de triggering van de gewenste niveaus en een zakprojector (klik) die de gewenste animatie op een matte plaat perspex o.i.d. projecteert. Je kan er dan ook nog geluid bij laten horen. Dat alles tezamen in een te verankeren (aan een wand of de grond) of heel zware kast plaatsen en je bent een heel eind.
 
Dat vereist wel iemand met een goede kennis van elektronica om het geheel correct te koppelen. Ook zal je er voor moeten zorgen dat dat beamertje van schokdemping wordt voorzien.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#8

Sam van Dijck

    Sam van Dijck


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2016 - 16:41

kijk!! top!! dit is wat ik bedoelde... hartstikke bedankt voor je reactie.. ik ben geholpen!!


#9

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9334 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2016 - 02:22

Dat zou idd kunnen, of je werkt met 2 lichtsluizen die de boksbal detecteren met wat afstand ertussen. Door de tijd tussen de onderbrekingen te meten kun je de snelheid inschatten, iets dat denk ik met een arduino ook best te doen is (of eventueel wat basale electronica mocht de arduino te traag blijken). 

 

Hoe je het resultaat wilt laten zien weet ik niet, maar als het niet al te groot is dan zou je evt ook een led-matrix kunnen gebruiken (32x32 oid), desnoods direct aan te sturen uit een arduino of iets soortgelijks. 

Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures