CO2 als koelmiddel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

CO2 als koelmiddel

Hallo iedereen!

Ter voorbereiding van het examen bekeek ik de voorbeelden eens en dit was een vraag die ik toch niet zo begreep:

"Waarom is vast CO2 een efficient koelmiddel?"

Ik weet dat dit iets te maken heeft met het fasediagram van koolstofdioxide maar verder kan ik daar niet echt iets aan koppelen. Wat is er eigenlijk zo anders aan het fasediagram van CO2?

Alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: CO2 als koelmiddel

CO2 heeft bij kamerdruk geen vloeibare fase, je hebt dus een overgang direct van vast naar gas. Dat kost meer warmte dan de afzonderlijke overgang van vast naar vloeibaar, of van vloeibaar naar gas bij gangbare stoffen. 
Victory through technology

Berichten: 13

Re: CO2 als koelmiddel

Dus als ik het goed begrijp, kost het meer energie om terug naar de gasfase te gaan, waardoor deze dus liefst in de vaste fase blijft als koelmiddel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 als koelmiddel

Nee dat begrijp je verkeerd. Als je gewoon waterijs zou gebruiken om te koelen, zou dat vast blijven?

Berichten: 13

Re: CO2 als koelmiddel

Neen maar het fasediagram van water valt niet te vergelijken met het fasediagram van koolstofdioxide

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: CO2 als koelmiddel

door de sublimatie heb je in één keer de smeltwarmte én de verdampingswarmte nodig. 
Dat is uiteraard meer dan alléén de smeltwarmte óf alléén de verdampingswarmte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: CO2 als koelmiddel

Jan van de Velde schreef: door de sublimatie heb je in één keer de smeltwarmte én de verdampingswarmte nodig. 
Dat is uiteraard meer dan alléén de smeltwarmte óf alléén de verdampingswarmte.
 
Klopt, echter de warmteoverdrachtscoëfficient van vast CO2 is lager dan die van vloeibaar CO2. Dus, hoewel je per kg meer kJ aan energie kan onttrekken, duurt het koelproces wel langer dan wanneer je vloeibaar CO2 zal gebruiken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: CO2 als koelmiddel

Jawel, maar het betreft hier zo te zien een examenvraag, dus ik denk dat het wenselijke antwoord zit in sublimatie vs smelten of verdampen. 
 
Praktisch krijg je die overdracht overigens best voor elkaar: Ik heb in het lab om dingen supersnel te koelen wel eens gebruik gemaakt van CO2 pallets in ethanol. Dat geeft een ijskoude visceuze substantie die prima plakt aan reageerbuizen en ander glaswerk en het extreem snel afkoelt tot zeker -50, aanzienlijn sneller dan werken met vloeibaar stikstof waarbij het door het leidenfrost effect veel langer duurt ondanks de veel lagere temperatuur. 
 
Overigens is dat een zeer gevaarlijke methode, je hebt iets zo visceus als motorolie dan koud genoeg is om acuut dingen als vingers te bevriezen en er niet zo gemakkelijk vanaf gaat. Kort onderdomepelen in dit mengesel kost je vermoeddelijk een vingerkootje, terwijl dat bij stikstof gevaarloos kan als je een beetje handig bent - hetgeen ook maar weer aantoont waarom het effectief is ;)
Victory through technology

Reageer