Domino met tegels

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Domino met tegels

Een mooie kerstpuzzel: hoe verklaar je de teruggaande dominogolf in de video? link
 

(EDIT: originele youtube video, die verdwenen was, vervangen door een andere)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Domino met tegels

Het zal wel een paar keer mis zijn gegaan voordat de juiste afstand tussen de tegels precies was bereikt.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Domino met tegels

mijn oplossing is leesbaar tussen de haakjes, na selecteren:
( de laatste tegel aan het eind kan helemaal plat vallen, in tegenstelling tot de andere. De tegels zijn zó op afstand geplaatst dat de vorige tegel dan net langs de verticale rand van de vorige kan vallen, maar niet langs de diagonale rand tijdens het heengaan)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Domino met tegels

Met die verklaring ben ik het eens.
 
Het nadeel van deze methode lijkt me ook dat je achteraf iedere tegel moet optillen voor een klodder cement

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Domino met tegels

Ah, wat een mooi gezicht!

Berichten: 656

Re: Domino met tegels

jkien schreef: Met die verklaring ben ik het eens.
 
Het nadeel van deze methode lijkt me ook dat je achteraf iedere tegel moet optillen voor een klodder cement
 
Denk dat dit alleen voor het filmpje was immers om ze precies te plaatsen moet je ze eerst tegen elkaar aanleggen en dan rechtop zetten. Het is ondoenlijk om het allemaal precies uit te meten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Domino met tegels

Het zijn trouwens extra dikke tegels, de linkerfoto laat een verdikking aan de onderkant zien. Dat maakt dat ze bij de val naar rechts schuiner en makkelijker op elkaar blijven liggen. De middelste foto laat zien dat de hoek van de gevallen tegel geen contact maakt met zijn buurman, hij blijft er als het ware boven zweven. De rechterfoto laat een schijnbare voeg zien tussen de muur en de tegel, door de verdikking.
 
Met gewone stoeptegels zal de dominoshow vast moeilijker worden.
 
tegels3.png
tegels3.png (389.61 KiB) 778 keer bekeken
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Domino met tegels

Dat dit met een dikkere tegel makkelijker gaat (lees: wat meer overlap geeft) is meetkundig prima aan te tonen. Met een standaard Hollandse stoeptegel (die ook nog eens een afgeschuinde bovenkant heeft) zal dit kunstje niet meevallen. 
Maar verder mag die verdikking aan de onderkant geen rol spelen lijkt me. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer