Springen naar inhoud

Waarom zou de NTC-weerstand veel sneller opwarmen dan afkoelen?

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2017 - 09:54

Meetserie A en B zijn twee verschillende metingen, hoe kun je dan die twee combineren? Lijkt mij bijna onmogelijk of ik zie echt iets over het hoofd...

als je een verband hebt tussen K en L, en ook een verband tussen L en M, dan moet het mogelijk zijn een verband op te stellen tussen K en M. 

Je grafiek (2e plaatje) is overigens geen "schoonheid" . Als die met excel is gemaakt zou ik dat even opnieuw doen, en dan een spreidingsgrafiek met vloeiende lijn laten maken. Het is immers onwaarschijnlijk dat de weerstand van de NTC zal toenemen bij toenemende temperatuur rond de 55°C, terwijl hij overal elders daalt met toenemende temperatuur. 

grf.PNG

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

joyb

joyb

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2017 - 15:13

als je een verband hebt tussen K en L, en ook een verband tussen L en M, dan moet het mogelijk zijn een verband op te stellen tussen K en M. 

Je grafiek (2e plaatje) is overigens geen "schoonheid" . Als die met excel is gemaakt zou ik dat even opnieuw doen, en dan een spreidingsgrafiek met vloeiende lijn laten maken. Het is immers onwaarschijnlijk dat de weerstand van de NTC zal toenemen bij toenemende temperatuur rond de 55°C, terwijl hij overal elders daalt met toenemende temperatuur. 

attachicon.gif grf.PNG

Over dat verband gesproken.. het enige wat ik me kan bedenken is dat ik 8 tijdstippen in tabel 3 heb staan en 11 temperatuurwaarden in tabel 2.. dus dan de eerste 8 temperatuurwaarden naast de 8 tijdstippen zetten? Ik snap het nog steeds niet!:(

En van de grafiek wist ik dat het niet zou kloppen die spontane toename, bedankt voor de tip dan zal ik een nieuwe grafiek maken!

attachicon.gif grf.PNG

Over dat verband gesproken.. het enige wat ik me kan bedenken is dat ik 8 tijdstippen in tabel 3 heb staan en 11 temperatuurwaarden in tabel 2.. dus dan de eerste 8 temperatuurwaarden naast de 8 tijdstippen zetten? Ik snap het nog steeds niet!:(

En van de grafiek wist ik dat het niet zou kloppen die spontane toename, bedankt voor de tip dan zal ik een nieuwe grafiek maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2017 - 16:18

als je een grafiek (1) hebt van weerstand tegen temperatuur, en ook een grafiek (2) van weerstand tegen tijd, dan kun je door interpoleren een grafiek maken van tijd tegen temperatuur. 

in (2) lees je een weerstand op t=12 s af, in (1) lees je de bij die weerstand behorende temperatuur af, en zo bouw je een tabel tijd-temperatuur waarmee je vervolgens een grafiek tijd-temperatuur kunt tekenen. 

Andere optie is om excel van beide grafieken de functie te laten bepalen en die functies wiskundig in elkaar te rekenen tot één nieuwe tijd/temperatuurfunctie.Maar dat gaat ivm de onregelmatige toevoer van warmte niet eenvoudig zijn. Alleen voor het afkoelingstraject is dat wél een levensvatbare optie. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures