Vorm koeltorens kerncentrale

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vorm koeltorens kerncentrale

Weet iemand waarom de koeltorens van een kerncentrale een parabolische vorm hebben :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vorm koeltorens kerncentrale

Beste hoorntjesman (iets Italiaans?),

Ik denk dat je daarmee de 'trek' van de schoorsteen kan verbeteren. Hoe groter de snelheid waarmee de gassen de toren uit stromen, hoe beter je nieuwe lucht van onderen de toren in kan trekken. Zo hoef je zelf minder energie te stoppen in de beweging van de koellucht.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vorm koeltorens kerncentrale

De vorm heeft niet alleen te maken met de trek, maar ook met de stabiliteit van het bouwwerk.

Op het oppervlak van de toren kun je namelijk van links boven naar rechts beneden en van rechts boven naar links beneden rechte lijnen trekken.

Het beton is dan ook gewapend met rechte betonijzerstaven in een kruislings patroon. En dat is een vereenvoudiging van de bewapening die het mogelijk maakt om met een dunnere, dus lichtere betonwand te volstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vorm koeltorens kerncentrale

Afbeelding

Juistem, op het rechte vlak kan je inderdaad recht bewapenen.

Echt een parabool zou ik het overigens niet noemen, Corno.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 84

Re: Vorm koeltorens kerncentrale

Weet iemand waarom de koeltorens van een kerncentrale een parabolische vorm hebben   :roll:
Het gaat niet alleen om de koeltorens van kerncentrales. Dit zijn natuurlijk wel de meest in het oog springend, omdat deze vaak zo groot zijn. Maar er zijn ook kleinere versies in gebruik.

De vorm is inderdaad bedoelt om de "trek" te vergroten. Om een goede koeling te krijgen wil je namelijk genoeg lucht doorstroming hebben. Het koelend vermogen van de toren is namelijk gebaseerd op verdamping (het zijn verdampingskoelers) en daar heb je stromende lucht voor nodig.

Als alternatief voor de kleinere versies worden versies gebruikt die meerdere pakketten hebben, en die aan de bovenkant een geregelde ventilator hebben waarmee de trek geregeld kan worden.

De stabiliteit heeft er inderdaad ook mee te maken. Maar goed, wat was er eerst, de kip of het ei? Met andere woorden, was de vorm er eerst of was de stabiele bouwvorm er eerst? Dat zou ik niet weten, ik ben geen bouwkundige.

Groeten

Techneut

Reageer