statische frictie bij rollen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

statische frictie bij rollen

Hoi,
 
Giancoli legt op de volgende manier uit waarom statische frictie geen arbeid verricht in het geval van een rollende bal die niet slipt:
 
Screen Shot 2016-12-31 at 11.21.52.png
Screen Shot 2016-12-31 at 11.21.52.png (276.16 KiB) 373 keer bekeken
 
Ik volg de redenering, maar het zou nooit in mij opgekomen zijn dat de het punt P als het ware recht omhoog beweegt (of, zoals zij het verwoorden, een punt willekeurig dicht links van P). Ik zou juist het tegenovergestelde hebben gedacht; dat het alleen horizontaal (naar links) beweegt.
 
Kan iemand mij uitleggen hoe ze erop zijn gekomen dat die punten bij benadering alleen in verticale richting bewegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: statische frictie bij rollen

de bal hieronder rolt steeds een hokje verder naar rechts
 
wiel.png
wiel.png (43.73 KiB) 370 keer bekeken
 
zelfs over deze draaiingshoek van bijna 40° zie je dat punt P nauwelijks in horizontale zin beweegt
 
dat komt omdat dat  de schuine zijde S van een rechthoekige driehoek die je kunt tekenen tussen zijn oude en nieuwe positie en de grond nauwelijks langer is dan de lange rechthoekszijde A
 
WIEL2.png
WIEL2.png (25.56 KiB) 370 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: statische frictie bij rollen

Een belangrijke kwestie voor voetgangers, die hiermee te maken heeft, is: hoe snel kun je de weg oversteken achter een fiets die door een plas rijdt? Je wit natuurlijk niet natgespat worden. Je hebt nu het inzicht dat water dat aan de natte band hangt geen achterwaartse snelheid krijgt, de druppels worden verticaal omhoog getrokken, en daarna voorwaarts. Je kunt dus onverwijld achter de fiets droog oversteken!
 
Heel anders is het voor een fietser die achter een andere fietser rijdt.
 
 
Interessant is ook om de snelheidsrichting af te leiden uit de bewegingsgrafiek (cycloide) van een fietsventiel: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: statische frictie bij rollen

Oh wow, zo had ik het plaatje helemaal niet in mijn hoofd! Hartstikke bedankt voor de verhelderende tekening!

Reageer