De aerodynamische vorm van de fiets

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

De aerodynamische vorm van de fiets

Hallo,
 
Ik heb als onderwerp voor mijn PWS gekozen om te onderzoeken of de aerodynamische toepassingen op een fiets echt  werken. We hebben daarvoor een fiets met en een fiets zonder aerodynamische aspecten ge-3D-print en in een windtunnel hebben we ontdekt dat het wel degelijk werkt. We moeten nu onderbouwen waarom het zo is. Wij hadden gekozen om de buizen in druppel vorm te maken omdat we op internet hadden gelezen dat dat de beste vorm is voor subsonische snelheden. Ik vind op internet een paar dingen over viscositeit en Reynoldsgetallen maar het is nog niet helder wanneer iets wel en wanneer iets niet aerodynamisch (een lage Cw-waarde) is.
 
Alvast heel veel dank voor iemand die dit kan uitleggen!!!
 
Oskar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De aerodynamische vorm van de fiets

'Even' berekenen wat de Cw van een willekeurige vorm is, gaat meestal niet lukken. Deze waarde wordt voornamelijk experimenteel vastgesteld, en is voor een aantal basisvormen natuurlijk al lang gemeten.
Mogelijk heb je wat aan deze Nasa site. Als je alle links volgt, krijg je een redelijk inzicht in de in's en out's van luchtweerstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: De aerodynamische vorm van de fiets

Heel interessante link, en merkwaardig dat de Cd van een bol zoveel varieert...
iemand die daar wat meer van weet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De aerodynamische vorm van de fiets

Hier wordt dat wat nader toegelicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: De aerodynamische vorm van de fiets

OK, oppervlaktetoestand, daar had ik niet op gedacht. Is logisch natuurlijk.
bedankt!

Reageer