Railgun werking

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Railgun werking

Hallo,
 
Ik ben Tobias, zesdejaars VWO-student, binnenkort moet ik een praktische opdracht inleveren over een zelfgekozen onderwerp.
Ik heb gekozen voor een railgun/elektromotor-achtig iets (zie afbeelding hieronder en mijn eigen paintschakelschema in de bijlage):
Afbeelding    
Nu ken ik de linkerhandregel die voor mij als VWO6-student aangeeft dat de lorentzkrachten van beide magneten naar het zuidwesten(in de afbeelding hierboven) wijzen. Maar ik vroeg mij af hoe het nu echt werkt, waarom gaat dit voorwerp rijden als je er een bepaalde current doorheen jaagt? Enige elektrische energie moet omgezet worden in bewegingsenergie, maar hoe dit nu echt haarfijn werkt weet ik niet en kan ik helaas niet vinden. 
Ik hoop dat iemand van jullie mij de diepgang kan verschaffen waar ik als VWO6-student vanzelfsprekend naar hunker.
 
Groet,
Tobias
Bijlagen
schakelschema lineaire elektromotor.jpg
schakelschema lineaire elektromotor.jpg (46.99 KiB) 674 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Railgun werking

Verder heb ik ook nog een vraag naar het bepalen van de magnetische inductie(B) voor magneten,
 
Toen ik mijn schijfmagneetjes kocht stond het volgende op de verpakking vermeld: 
  • Diameter: 15mm
  • Hoogte: 2mm
  • Houdkracht: 3,2kg
  • Magnetisering: N45
Toen ik op internet ging zoeken hoe ik hiermee de magnetische inductie uit kan rekenen, stuitte ik op de volgende formule(bijlage) en het volgende figuur:
Afbeelding
Nu weet ik niet wat ik hier als z moet gaan nemen om de B te bepalen. Ik weet dat de B dus afhangt van de afstand van de magneet tot een ander voorwerp, maar ik weet niet welke waarde of wat ik hier als ander voorwerp moet nemen wil ik de B bepalen in deze context.
 
Groet, 
Tobias
Bijlagen
SUPERFORMULE.JPG
SUPERFORMULE.JPG (11.27 KiB) 674 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Railgun werking

aardige opdracht heb je! er is best veel te vinden over dit onderwerp
Railgun.jpg
Railgun.jpg (129.15 KiB) 676 keer bekeken

Reageer