Springen naar inhoud

Kromtestraal van de ruimtetijd (2)

• Log in om te kunnen reageren

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6283 berichten
  • Moderator

Geplaatst op Gisteren, 00:45

Misschien begrijp ik je niet goed, maar dat kan toch helemaal niet?

Je kan c en G wel op 1 stellen, maar de dimensies moet je gewoon behouden, anders wordt het onzin.

En alfa is wel dimensieloos, maar heeft een waarde, dus die kan je ook niet wegstrepen.

Mis ik iets?

Motus inter corpora relativus tantum est.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op Gisteren, 00:55

Ik vermoed dat men dit bedoelt:

https://en.wikipedia...zed_unit_system

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op Gisteren, 01:02

Je kan c en G wel op 1 stellen, maar de dimensies moet je gewoon behouden, anders wordt het onzin.

Mis ik iets?

Ja, het feit dat je Lorentztransformaties kan uitvoeren betekent essentieel dat je tijd en afstand kunt beschouwen als grootheden met dezelfde eenheid.

while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6283 berichten
  • Moderator

Geplaatst op Gisteren, 03:06

Ach so!

Maar dan zit ik nog met die dimensieloze alfa die een waarde heeft.

Motus inter corpora relativus tantum est.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3268 berichten
  • Moderator

Geplaatst op Gisteren, 07:43

Ja, het feit dat je Lorentztransformaties kan uitvoeren betekent essentieel dat je tijd en afstand kunt beschouwen als grootheden met dezelfde eenheid.

Wat ik hier doe is echter massa en afstand als grootheden met dezelfde eenheid beschouwen. Of ik zou het zelf beter vinden om te zeggen: m* (graviationele straal) en afstand, die alleen van de massa af hangt.

DParlevliet

DParlevliet

• >250 berichten
  • 301 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op Gisteren, 10:12

Dat volgt toch simpel uit het 4D-model? Als je de tijd-as met c vermenigvuldigt krijg je de eenheid afstand, net als de andere assen. Vermenigvuldigen met een constante verandert wiskundig niets, behalve de tijdas-schaal. Daarom mijn vage vermoeden dat tijd ook in werkelijkheid iets met afstand van doen heeft: het 4D-model werkt alleen als c constant is, dus vereist een vaste (licht)snelheid.

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures