plastic uit zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

plastic uit zetmeel

Hallo allemaal,

​Er werd mij gevraag voor school om te verklaren hoe het kan dat je plastic kan maken uit zetmeel aangezien de "monomeren" al in het zetmeel aanwezig zijn. Ik denk hierover het volgende:

Zetmeel bestaat uit amylose en uit amylopectine. Deze twee stoffen worden door onderlinge waterstofbruggen aan elkaar gebonden zodat zij de zogenoemde zetmeelkorrels vormen. Wanneer je de zetmeelkorrels in water stopt en dit verwarmd,  nemen de amylose moleculen meer water op. Hierdoor zwellen de zetmeelkorrels en breken de onderling gevormde waterstofbruggen. Zolang de suspensie opzwelt en stroperiger wordt nemen ook de amylopectine moleculen water op. Hierdoor verliest de zetmeelkorrel zijn structuur en stevigheid en wordt er een maximale viscositeit bereikt. Bij verder verwarmen en roeren gaan de zetmeelkorrels kapot, de viscositeit neemt af en de moleculen lossen geheel op in water.

​Ik mis nu dus alleen nog het stukje waarom die moleculen een plastic vormen als het wordt afgekoeld.

​Zou iemand mij dus kunnen uitleggen hoe het kan dat het plastic gevormd kan worden nadat het mengsel wordt afgekoeld? Heeft dit met de ordening te maken? En klopt mijn verklaring tot nu toe?

Alvast bedankt!

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: plastic uit zetmeel

Er klopt niet veel van je verhaal.
 
Zowel amylose als amylopectine zijn polymeren van glucose. Verschil is dat amylopectine vertakkingen heeft en amylose niet. Door het zetmeel op een speciale manier te behandelen worden de zijtakken van de amylopectines verwijderd waardoor het ook amyloses worden. Al die lineaire amylosemolekulen rangschikken zich nu veel beter langs elkaar waardoor er veel meer H-bruggen gevormd kunnen worden en er na afkoelen een vast bioplastic ontstaat.
 
Voor meer details, google bijvoorbeeld met:
https://www.google.nl/search?q=bioplastic+from+starch
en zoek ook op youtube.

Reageer