16e eeuws kruikje met een geheimschrift?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

16e eeuws kruikje met een geheimschrift?

Bij ons op de kasteelruine te Stein hebben we een kruikje uit Raeren uit de 16e Eeuw met 3 rozetten met wat lijkt een codering. We proberen nu om hier een oplossing aan te geven, maar we komen niet echt verder.
 
Ik vraag me af of hier wellicht iemand is, die ons verder kan helpen, en wellicht een oplossing kan geven voor hetgeen er op het kruikje staat.
 
Het gaat om een kruikje uit Raeren met een 3tal identieke rozetten. In het centrum van de rozetten staat een zon centraal, met daaromheen een tweetal ringen met letters en cijfers. (ik heb een tweetal fotos aangehecht ter verduidelijking.)
 
Figuur 02 is een tekening van de rozet
Figuur 04 het kruikje zelf
 
Op de hals van het kruikje staan een mans- en een vrouws- figuur.
 
We schatten dat het kruikje van de tweede helft van de 16e eeuw is, mede doordat een soortgelijk kruikje uit 1576 in het museum in Raeren te vinden is. (zelfde vorm, zelfde zon, zelfde handschrift, echter andere codering) Figuur 5 is hier een foto van.
 
 
De familie die in de tweede helft op het kasteel in Stein woonde is de familie Bronckhorst Batenburg, welke daar vrij lang heeft gewoont. wellicht zijn de afgebeelde personen familieleden, en heeft de code hier betrekking op, maar dit is giswerk op dit moment.
 
Wie kan wellicht verder helpen met deze zoektocht?
 
Iedere input is welkom.
 
Thanks
 
Arjan
Bijlagen
Figuur 5.jpg
Figuur 5.jpg (104.05 KiB) 527 keer bekeken
Figuur 04.jpg
Figuur 04.jpg (156.54 KiB) 527 keer bekeken
Figuur 02.jpg
Figuur 02.jpg (123.56 KiB) 527 keer bekeken

Reageer