Kanker tijdens cleavage

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Kanker tijdens cleavage

Hallo,
 
tijdens het bestuderen van bepaalde onderwerpen vroeg ik me af of het mogelijk is dat kanker zich vormt in een vroeg embryonaal stadium. Neem als voorbeeld cleavage. In dit stadium is er mitotische deling. Als dit gebeurt, wat gebeurt er dan met het zygote/embryo en de drager en hoe wordt het verholpen? Kan iemand mij het verlossende antwoord geven want ik kon hier zelf niks over vinden in de beschikbare medische boeken.

Berichten: 12.262

Re: Kanker tijdens cleavage

Ergens zou ik denken dat zoiets domweg resulteert in een miskraam zonder dat er verder iemand onderzoek zal doen naar de exacte reden. 
 
Overigens lijkt het me redelijk waarschijnlijk dat de moeder in kwestie dat niet eens door heeft in een dusdanig vroeg stadium.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Kanker tijdens cleavage

Interessante vraag. Ik heb ook even gezocht, maar kon ook niks vinden. Echter, wat ik wel overal las is dat een tumor of kanker in een foetus heel weinig voorkomt, maar als het voorkomt is het vaak gewoon een benigne zwelling die door abnormale groei is gevormd. Die zwelling wordt dan verwijdert na de bevalling en er is dan meestal niks meer aan de hand. Als er echt kanker aanwezig is in de baby, dan wordt dit via het bloed van de moeder de baby in gebracht via de placenta of heeft het een erfelijke oorsprong. Wat dat betreft zou ik denken dat kanker tijdens de embryonale klieving niet of nauwelijks voorkomt. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er (benigne) zwellingen in het lichaam kunnen ontstaan. 
 
De klieving van een zygote zorgt ervoor dat er 16 tot 32 diploïde cellen worden gevormd, die samen de morula vormen. Na de vorming van de morula gaan de cellen zich vervolgens rangschikken (epiblast, hypoblast en trofoblast) en ontstaat er een ruimte binnen de cellen (de blastocoel). Tijdens deze organisatie treedt ook de eerste celdifferentiatie op. Je kunt je wel voorstellen dat die hele organisatie verstoord wordt als er ineens veel meer cellen zijn. Ik denk persoonlijk dat er dan een organisme ontstaat die niet levensvatbaar is, wat zal resulteren in een miskraam zoals Benm al zei; dit is echter puur een persoonlijke aanname.
 
Het is lastig om onderzoek te doen naar dit soort zaken, aangezien de embryo's van zoogdieren (vooral van mensen) in kleine aantallen geproduceerd worden (normaal gesproken minder dan 10 en in mensen zelfs maar 1; en in sommige gevallen 2). Het levert dus niet genoeg materiaal voor een 'sterk' onderzoek. Daarnaast treedt de embryogenese, de hele ontwikkeling van het embryo, in het lichaam van de moeder plaats. Het is lastig om de precieze omstandigheden in vitro na te bootsen (alhoewel dit tegenwoordig wel kan!). Bovendien zijn de cellen lastig te manipuleren aangezien ze ontzettend klein zijn (slechts 100 μm in diameter en amper zichtbaar met het blote oog). Vandaar dat er een minder breed beeld is over de klieving van embryo's van zoogdieren.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer