Statistische Analyse

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Statistische Analyse

Beste lezer
 
Ikzelf ben een masterstudent en voor mij thesis ga ik de beloningstevredenheid na op verloopintentie. Op dit moment vraag ik me af hoe ik de gegevens statistisch kan analyseren gebruik makend van SPSS. Ik ben niet zeker welke methode ik moet gebruiken dankzij mij beperkte kennis van statistiek en statistische programma's.
 

Mijn hypotheses zijn de volgende:
1. De relatie tussen X1 en Y neemt toe bij hogere opleidingsgraden.
2. De relatie tussen X2 en Y neemt toe bij hogere opleidingsgraden.
3. X2 heeft een grotere invloed op Y dan X1.
 
De onafhankelijke variabelen zijn X1, opgedeeld in P1, P2, P3 en P4, en X2. P4 wordt in dit onderzoek niet gebruikt en deze gegevens werden verzameld aan de hand van een vragenlijst met likert schalen. (X1 = P1+P2+P3)/3
De afhankelijke variabele Y wordt ook gemeten aan de hand van een vragenlijst met een zevenpuntenschaal.
 
Daarnaast heb ik ook informatie over de leeftijd (ratio), geslacht (m/f vraag), opleidingsgraad (multiple choice), management positie (ja-neevraag) en loon (nominale schaal). Opleidingsgraad wordt opgedeeld in 4 subgroepen (Pbach, Abach, Master en Phd).
 
Met vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische Analyse

Ik gooi hem er nog eens in: https://wikistatistiek.amc.nl/index.php/KEUZE_TOETS

Hoever was je zelf al gekomen? Heeft er een begeleider je onderzoeksvragen goedgekeurd?

Berichten: 3

Re: Statistische Analyse

Saffron schreef: Ik gooi hem er nog eens in: https://wikistatistiek.amc.nl/index.php/KEUZE_TOETS

Hoever was je zelf al gekomen? Heeft er een begeleider je onderzoeksvragen goedgekeurd?
Bedankt voor de site! Dit was al informatief!
 
Mijn begeleider heeft de onderzoeksvragen enkele tijd geleden goedgekeurd en momenteel heb ik bijna alles gegevens verzameld.
 
Het probleem is dat ik niet zeker ben over welke methode te gebruiken voor de verschillende hypotheses.
Voor de eerste en tweede hypotheses heb ik al een beetje "geëxperimenteerd" met interacties en multiple linear regression.

Reageer